تأثیر تعارض کار-خانواده بر عملکرد معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی و تعدیلگر استرس شغلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم انسانی ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

چکیده
موضوع تعارض در بین معلمان تربیت بدنی از این جهت حائز اهمیت است که عملکرد مطلوب آن‌ها مستقیماً بر سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد. شناخت نقش استرس شغلی نیز در این رابطه می‌تواند به طراحی مداخلات سازمانی کمک کند. بنابراین، هدف این پژوهش بررسی تأثیر تعارض کار-خانواده بر عملکرد معلمان تربیت ‌بدنی استان سمنان با نقش میانجی و تعدیلگر استرس ‌شغلی می‌باشد‌. این مطالعه کاربردی، توصیفی-همبستگی، مقطعی، پیمایشی و همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری معلمان تربیت بدنی استان سمنان در سال تحصیلی 1403-1402 بود (300 نفر). حجم نمونه براساس نظریه کلاین (2014) و تعداد گویه‌ها بین 100 الی 400 نفر تخمین زده شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استرس شغلی ساراگی (2011)، عملکرد شغلی بیل و همکاران (2019) و تعارض نتن‌مایر و همکاران (1996) بود. روایی و پایایی پرسشنامه‌ها مورد تأیید قرار گرفت. توزیع پرسشنامه‌ها در دسترس بود. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای آماری SPSS (نسخه 23) و Smart-PLS 4 انجام شد. یافته‌ها نشان داد که تعارض کار-خانواده بر عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان سمنان با نقش تعدیلگر استرس شغلی تأثیر منفی و معنادار دارد و استرس شغلی نقش میانجی‌گر در رابطه بین تعارض خانواده-کار و عملکرد شغلی دارد، یعنی بخشی از اثر تعارض خانواده-کار بر عملکرد شغلی منوط به حضور متغیر استرس شغلی است. به طور کلی، استرس شغلی به عنوان مکانیسم کلیدی، بخش قابل توجهی از تأثیر منفی تعارض خانواده-کار بر عملکرد معلمان تربیت بدنی را توضیح می‌دهد. این نتایج بر ضرورت مداخلات چند سطحی برای شکستن این چرخه معیوب تأکید دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 15 مهر 1404

  • تاریخ دریافت 21 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش 12 مهر 1404