ارائه چارچوب مفهومی حرفه ای سازی سیستم ورزش دانش آموزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان

2 گروه مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده
این پژوهش باهدف ارائه چارچوب مفهومی حرفه‌ای‌سازی سیستم ورزش دانش‌آموزی ایران به روش کیفی و تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری کارشناسان معاونت تربیت‌بدنی وزارت آموزش‌وپرورش، فدراسیون ورزش دانش‌آموزی، معلمان تربیت‌بدنی و اساتید دانشگاه‌ها بودند که بر اساس سوابق علمی، آموزشی و اجرایی در این حوزه انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 33 نفر جمع‌آوری شد و نمونه‌گیری نظری تا رسیدن به اشباع انجام گرفت. تحلیل داده‌ها شامل کدگذاری چندمرحله‌ای و استخراج مضامین با مشارکت دو پژوهشگر انجام شد و روایی داده‌ها با بررسی محتوایی و اعتبار تحلیل با مقایسه کدها توسط پژوهشگران تأیید و استانداردهای اعتبار و پایایی رعایت شد. یافته‌ها نشان داد چارچوب حرفه‌ای‌سازی ورزش دانش‌آموزی در چهار محور اصلی ۱) بسترهای حرفه‌ای‌سازی شامل فرصت‌ها، الزامات و موانع؛ ۲) ظرفیت‌های حرفه‌ای‌سازی شامل مدیریت حرفه‌ای، بهینه‌سازی منابع، توانمندسازی نیروی انسانی و انسجام نهادی؛ ۳) حرفه‌ای‌سازی برنامه‌ها شامل ارتقای سلامت، آموزش و یادگیری؛ و برگزاری استاندارد رویدادها؛ و ۴) کارکردهای حرفه‌ای‌سازی شامل رشد حرفه‌ای ذی‌نفعان و پیشرفت حرفه‌ای ورزش دانش‌آموزی قابل‌تبیین است که به تحقق حرفه‌ای‌سازی ورزش دانش‌آموزی می‌انجامند. نتایج این پژوهش می‌تواند چارچوبی راهبردی برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در وزارت آموزش‌وپرورش و فدراسیون ورزش دانش‌آموزی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 26 شهریور 1404

  • تاریخ دریافت 19 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری 28 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش 21 شهریور 1404