شناسایی راهکارهای موثر در مدیریت روابط شرکای مدارس فوتبال پایه و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده
مدارس فوتبال پایه و فدراسیون فوتبال دو نهاد مهم هستند که به توسعه و رشد بازیکنان جوان می‌پردازند. مدارس فوتبال در تربیت و آموزش بازیکنان جوان در سطوح پایه فوتبال فعالیت می‌کنند؛ در حالی ‌که فدراسیون فوتبال مسئولیت راهبردی توسعه فوتبال را بر عهده دارد که برای دستیابی به اهداف مشترک، مدیریت روابط شرکا بین این دو نهاد بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای مؤثر بر مدیریت روابط شرکا در ­بین مدارس فوتبال پایه و فدراسیون فوتبال ایران انجام شد. پژوهش‌حاضر از نظر هدف کاربردی بود و به روش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش، 23 نفر از خبرگان مرتبط با موضوع بودند. روش نمونه‌گیری به ‌صورت هدفمند و گلوله‌برفی بود. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود و در نرم‌افزار مکس‌کیودا نسخه 20 مراحل کدگذاری انجام شد. برای تعیین روایی و پایایی از معیارهای اعتبار، انتقال­پذیری، قابلیت اعتماد و تأیید­پذیری استفاده شد. راهکارهای مؤثر بر مدیریت روابط شرکا در بین مدارس فوتبال پایه و فدراسیون فوتبال شامل 62 مضمون فرعی در قالب هشت مضمون اصلی قوانین و مقررات، نظارت و ارزیابی، ابعاد آموزشی، ابعاد انگیزشی، تقویت و پشتیبانی، حمایت مالی، توسعه اطلاعات و توسعه ارتباطات بود. براساس نتایج پژوهش، با ایجاد روابط مؤثر و تسهیل همکاری و هماهنگی بین این دو نهاد، مدارس فوتبال پایه قادر خواهند بود بهترین فرصت‌ها را برای توسعه بازیکنان جوان فراهم کنند؛. فدراسیون فوتبال نیز از توانمندی‌ها و ظرفیت­های مدارس فوتبال بهره­مند می­شود که درنهایت این امر سبب رضایت ذی‌نفعان مجموعه فوتبال می­شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


 
1.       Abandansari, M. Z., Nobakht, F., Moharramzadeh, M., & Baghi, A. N. (2023). Identifying the consequences of Using Partner Relationship Management in the Islamic Republic of Iran Football Federation. https://doi.org/10.22059/jsm.2023.364303.3191  
2.       Agarwal, A., & Singh, D. (2014). PRM index: an innovative tool for measuring partner relational aspects in Indian automobile sector. International Journal of Value Chain Management, 7(2), 171-189. https://doi.org/ 10.1504/IJVCM.2014.062954  
3.       Alshurideh, M., Kurdi, B., Alzoubi, H., Obeidat, B., Hamadneh, S., & Ahmad, A. (2022). The influence of supply chain partners’ integrations on organizational performance: The moderating role of trust. Uncertain Supply Chain Management, 10(4), 1191-1202. https://doi.org/10.5267/j.uscm.2022.8.009
4.       Bahadori, M., Amirhosseini, S. E. and Nowzari, V. (2023). Presenting a Basic Football Development Model in Iran. New Approaches in Sports Management, 11(40), 135-154. https://doi.org/10.22034/ntsmj.2023.721121
5.       Blake, M., & Solberg, V. S. H. (2023). Designing elite football Programmes that produce quality athletes and future ready adults: Incorporating social emotional learning and career development. Soccer & Society, 1-16. https://doi.org/10.1080/14660970.2022.2149505
6.       Carlsson-Wall, M., DeMott, K., & Ali, H. (2024). Scaling and controlling talent development in high-intensity organizations: the case of a Swedish football club. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 37(2), 480-501. https://doi.org/10.1108/AAAJ-06-2022-5891
7.       Chatterjee, S., Ghosh, S. K., & Chaudhuri, R. (2020). Knowledge management in improving business process: an interpretative framework for successful implementation of AI–CRM–KM system in organizations. Business Process Management Journal, 26(6), 1261-1281. https://doi.org/10.1108/BPMJ-05-2019-0183
8.       Chaudhuri, R., Chatterjee, S., & Vrontis, D. (2022). Digital Transformation of the Organisations Using AI Integrated Partner Relationship Management. In Business Advancement through Technology Volume I: Markets and Marketing in Transition (pp. 21-45). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-07769-2_2
9.       Crawley, N., & Hills, L. (2023, June). Mind the gap: Environmental influences on player psychosocial needs and development in an elite youth football academy. British Psychological Society. https://doi.org/10.53841/bpssepr.2023.18.1.38
10.    Fedotova, I., Shynkarenko, V., & Kryvoruchko, O. (2018). Development of the viable system model of partner relationship management of the company. International Journal of Engineering & Technology, 7(4/3), 445-450. https://doi.org/10.14419/ijet.v7i4.3.19913
11.    Ghavipanjeh, N., Kalateh Seifari, M., & Tabesh, S. (2024). Designing a value co-creation pattern in the Iranian women's football ecosystem. Sport Management Studies. https://smrj.ssrc.ac.ir/article_4279_en.html
12.    Ghorbani, E., Shahlaee bagheri, J., & Shabani Bahar, G. (2024). Identifying stages, effective factors, results and strategies of Iranian football talent management. Journal of Sport Management and Motor Behavior. https://doi.org/10.22080/jsmb.2024.23994.3777
13.    Howie, L., & Allison, W. (2018). The English Football Association Charter for Quality: the development of junior and youth grassroots football in England. In Junior and Youth Grassroots Football Culture (pp. 8-17). London: Routledge. https://doi.org/10.1080/14660970.2015.1100897
14.    Jalali Farahani, M. (2013). The influence of selected marketing mix elements on brand equity in sport service. Applied Research in Sport Management, 2(2), 11-20.
15.    Kalani, A., Elahi, A., Nasrollah Sajjadi, S., & Zareian, H. (2019). What are the factors influencing Iran’s sports talent identification process? Findings of a qualitative study. https://doi.org/10.6018/sportk.391831
16.    Lee, N., Gilliland, D. I., Bello, D. C., & Osmonbekov, T. (2011). When electronic management tools work–and don't work–in social-based distribution channels: A study of IT manufacturers and resellers. Journal of business research, 64(10), 1017-1024. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.04.006
17.    Lin, C.-H., Yang, H.-L., & Liou, D.- Y. (2009). The impact of corporate social responsibility on financial performance: Evidence from business in Taiwan. Technology in Society, 31(1), 56-63. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2008.10.004
18.    Nyaga, G. N., Whipple, J. M., & Lynch, D. F. (2010). Examining supply chain relationships: do buyer and supplier perspectives on collaborative relationships differ?. Journal of operations management, 28(2), 101-114. https://doi.org/10.1016/j.jom.2009.07.005
19.    Reilly, T., & Gilbourne, D. (2003). Science and football: A review of applied research in the football codes. Journal of Sports Sciences, 21(9), 693-705. https://doi.org/10.1080/0264041031000102105
20.    RezaiSufi, M., & Shabani, A. (2018). Analysis of the national championship by SWOT method. Management and Development of Sports, 6(1), 87-103. https://doi.org/10.22124/jsmd.2017.2447
21.    Roberts, A. H., Greenwood, D. A., Stanley, M., Humberstone, C., Iredale, F., & Raynor, A. (2019). Coach knowledge in talent identification: A systematic review and meta-synthesis. Journal of Science and Medicine in Sport, 22(10), 1163-1172. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2019.05.008
22.    Samimi, V., Seyfollahi, A., Moradi Barzel Abad, F., Mohammadzadeh, A., & Safkhani, H. (2021). Investigating the challenges of getting the players of the basic categories of Semnan province to the national football teams. Sociology and Lifestyle Management, 7(17), 185-198.  
23.    Şener, İ., & Karapolatgil, A. A. (2015). Rules of the game: Strategy in football industry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 207, 10-19. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.10.143
24.    Tozetto, A. V. B., Galatti, L. R., Nascimento, J. V. D., & Milistetd, M. (2019). Strategies for coaches’ development in a football club: a learning organization. Motriz: Revista de Educação Física, 25(2), e101997. https://doi.org/10.1590/S1980-6574201900020010
25.    Varadarajan, P. R., & Yadav, M. S. (2002). Marketing strategy and the internet: An organizing framework. Journal of the Academy of Marketing Science, 30, 296-312. https://doi.org/10.1177/009207002236907
26.    Vermeire, T., Balliauw, M., & Verlinden, T. (2024). Measures for a better youth development environment in European professional football. Journal of Global Sport Management, 9(1), 202-229. https://doi.org/10.1080/24704067.2022.2097115
27.    Wang, E. T., & Wei, H. L. (2007). Interorganizational governance value creation: Coordinating for information visibility and flexibility in supply chains. Decision Sciences, 38(4), 647-674. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.2007.00173.x
28.    Wu, M. Y., Chou, H. P., Shih, Y. Y., & Wang, J. H. (2011). Supply chain performance improvement through partner relationship management in the high-tech industry. International Journal of Management Science and Engineering Management, 6(3), 210-218. https://doi.org/10.1080/17509653.2011.10671165
29.    Zare Abandansari, M., Azizian Kohan, N. A. S. R. I. N., & Rezapour, F. (2022). Development of strategies related to revenue generation of esteghlal & persepolis football clubs. Communication Management in Sport Media, 10(1), 40-55. https://doi.org/10.30473/jsm.2021.58660.1524
30.    Zülch, H., Palme, M., & Jost, S. P. (2020). Management quality of professional football clubs: the Football   Management (FoMa) Q-Score 2018.Sport, Business and Management: An International Journal. https://doi.org/10.1108/SBM-10-2019-0092
دوره 13، شماره 40
آبان 1404
صفحه 17-34

  • تاریخ دریافت 26 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری 18 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش 11 شهریور 1403