شناسایی عوامل موثر بر توسعه ورزش های الکترونیکی در مدارس ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه ورزش‌های الکترونیکی در مدارس ایران بود. روش‌تحقیق حاضر کیفی‌و‌اکتشافی با راهبرد تحلیل موضوعی است و از نظر هدف جزء تحقیقات بنیادی محسوب می‌شود. شرکت‌کنندگان در‌این پژوهش شامل کارشناسان و افراد با تجربه در زمینه ورزش‌الکترونیکی، بازیکنان ورزش‌های‌الکترونیکی، مدیران باشگاه‌های ورزش‌الکترونیکی، مدیران و کارشناسان انجمن ورزش های‌الکترونیکی، مدیران ارشد آموزش‌و‌پرورش و معلمان‌ورزش بودند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شده‌است. برای جمع‌آوری اطلاعات مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختاریافته با شرکت‌کنندگان انجام شد و با 16 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. در این پژوهش از نرم‌افزار MaxQDA نسخه 22 استفاده شد. برای به دست‌آوردن اطلاعات این پژوهش از استراتژی تحلیل‌موضوعی استفاده شد. یافته‌های پژوهش عبارتند‌از: سیاست‌های حمایتی و دولتی، توسعه و تقویت زیرساخت‌های آموزشی، رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی، ترویج و فرهنگ‌سازی و توسعه فناوری و زیرساخت‌های دیجیتال. همچنین یافته‌های‌این پژوهش حاکی از پانزده مفهوم است‌که عبارتند‌از: تامین‌مالی و حمایت‌دولتی، سیاست‌گذاری کلان در حوزه‌ ورزش، توسعه مدیریت و سیاست‌گذاری ورزشی، بهبود زیرساخت‌های آموزشی، دسترسی به فناوری‌های دیجیتال، ارتقاء دانش و مهارت‌های آموزشی، رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی، توسعه فرصت‌های جهانی و بین المللی، تقویت جنبه‌های حقوقی و قانونی، ترویج و فرهنگ‌سازی، تقویت هویت فرهنگی و ارزش‌های بومی، برگزاری مسابقات و رویدادها، بهبود زیرساخت‌های فناوری و اینترنت، تبلیغات و رسانه‌های‌جمع و توسعه‌فناوری‌های آموزشی. نتایج این پژوهش‌نشان داد که درس تربیت‌بدنی‌و ورزش در مدارس ایران با توجه به خصوصیات، سبک‌زندگی، نیاز، خواسته‌و‌ تقاضای دانش‌آموزان نسل Z نیازمند تغییر رویکرد و توسعه از طریق فناوری و ورود ورزش‌های‌الکترونیکی به‌عنوان یک مکمل می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 13 آذر 1404

  • تاریخ دریافت 07 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری 23 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش 17 آبان 1404