بررسی تاثیر چهار روش یادگیری (جیگساو، تورنمنت، مسئولیت پذیری فردی - اجتماعی و سنتی) در کلاس ورزش بر رشد مهارت‌های اجتماعی پسران نوجوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی دانشگاه تبریز

2 دانشگاه تبریز

چکیده
امروزه روش‌های نوین یادگیری در مدارس با دخالت دادن بیشتر دانش‌آموزان در امر آموزش، درصدد بهبود کیفیت امر آموزش و نیز تقویت جنبه‌های رشدی و روانی دانش آموزان هستند. برهمین اساس در تحقیق حاضر به بررسی تاثیر چهار روش یادگیری (جیگساو، تورنمنت، رویکرد مسئولیت پذیری فردی – اجتماعی، روش سنتی) در کلاس ورزش بر رشد مهارت‌های اجتماعی پسران نوجوان پرداخته است. در این تحقیق از روش تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با چهار گروه (18تا 20 نفری) استفاده شده است. جامعه‌ی تحقیق شامل دانش آموزان پسر نوجوان مقطع ابتدایی استان آذربایجان شرقی بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌‌ای انتخاب شدند. هر گروه به مدت 16هفته روش تدریس متفاوتی دریافت کردند: 1)‌ روش یادگیری مشارکتی جیگساو، 2) روش یادگیری مشارکتی تورنمت، 3)‌ روش مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی و 4) روش سنتی در کلاس ورزش. "مهارت‌های اجتماعی" توسط پرسشنامه سنجش مهارت‌های اجتماعی ماتسون بدست آمده و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس مرکب در سطح معناداری 05/0 و نرم‌افزار اس.پی.اس.اس استفاده شد. نتایج نشان داد اثر اصلی گروه و اثر تعاملی تمرین در چهار گروه تفاوت معناداری داشته بطوری‌که بعد از دوره تمرینی در هر چهار گروه تفاوت معنادار در جهت بهبود مشاهده شده و گروه سنتی با گروه جیگساو و مسئولیت‌پذیری فردی-اجتماعی تفاوت داشته و کمترین امتیاز را در مهارت اجتماعی نشان می‌دهد. می‌توان گفت روش‌های مشارکتی ( تورنمنت و جیگساو) نسبت به دو روش دیگر تاثیرگذاری نسبتا بیشتری بر مهارت‌‌های اجتماعی دانش آموزان داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 10 آبان 1404

  • تاریخ دریافت 06 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری 19 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش 27 مهر 1404