شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه کیفیت خدمات مجموعه‌های ورزشی آموزش و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت ورزش، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه کیفیت خدمات مجموعه‌های ورزشی آموزش‌ وپرورش شهرستان ماهشهر انجام شد. روش پژوهش از نوع آمیخته کمی-کیفی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان مطلع در حوزه ورزش دانش‌آموزی بود که تعداد نمونه تا حد رسیدن به اشباع نظری برای مصاحبه ادامه ‌یافت (دوازده نفر). جامعه آماری در بخش کمّی شامل دبیران تربیت‌بدنی شهرستان ماهشهر بود که با توجه به محدود بودن جامعه، نمونه برابر با جامعه و به تعداد 120 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه محقق‌ساخته عوامل مؤثر بر توسعه کیفیت خدمات مجموعه‌های ورزشی بود. این پرسشنامه حاوی 28 گویه عوامل مؤثر بر توسعه کیفیت خدمات مجموعه‌های ورزشی بود که روایی صوری و محتوایی آن تأیید نهایی شد. در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمّی از آمار توصیفی و در آمار استنباطی از آزمون کشیدگی و چولگی، آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. عوامل مؤثر شناسایی‌شده با عناوین «درآمدزایی و جذب سرمایه»، «عوامل مدیریتی»، «امکانات و تجهیزات» و «منابع انسانی» نام‌گذاری شدند. از ضرورت­های توسعه ورزش در مدارس، امکانات، تجهیزات و زیرساخت‌های ورزشی مناسب، معلمان ورزش متخصص، مشارکت و مسئولیت­پذیری بیشتر والدین و جامعه، افزایش ساعت درس تربیت‌بدنی در مدارس و برداشتن موانع توسعه کیفیت خدمات ورزشی در مجموعه‌های ورزشی است که بر آن‌ها تأکید می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1.       Dosti, M., Darvishi, A., & Mohsenifar, A. (2018). Identifying and ranking the development factors of Mazandaran University sports. Journal of Sports Management, 11(4), 809-831. https://doi.org/10.22059/jsm.2019.250359.2010 [In Persian].
 
2.       Fazaeli, K., & Mohammadi, H. (2016). Examining the condition of sports spaces in Shahryar city schools and evaluating their distance from school sports standards. Paper presented at the 5th International Congress on Civil Engineering, Architecture and Urban Development, Tehran.
[In Persian].
3.       Ghafouri, F., Henry, H., & Qadri, J. A. (2017). Identifying influential factors in the development of Naja sports. Resource management in the police force, 6(4), 137-162. [In Persian].
4.       Ghanbari, S. (2021). Comparison of the challenges and limitations of gymnasiums and sports equipment for boys’ and girls’ schools in Hamadan province [Master's thesis]. Allameh Tabatabai University. [In Persian].
5.       Hamidi, M., Vahadani, M., Khabeiri, M., & Alidoost, I. (2017). Compilation of the ministry of education, family, and research strategies for physical education and sports activities. 14(1) 50-33.
[In Persian].
6.       Huang, Y., & Kim, D. (2023). How does service quality improve consumer loyalty in sports fitness centers? The moderating role of sport involvement. Sustainability, 15(17), 12840.
7.       Jahantabnejad, A., Mahdipour, A., & Khatibi, A. (2018). Analysis of effective factors in developing basic sports in Ahvaz primary schools. Sports Management Studies, 10(50), 165-186. https://doi.org/10.22089/smrj.2018.5321.2044  [In Persian].
8.       Kamalvand, A., & Afshari, M. (2021). Analysis of factors affecting the development of
marketing in student sports. Research in Educational Sports, 9(22),
261-304.
 https://doi.org/10.22089/res.2019.7171.1637  [In Persian].
9.       Karimi, P., Panahi, M., & Hosseini, S. S. (2022). Investigating the safety management of sports venues in sports events in Zanjan schools. Innovation in Sports Management, 1(2), 151-165.
10.    Kazemi Fard, S., Moharramzadeh, M., Pourfathollah, M., & Kazemi Fard, S. (2023). Factors influencing the development of educational and sports places in physical education schools. Journal of New Studies in Sport Management, 4(3), 889-898. [In Persian].
11.    Khadim al-Hosseini, S. A. (2016). Designing the open space of the school with an emphasis on students' participation and play (Master's thesis). Khazar Institute of Higher Education. [In Persian].
12.    Khojastenia, H. (2020). Investigating the driving and inhibiting factors of private sector participation in equipping and building sports facilities in schools in Faridunknar city (Master's thesis). Shamal University, Faculty of Physical Education. [In Persian].
13.    Komova, E., Litvinov, S., & Skotnikova, A. (2015). Sport education at russian high schools (from 18th to 21st century). International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3(2), 21-48.
14.    Manafi, F., Ramezani Nejad, R., Gohar Rostami, H. R., & Pourkiani, M. (2016). The influence of infrastructural and management factors on the development of sports participation in Iranian public universities. Research in Educational Sports, 4(9), 65-90. [In Persian].
15.    Maïano, C. Hue, O. A. J., Morin, S., & Moullec, G. (2016) Prevalence of overweight and obesity among children and adolescents with intellectual disabilities: A systematic review and meta-analysis. 17(7), 599-611.
16.    Misiran, M., Md Yusof, Z., Ibrahim, A., Chong, S. H., Baharin, N. F., & Hamid, H. (2017). Student satisfaction to service quality of University’s sports centre: A factor analysis approach. Journal Of Advanced Research in Social and Behavioural Sciences, 7(1), 77-82.
17.    Pakdlan, S., Khatibi, A., & Mahdipour, A. (1400). Strategies for developing financial
resources for student sports. Research in Educational Sports, 9(22),
163-186.  
https://doi.org/10.22089/res.2019.7548.1695  [In Persian].
18.    Qenaat, M., Talebpour, M., Heydari, R., & Golgoli, M. (2022). Identifying factors affecting the development of physical education and student sports (case study: Razavi Khorasan province). Research in Educational Sports, 10(29), 155-184.  https://doi.org/10.22089/res.2022.12029.2219.
[In Persian].
19.    Ramzaninejad, R., Yasuri, M., Javadipour, M., & Melai, M. (2017). Comparison and analysis of the level of development of Iran's provinces in the field of championship sports. Sports Management Studies, 10(48), 153-176. https://doi.org/10.22089/smrj.2018.1119  [In Persian].
20.    Saatchian, V., Keshtidar, M., Ranaei, M., & Azizi, B. (2018). Explanation of the effective factors on the success of intramural sports Olympiad. Research in Educational Sports, 7(16),
39-60.
 https://doi.org/10.22089/res.2018.5036.1384 [In Persian].
21.    Samiei, S., Farshad, F., & Nik Ayin, Z. (2020). Analyzing the process of managerial developments in physical education and student sports in the country from 1998 to 2018, Research in Educational Sports, 8(19), 200-179. https://doi.org/10.22089/res.2019.7232.1645 [In Persian].
22.    Shams, F., & Arufzad, Sh. (2023). Factors accelerating students' participation in physical activities in Iranian schools. Sociological Studies in Sports, 2(3), 226-238. https://doi.org/10.30486/4s.2022.1955508.1036 [In Persian].
23.    Shir Alipur, K., Amirnejad, S., & Sanai, M. (2022). Designing A safety management model in student sports events. Research In Educational Sports, 4(1), 121-145. https://doi.org/10.22089/res.2022.11895.2203 [In Persian].
24.    Strode, A., & Kaupužs, a. (2019). Opportunities for active design in the school environment for the promotion of pupils' physical activity. Proceedings of Edulearn19 Conference, Palma, Mallorca, Spain.
25.    Waqari, M., Ramezani Nejad, R., Melai, M., & Zakizadeh, S. B. (2018). Investigating the development status of badminton in Iran. Sports Management Studies (Research in Sports Sciences), 11(55),
93-116.
https://doi.org/10.22089/smrj.2018.5748.2153. [In Persian].
26.    Yan, C., & Han, X. (2023). Assessment of the impact of school physical education programs on the posture and health of adolescents. Advances in Educational Technology and Psychology, 7(13),
72-78.
Zare, A., Hamidi, M., & Amirhosseini, S. A. (2020). Analyzing the expansion of quality performance in intramural sports Olympiads of the Ministry of Education, Research in Educational Sports, 8(18), 17-40.  https://doi.org/10.22089/res.2019.7018.1612 [In Persian].
دوره 13، شماره 39
تیر 1404
صفحه 17-38

  • تاریخ دریافت 15 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری 14 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش 28 مرداد 1404