اثربخشی آموزش بازی های بومی و محلی بر توسعه ابعاد فرهنگی ورزشی مدارس متوسطه دوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، کدپستی 14665-889

4 دانشجوی دکتری گروه بیومکانیک ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

5 دانشجوی دکتری گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده
بازی‌های بومی و سنتی، به‌عنوان میراث فرهنگی و اجتماعی، نقش مهمی در تقویت هویت فرهنگی، همبستگی اجتماعی و ارتقای مهارت‌های فردی دارند. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش بازی‌های بومی بر توسعه ابعاد فرهنگی و ورزشی مدارس متوسطه دوم شهرستان اردبیل انجام شد.
مطالعه به‌صورت نیمه‌تجربی و با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شد.30دانش‌آموز سالم 12 تا 18 ساله به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر کدام 15 نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای برای ارزیابی توسعه فرهنگی بود که میزان پایایی آن با آلفای کرونباخ 0.84 تأیید شد. گروه آزمایشی طی هشت هفته، هر هفته دو جلسه 60 دقیقه‌ای از بازی‌های سنتی منتخب را تجربه کردند. تحلیل‌های آماری شامل آزمون تی مستقل، کوواریانس و آزمون شاپیرو-ویلک با استفاده از نرم‌افزار SPSS26 انجام شد. نتایج نشان داد که تأثیر عامل زمان بر توسعه فرهنگی ورزشی معنادار بود، اما اثر گروه و تعامل زمان×گروه معنادار نبود. یافته‌ها نشان داد که بازی‌های بومی به‌ویژه در ایجاد حس هویت و همکاری در میان دانش‌آموزان می‌توانند توسعه فرهنگی تقویت نمایند. در نتیجه، بازی‌های سنتی به‌عنوان ابزاری مؤثر برای انتقال ارزش‌ها، حفظ میراث فرهنگی و ارتقای هویت اجتماعی شناخته شدند. پیشنهاد می‌شود این بازی‌ها در برنامه‌های درسی مدارس ادغام شده، معلمان آموزش دیده و جشنواره‌های محلی برگزار شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 26 شهریور 1404

  • تاریخ دریافت 09 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری 11 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش 31 مرداد 1404