واکاوی راهکارهای کیفیت بخشی درس تربیت بدنی در مدارس مقاطع متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 معلم

2 استاد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه ایوانکی، ایوانکی، ایران.

3 گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

4 گروه تربیت بدنی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده
پژوهش حاضر به واکاوی راهکارهای کیفیت بخشی درس تربیت بدنی در مدارس مقاطع متوسطه منطقه کهریزک تهران می پردازد. روش تحقیق کیفی و با استفاده از رویه های تحلیل مضمون براون و کلارک (2006) انجام گرفت. جامعه آماری را خبرگان حوزه آموزش و پرورش تشکیل داده بودند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و معیار محور بود. ابزار اندازه-گیری مصاحبههای نیمه ساختار یافته بود که محقق با 17 مصاحبه به اشباع نظری رسید و روند گرداوری اطلاعات با 17 نفر به اتمام رسید. جهت بررسی اعتبار یافته های کیفی از روش بازبینی اعضا استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که راهکارهای کیفیتبخشی درس تربیتبدنی متشکل از: تربیت شهروندان و ارتقاء سلامت؛ طراحی و محتوای آموزشی؛ روش‌های یاددهی و یادگیری؛ آموزش و توسعه معلمان؛ فعالیت‌های فوق‌برنامه و رویدادهای ورزشی؛ تأمین امکانات و زیرساخت‌ها؛ و فناوری و فضای مجازی هستند. این راهکارها به منظور بهبود کیفیت آموزش و ارتقاء سطح یادگیری دانش‌آموزان در درس تربیت-بدنی طراحی شده‌اند. براین اساس ارتقاء کیفیت درس تربیتبدنی نیازمند یک رویکرد جامع و هماهنگ است که تمامی جنبه‌های آموزشی، اجتماعی و زیرساختی را در بر بگیرد. این رویکرد باید به گونه‌ای طراحی شود که همزمان با تربیت شهروندان سالم و فعال، به بهبود فرآیندهای آموزشی و مشارکت اجتماعی نیز توجه کند. در نهایت، با توجه به اهمیت روزافزون فناوری و فضای مجازی، باید به ایجاد بسترهای مناسب برای بهره‌برداری مؤثر از این فرصت‌ها در آموزش تربیت بدنی توصیه می‌شود زیرساخت‌های لازم فراهم گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 26 شهریور 1404

  • تاریخ دریافت 12 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری 24 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش 16 شهریور 1404