نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران

2 استادیار، پژوهشگاه تربیت‏بدنی و علوم ورزشی

3 کارشناس ارشد، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مهارت‌های ارتباطی کارآفرینانة مدیران باشگاه‏های ورزشی بر افزایش رضایت مشتریان دانشجو بوده است. جامعة آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصان دانشگاهی و مدیران باشگاه‏های ورزشی، و در بخش کمّی شامل مشتریان دانشجوی باشگاه‏های ورزشی دانشگاهی و غیر دانشگاهیِ شهر کرج بوده است (173n=). برای اطمینان از پایایی پرسشنامه، از سه معیار ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. برای بررسی روایی نیز از روایی همگرا و روایی صوری استفاده شده است. همچنین، در بررسی رابطة بین متغیرها و تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس استفاده شده است. یافته‌های این پژوهش نشان داد که مهارت‌های کلامی‌، مهارت گوش‌دادن،مهارت اجتماعی، مهارت هم‌دلی، مهارت حمایت‌گری، مهارت بازخورد گرفتن و مهارت مثبت‌گراییِ مدیران، بر رضایت مشتریان دانشجو تأثیر مثبت و معنی‌دار دارد (96/1<t) و مهارت‌های نفوذ آرمانی، تحریک خردمندانه، خودنظمی و خودگشودگی بر رضایت دانشجویان تأثیر معنی داری نداشته است (96/1>t). در این پژوهش، مهم‏ترین مهارت‌های ارتباطی کارآفرینانة مدیران باشگاه‌های ورزشی در راستای توسعة رضایت مشتریان دانشجو، در قالب یک مدل، استاندارد شده است و در قالب سه دستة مهارت شخصی (مثبت‏گرایی و بازخورد)، تعاملی (مهارت‌های اجتماعی، گوش‌دادن و کلامی) و رهبری (حمایت‌گری و هم‌دلی) شناسایی و دسته‌بندی شده و مدیران باشگاه‌های ورزشی می‏توانند از آن به‌عنوان یک مدل مبنا بهره‌برداری کنند. 

 

کلیدواژه‌ها

1. Arzeh, K., Seyyedameri, K., and Moharramzadeh, M. (2012). The relationship between managers' communication skills and job satisfaction of staffs in physical education organization of Iran, fifth Conference of Sports Sciences, Iran, Mazandaran. (Persian)
2. Azmodeh, S. (2010). The effect of businesses managers' communication skills in increase of customer satisfaction: A case study of private sports clubs in north and west of Tehran, Master's thesis, Tehran University, Faculty of Entrepreneurship. (Persian)
3. Collignon, H and Nicolas S. (2014). Winning in the business of sport, ATKearney.
4. Esere, M. O., Ake, Y. Comfort, O. (2014). Obstacles and suggested solutions to sffective sommunication in sarriage as sxpressed by sarried sdults in Kogi State, Nigeria, Social and Behavioral Sciences 114: 584 –92.
5. Executive regulations of establishment of sports clubs and gyms by people under the supervision of the government. (1991). (Persian)
6. Farhangi, A. A. (2013). Human communication, Rasa Institute of Cultural Services, Volume I, Second Edition, twenty-second published. (Persian)
7. Fekrat, A. (2012). Relationship between communication skills and the productivity of administrators and physical education offices in Kerman province. A master's thesis in Tehran University. (Persian)
8. Fornell, C., Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research 18 (1: 39-50.
9. Georgina, B. M. (2006). Communication strategies in management: A Case study of interpersonal manager-staff communication at a South African University, M. A. Thesis, education leadership and management, Rhodes, University.
10. Goodarzi, M., Nazari, R., and Ehsani, M. (2012). Structural equation modeling of the effect of communication skills on sport manager’s managerial skills, applied research in sports management and life sciences, 1, (1):11-20. (Persian)
11. Hanzaei, Z. (2001). The relationship between organizational climate and communication skills in physical education organization of Iran. Master’s thesis, Tehran University. (Persian)
12. Hersey, P., Blanchard, K and Dewey, J. (1996). "Management of organizational behavior". 6th Ed. Euglewood Cliffs. N.J. Prentice-Hall. P. 91.
13. Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies. Strategic Management Journal, 20(2):195 – 204.
14. Iksan, Z. H., Zakaria, E., MohdMeerah, T. S., Osman, K. M., ChoonLian, D. K., Mahmud, S. N. D., &Krish, P. (2012). Social and behavioral sciences, 59: 71 – 6.
15. Jamshidi Koohsari, A., Spherirad. A., Mansour. M., Ashraf. M. (2014). Improve organizational communication and remove barriers in order to create organizational change in Khatamoalanbiya Air Defense center, Aja, Pdaja Research and study Center, the research team. (Persian)
16. Mirkamali, M. (2007). Behavior and communication in organization and management, Fifth Edition, Ystron Publication. (Persian)
17. Mohammad Kazemi, R. (2007). Describes the elements of the marketing mix in the football industry and comparison with South Korea and Japan and provide a suitable model, doctoral thesis, Tehran University, Faculty of Physical Education. (Persian)
18. Mohsenianrad, M. (2010). Communication studies, Tehran, Soroush Publication.
19. Moorhead, G., Griffin. R. W., (2010). Organizational Behavior, translated by Alvani.M and Memarzadeh. G. R. Morvarid Publication.
20. Moss, S., Prosser, H., Costello, H., Simpson, N., Patel, P., Rowe, S., & Hatton, C. (1998). Reliability and validity of the PAS‐ADD Checklist for detecting psychiatric disorders in adults with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 42(2: 173–83.
21. Nazari, R., Ehsani, M., Gangoei, F and Ghasemi, H. (2011). The Effects of communication skills and interpersonal communication on organizational effectiveness of Iranian sport managers and presenting a model, Middle-East Journal of Scientific Research. 10 (6): 702-10. (Persian)
22. Nazari, R., Tahan, M. (2013). The relationship between creativity and communication skills in sports managers, communication in media management, 2 (5): 51-8. (Persian)
23. Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd Ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
24. Ochieng, A. A and Moronge, M. (2014). Determinants of effective communication and performance of health training institutions in kenya, International Journal of Social Sciences Management and Entrepreneurship 1(2): 68-84.
25. Perkins, P. S. (2008). The art and science of communication tools for effective communication in the workplace: Wiley. Les Brown.
26. Taghizadeh, Z., Rezaeipou, A., Mehran, A. and Alimoradi, Z. (2006). The use of communication skills by midwives and its relationship with Client satisfaction, the Faculty of Nursing and Midwifery Tehran University of Medical Sciences journal, (Life) 12 (4): 47-55. (Persian)
29. White, D. (2007). Management & communication skills, Publications Office, the External Program University of London, Published by the University of London Press.
30. Yadollahi Farsi, J. (2009). Entrepreneurship and innovation in sports, abstracts of National Conference of Sports Management with an emphasis on the Islamic Republic of Iran 20-year vision document. (Persian)
31. Zareimatin H. Yosefzadeh S. (2010). Study of the manager’s communicational skills indices and their role in job satisfaction. Journal of Educational Psychology, Islamic Azad University, Tonekabon Branch, 1 (2): 29-48. (Persian)