شناسایی شایستگی‌های فرهنگی معلمان تربیت‌بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی،دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی،گروه علوم ورزشی دانشگاه آزاد گلبهار.مشهد.

4 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان، اصفهان، ایران

10.22089/res.2025.17396.2575
چکیده
این تحقیق با هدف شناسایی شایستگی فرهنگی معلمان تربیت‌بدنی انجام شد. برای تحقق این هدف، از روش کیفی و رویکرد تحلیل مضمون با رویکرد براون و کلارک (2006) بهره‌گیری شد. پژوهش حاضر در بازه زمانی بهار تا زمستان 1403 انجام شد. از حیث هدف، این تحقیق کاربردی بود و مشارکت‌کنندگان شامل اساتید دانشگاه فرهنگیان و معلمان تربیت‌بدنی بودند که معیار انتخاب آن‌ها، داشتن تحصیلات تکمیلی و فعالیت در حوزه مطالعات سازمانی بود. با توجه به شاخص اشباع نظری و با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، درمجموع دوازده مصاحبه صورت گرفت. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمه‌ساختاریافته بود. در این تحقیق، برای بررسی روایی، بازبینی داده‌ها توسط کارشناسان و برای تأیید پایایی نتایج از طریق تأیید توافق درون‌موضوعی بررسی شد. پس از انجام مصاحبه‌ها، داده‌ها با استفاده از کدگذاری تجزیه و تحلیل شده و درنهایت در قالب مضامین مشخص دسته‌بندی شدند. برای افزایش اعتبار نتایج، توافق درون‌موضوعی ۸۵ درصد به دست آمد که نشان‌دهنده انسجام و اعتبار یافته‌ها در تحلیل‌های صورت‌گرفته است. براساس یافته‌ها، عوامل مؤثر بر شایستگی فرهنگی معلمان تربیت‌بدنی شامل آگاهی فرهنگی، مهارت‌های ارتباطی، تربیت و آموزش مستمر، سیاست‌های آموزشی و سازمانی، فنون تدریس چندگانه، توسعه توانمندی‌های اجتماعی، درک و احترام به حقوق فرهنگی، آموزش والدین و جامعه، و بهبود مستمر شایستگی فرهنگی هستند. نتیجه‌گیری می‌شود که برای ارتقای شایستگی فرهنگی معلمان تربیت‌بدنی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تقویت مهارت‌های ارتباطی، توسعه سیاست‌های حمایتی، استفاده از فنون تدریس چندگانه، و احترام به حقوق فرهنگی باید مدنظر قرار گیرد. این اقدامات می‌توانند به بهبود کیفیت آموزشی و فرهنگی در محیط‌های تربیت‌بدنی کمک کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1.       Abdalla, H., & Moussa, A. (2024). Culturally responsive teaching: Navigating models and implementing effective strategies. Acta Pedagogia Asiana, 3(2), 91-100. https://doi.org/10.53623/apga.v3i2.432
2.       Aghaie, Najaf, Safari Marjan, Hosseini Farnaz Sadat. (2017). Identifying the essential professional competence of physical education teachers with the foundation's data theorizing approach. Research in Sports Management and Movement Behavior, 7(14), 71-83. [In Persian].
3.       Dennaoui, N., Guagliano, J. M., Kolt, G. S., Jammal, M., & George, E. S. (2024). A systematic review of culturally adapted physical activity interventions for culturally and linguistically diverse children and adolescents. Preventive Medicine, 107979. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2024.107979
4.       Dimitrov, N., & Deardorff, D. (2023). Intercultural competence as the core to developing globally engaged teachers. At School in the World: Developing Globally Engaged Teachers, 3-27.
5.       Eden, C. A., Chisom, O. N., & Adeniyi, I. S. (2024). Cultural competence in education: strategies for fostering inclusivity and diversity awareness. International Journal of Applied Research in Social Sciences, 6(3), 383-392. https://doi.org/10.51594/ijarss.v6i3.895
6.       Gorczynski, P., Currie, A., Gibson, K., Gouttebarge, V., Hainline, B., Castaldelli-Maia, J. M., ... & Swartz, L. (2021). Developing mental health literacy and cultural competence in elite sport. Journal of Applied Sport Psychology, 33(4), 387-401. https://doi.org/10.1080/10413200.2020.1720045
7.       Gulabgirnik, S. S., Behsani, A., Naseri, N. S., & Cherabin, M. (2020). Designing the organizational excellence model of Farhangian University in Northeast of the country. Research in Educational Systems, 14(48), 59-74. [In Persian].
8.       Henry, Habib. (2018). Designing a model of qualifications and professional characteristics of physical education and sports teachers. Organizational Behavior Management Studies in Sports, 5(3), 55-68.  https://doi.org/10.30473/fmss.2018.5123 [In Persian].
9.       Khotimah, H., Manshur, U., Zaini, A. W., Sanjani, M. A. F., & Suhermanto, S. (2024). Increasing the competence of islamic religious education teachers from a madrasah-based management perspective. Managere: Indonesian Journal of Educational Management, 6(1), 13-26. https://doi.org/10.52627/managere.v6i1.388
10.    Ko, B., Lee, H. J., He, Y., & Iserbyt, P. (2024). Intercultural competence in physical education teacher education: Virtual exchange through global link. International Journal of Kinesiology in Higher Education, 8(1), 37-49. https://doi.org/10.1080/24711616.2023.2186290
11.    Lee, Y., & Yi, K. J. (2023). Three Cs in becoming a culturally responsive teacher: Canadian physical education teachers’ perspectives. International Journal of Inclusive Education, 1-17. https://doi.org/10.1080/13603116.2023.2248479
12.    Lewis Chiu, C., Sayman, D., Carrero, K. M., Gibbon, T., Zolkoski, S. M., & Lusk, M. E. (2017). Developing culturally competent preservice teachers. Multicultural Perspectives, 19(1), 47–52. https://doi.org/10.1080/15210960.2017.1267515
13.    Lopes-Murphy, S., & Murphy, C. (2016). The influence of cross-cultural experiences & location on teachers’ perceptions of cultural competence. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 16(3), 57–71. https://doi.org/10.14434/josotl.v16i3.1933
14.    Mir Hosseini, F. S., Aghaei, & Safari, M. (2019). Designing a professional qualification model for physical education teachers in Iran. Research in Educational Sports, 7(17), 17-34. https://doi.org/10.22089/res.2019.5964.1480 [In Persian].
15.    Naghizadeh, Z., Abbaspour, A., Ghiathindushan, S., & Kohpayehzadeh, J. (2022). Designing a model of cultural competence of medical graduates: A qualitative study. Paish, 21(2), 135-150. https://doi.org/10.52547/payesh.21.2.135 [In Persian].
16.    Nazari, Shahram, Hadavi, Seyedah Farideh, Saatchian, Vahid. (2022). Profile model of professional qualifications of physical education teachers in Tehran. Scientific-Research Quarterly of Education and Training, 38(2), 138-121. https://doi.org/20.1001.1.10174133.1401.38.2.7.7 [In Persian].
17.    Olyaei, Ebrahimpour, Mousavian, Salehi. (2023). Designing a paradigm model of cultural competence of branch managers of state-owned banks (case study: National Bank of Iran). Cultural Management, 17(61), 83-102.  https://doi.org/10.30495/jcm.2022.67891.1602 [In Persian].
18.    Parveen, N., Keshavarz, L., Farahani, A., & Rezaei Sufi, M. (2021). Analyzing the dimensions and components of promoting the professional growth of physical education teachers based on grand theory. Organizational Behavior Management Studies in Sports, 8(1), 11-28. https://doi.org/10.30473/fmss.2021.56796.2241 [In Persian].
19.    Purnell, L. (2005). The Purnell model for cultural competence. Journal of Multicultural Nursing & Health, 11(2), 7. https://doi.org/10.1177/10459602013003006
20.    Rostami, P., Visi, K., Ghafouri, F., & Aliabadi, S. (2020). Designing the competency model of physical education student teachers of Farhangian University based on the data theory of the foundation. Educational and School Studies, 9(2), 63-89. https://doi.org/20.1001.1.2423494.1399.9.2.3.3  [In Persian].
21.    Salahudin, S., Irawan, E., & Furkan, F. (2024). The role of physical education and sports in shaping the Nation's character. Champions: Education Journal of Sport, Health, and Recreation, 2(1), 1-8. https://doi.org/10.59923/champions.v2i1.91
22.    Tursunovich, R. I. (2023). Development of communicative competence in teaching foreign language for professional purposes. In Proceedings of International Conference on Scientific Research in Natural and Social Sciences (Vol. 2, No. 1, pp. 26-33).
23.    Ukpokodu, O. (2011). Developing teachers' cultural competence: One teacher educator's practice of unpacking student culturelessness. Action in Teacher Education, 33(5-6), 432-454. https://doi.org/10.1080/01626620.2011.627033
24.    Williams, N. N., Williams, B. K., Jones-Fosu, S., & Carter, T. (2023). An examination of cross-cultural experiences on developing culturally responsive teacher candidates. Emerald Open Research, 1(3).1-10 https://doi.org/10.12688/emeraldopenres.12852.1
دوره 13، شماره 38
فروردین 1404
صفحه 43-64

  • تاریخ دریافت 16 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری 25 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش 16 اردیبهشت 1404