این پژوهش باهدف ارائه چارچوب مفهومی حرفهایسازی سیستم ورزش دانشآموزی ایران به روش کیفی و تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری کارشناسان معاونت تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش، فدراسیون ورزش دانشآموزی، معلمان تربیتبدنی و اساتید دانشگاهها بودند که بر اساس سوابق علمی، آموزشی و اجرایی در این حوزه انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 33 نفر جمعآوری شد و نمونهگیری نظری تا رسیدن به اشباع انجام گرفت. تحلیل دادهها شامل کدگذاری چندمرحلهای و استخراج مضامین با مشارکت دو پژوهشگر انجام شد و روایی دادهها با بررسی محتوایی و اعتبار تحلیل با مقایسه کدها توسط پژوهشگران تأیید و استانداردهای اعتبار و پایایی رعایت شد. یافتهها نشان داد چارچوب حرفهایسازی ورزش دانشآموزی در چهار محور اصلی ۱) بسترهای حرفهایسازی شامل فرصتها، الزامات و موانع؛ ۲) ظرفیتهای حرفهایسازی شامل مدیریت حرفهای، بهینهسازی منابع، توانمندسازی نیروی انسانی و انسجام نهادی؛ ۳) حرفهایسازی برنامهها شامل ارتقای سلامت، آموزش و یادگیری؛ و برگزاری استاندارد رویدادها؛ و ۴) کارکردهای حرفهایسازی شامل رشد حرفهای ذینفعان و پیشرفت حرفهای ورزش دانشآموزی قابلتبیین است که به تحقق حرفهایسازی ورزش دانشآموزی میانجامند. نتایج این پژوهش میتواند چارچوبی راهبردی برای سیاستگذاری و برنامهریزی در وزارت آموزشوپرورش و فدراسیون ورزش دانشآموزی باشد.
عبدی,سعید , رمضانی نژاد,رحیم و گوهررستمی,حمیدرضا . (1404). ارائه چارچوب مفهومی حرفه ای سازی سیستم ورزش دانش آموزی. (e4742). پژوهش در ورزش تربیتی, (), e4742 doi: 10.22089/res.2025.17823.2625
MLA
عبدی,سعید , رمضانی نژاد,رحیم , و گوهررستمی,حمیدرضا . "ارائه چارچوب مفهومی حرفه ای سازی سیستم ورزش دانش آموزی" .e4742 , پژوهش در ورزش تربیتی, , , 1404, e4742. doi: 10.22089/res.2025.17823.2625
HARVARD
عبدی,سعید,رمضانی نژاد,رحیم,گوهررستمی,حمیدرضا. (1404). 'ارائه چارچوب مفهومی حرفه ای سازی سیستم ورزش دانش آموزی', پژوهش در ورزش تربیتی, (), e4742. doi: 10.22089/res.2025.17823.2625
CHICAGO
سعید عبدی, رحیم رمضانی نژاد و حمیدرضا گوهررستمی, "ارائه چارچوب مفهومی حرفه ای سازی سیستم ورزش دانش آموزی," پژوهش در ورزش تربیتی, (1404): e4742, doi: 10.22089/res.2025.17823.2625
VANCOUVER
عبدی,سعید,رمضانی نژاد,رحیم,گوهررستمی,حمیدرضا. ارائه چارچوب مفهومی حرفه ای سازی سیستم ورزش دانش آموزی. پژوهش در ورزش تربیتی, 1404; (): e4742. doi: 10.22089/res.2025.17823.2625