تأثیر یک دوره برنامه منتخب توسعه حرفه‌ای بر سواد‌بدنی ادراک شده و خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

4 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده
سواد‌بدنی و خودکارآمدی از عوامل موثر بر کیفیت تدریس معلمان تربیت‌بدنی می‌باشند و ارتقاء این دو عامل به بهبود کیفیت تدریس کمک می‌کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک دوره برنامه منتخب توسعه حرفه‌ای بر سواد‌بدنی و باور‌های خودکارآمدی معلمان تربیت‌بدنی بود. روش پژوهش، شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون و گروه کنترل بود. شرکت‌کنندگان شامل 70 معلم تربیت بدنی استان کرمانشاه بودند که در سال تحصیلی 1403-1402 به تدریس اشتغال داشتند. این معلمان از میان افرادی که سابقه شرکت در کارگاه‌های توسعه حرفه‌ای نداشتند، به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (35نفر؛ 18 زن و 17 مرد) و کنترل (35 نفر؛ 18 زن و 17 مرد) قرار گرفتند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه 9 سوالی ادارک سواد‌بدنی (سام و همکاران، 2016) و پرسشنامه 24 سوالی خودکارآمدی معلمان (چانن-موران و هوی، 2001) استفاده گردید. پس از پیش‌آزمون و تکمیل پرسشنامه‌ها، گروه آزمایش‌ در یک برنامه منتخب توسعه حرفه‌ای که شامل 8 جلسه 120دقیقه‌ای (برگرفته از برنامه توسعه حرفه‌ای سام و همکاران، 2021) شرکت نمودند. گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. در پایان جلسات، مجدداً پرسشنامه‌های سواد‌بدنی و خود‌کارآمدی تدریس در بین هر دو گروه اجرا شد. داده‌ها با تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج نشان دادند یک دوره برنامه منتخب توسعه حرفه‌ای بر سواد‌بدنی و باورهای خودکارآمدی معلمان تربیت‌بدنی تاثیر داشته و این برنامه مزایای قابل‌توجهی برای محتوای دانشی مرتبط با سواد‌بدنی و باورهای خودکارآمدی آنان به همراه دارد. بنابراین گنجاندن برنامه‌های توسعه حرفه‌ای در آموزش معلمان تربیت‌بدنی پیشنهاد می ‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 26 شهریور 1404

  • تاریخ دریافت 22 دی 1403
  • تاریخ بازنگری 19 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش 16 شهریور 1404