شناسایی مزایایی توسعه فیجیتال در آموزش رشته علوم ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 استادیار آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

چکیده
هدف کلی این پژوهش شناسایی مزایای محیط فیجیتال در آموزش رشتة علوم ورزشی بوده است. این پژوهش کیفی و اکتشافی با استفاده از روش تحلیل تماتیک انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش متشکل از اعضای هیأت علمی متخصص با تجربة آموزشی، پژوهشی و اجرایی در زمینة آموزش و فنّاوری‌های نوظهور در ورزش بود و با توجّه به ماهیت پژوهش تعداد 12 نفر به عنوان شرکت‌کننده و به صورت هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در فرایند تحقیق، مصاحبه نیمه ساختارمند بود. از روش توافق درون‌موضوعی جهت اطمینان از پایایی یافته‌ها استفاده گردید. از معیارهای باورپذیری، اطمینان‌پذیری، انتقال‌پذیری و تأییدپذیری، جهت ارجاع به ارزیابی کیفیت نتایج استفاده شد. تحلیل تماتیک داده‌ها با روش برون و کلارک (2006) به استخراج 70 کد، 10 تمِ فرعی و چهار تمِ اصلی منجر گردید. یافته‌ها نشان داد که مزایای محیط فیجیتال در آموزش علوم ورزشی شامل "بهبود عملکرد"، "ارتقاء آموزش"، "کیفیت خدمات"، و "تنوع و خلاقیّت" می‌باشند. با توجّه به ماهیّت رشتة علوم ورزشی و ترکیب دروس تئوری با دروس عملی، دنبال کردن آموزش در فضای صرفاً مجازی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی دانشجویان باشد و لذا استفاده از محیط فیجیتال تا حدود زیادی می‌تواند دغدغة مدرسان حوزة علوم ورزشی را در رابطه با تقویت مهارت دانشجویان، ارائة خدمات مطلوب، و ایجاد خلاقیت در فرایند آموزش مجازی را برطرف نموده و به پوشش برخی از نقاط ضعف آموزش صرفاً مجازی در تدریس دروس عملی کمک نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 26 شهریور 1404

  • تاریخ دریافت 16 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری 30 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش 19 مرداد 1404