نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار تربیت بدنی، دانشگاه کردستان

2 کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی در ورزش، دانشگاه کردستان

چکیده

همواره یکی از برنامه‏های باشگاه‏های ورزشی، پرداختن به فعالیت‏های خیرخواهانه بوده است؛ بهطوری‏که کارکردهای اجتماعی خاصی در میان جامعه به همراه داشتهاند. ازاینرو، هدف اصلی این پژوهش، نقش فعالیتهای خیرخواهانه بر همهویتی تیمی و سازمانی و قصد خرید هواداران باشگاههای فوتبال بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی همبستگی بود. جامعة آماری شامل دانشجویان دانشگاههای کردستان و علوم پزشکی شهر سنندج بودند. تعداد 250 نفر که نسبت به طرفداری از تیم مورد علاقة خود پاسخ مثبت داده بودند، بهعنوان نمونه آماری و به روش تصادفی برای تحلیل آماری در نظر گرفته شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‏ای برگرفته از پژوهش لی (2009) با ابعاد همهویتی تیمی، سازمانی و قصد خرید، و همچنین پرسشنامۀ محقق ساخته فعالیتهای خیرخواهانه با استفاده از فعالیتهای خیرخواهانة مندرج در سایتهای رسمی باشگاهها بود. برای بررسی پایایی و روایی ابزار پژوهش، از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که فعالیتهای خیرخواهانه بر همهویتی تیمی (20/0)، همهویتی سازمانی (25/0) و قصد خرید (11/0) تأثیر دارند. مطابق با نتایج میتوان گفت باشگاههایی که به رفع مشکلات جامعه کمک میکنند، نوعی از هویت تیمی و سازمانی را در بین هواداران ترویج میدهند که منجر به مشارکت گروهی و خرید محصولات ورزشی باشگاه میشود. این اقدامات موجب افزایش حس انساندوستانه در جامعه و تأثیرگذاری در آیندة باشگاهها میگردد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Aghaiefar, A. (2011). The effect of consumed products caused related marketing on attitude toward the brand and Brand purchase intention. Journal of Association of Cosmetic detergent industries in Iran. 39, 22-29. (Persian)
  2. Ashforth, B.E., Harrison, S. H & Corley, K. G. (2008). Identification in organizations: An examination of four fundamental questions. Journal of Management. 34(3), 325-374.
  3. Babiak, K., Mills, B., Tainsky, S & Juravich, M. (2012). An Investigation into Professional Athlete Philanthropy: Why Charity Is Part of the Game. Journal of Sport Management. 26, 159-176.
  4. Babiak, K., Wolfe, R. (2006). More than just a game? Corporate social responsibility and Super Bowl XL. Sport Marketing Quarterly. 15(4), 214–222.
  5. Barone, M. J., Norman, A. T & Miyazaki, A. D. (2007). Consumer response to retailer use of cause related marketing: Is more fit better? Journal of Retailing. 83, 437–45.
  6. Becker-Olsen, K. L., Cudmore, B. A & Hill, R. P. (2006). The impact of perceived corporate social responsibility on consumer behavior. Journal of Business Research. 59(1), 46–53.
  7. Bhattacharya, C. B., Rao, H & Glynn, M. A. (1995). Understanding the bond of identification: An investigation of correlates among art museum members. Journal of marketing. 59, 46- 57.
  8. Bloom, P. N., Hoeffler, S, Keller, K. R & Meza, C. E. B. (2006). How social-cause marketing affects consumer perceptions. MIT Sloan Management Review. 47(2), 49–55.
  9. Chen, Ch. (2015). Organizational Identification in Sports Contexts: A Review of the Literature on Social Media, Psychological States, and Consumption. Master of Arts, The University of Texas at Austin.
  10. Chen, Z., Huang, Y. (2016). Cause-related marketing is not always less favorable than corporate philanthropy: The moderating role of self-construal. International Journal of Research in Marketing. 33(4), 868-80.‏
  11. Cornwell, T. B., Coote, L. V. (2005). Corporate sponsorship of a cause: The role of identification in purchase intent. Journal of Business Research, 58(3), 268–276.
  12. Dimmock, J., Gucciardi, D. (2008). The utility of modern theories of intergroup bias for research on antecedents to team identification, Psychology of Sport and Exercise. 9, 284–300.
  13. Fischer, N., Stefan, I & Hoyer, W. (2012). Willingness to pay for cause-related marketing: the impact of donation amount and moderating effects. Journal of Marketing Research. 49(6), 910–27.
  14. Ghasemi, V. (2010). Structural equation modeling in social researchs using Amos Graphics. Jameshenasan publication. (Persian)
  15. Grewal, D., Krishnan, R., Baker, J & Borin, N. (1998). The effect of store name, brand name and price discounts on consumers’ evaluations and purchase intentions. Journal of Retailing. 74, 331–52.
  16. Hadadinia, H., Shavandi, H., Sharbatoghli, A & Sidan, S.E. (2011). The impact of familiarity with brand and product type on customer response to cause related marketing. Iranian academy of management sciences. 6 (23), 101-26. (Persian)
  17. Irwin, R. L., Lachowetz, T., Cornwell, T. B & Clark, J. S. (2003). Cause-related sport sponsorship: An assessment of spectator beliefs, attitudes, and behavioral intentions. Sport Marketing Quarterly. 12(3), 131–9.
  18. Karelaia, N., Guillén, L. (2014). Me, a woman and a leader: Positive social identity and identity conflict, Organizational Behavior and Human Decision Processes. 125, 204–19
  19. Keller, L. k. (2003). Conceptualizing, measuring, managing customer-based brand equity. Journal of Marketing. 57(1), 1–22.
  20. Khalili, S., Noraie, T & Sharifian, E. (2014). The effect of corporate social responsibility of sports production on loyalty of distribution agents. Applied research of sport management. 3 (2), 101-14. (Persian)
  21. Lachowetz, T., Gladden. M. (2003). A framework for understanding cause-related sport marketing programs. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship. 4(4), 27 - 47.
  22. Lafferty, B.A. (2007). The relevance of fit in a cause-brand alliance when consumers evaluate corporate credibility. Journal of Business Research. 60(5),   447–53.
  23. Lafferty, B. A., Edmondson, D. R. (2014). A note on the role of cause type in cause-related marketing. Journal of Business Research. 67(7), 1455-60.‏
  24. Lee, J. D. (2009). Cause- related Sport marketing and its effects on consumer behavior. Dissertation, Texas University. 117-27.
  25. Lee, J. S., Park, S. H & Kang, J. H. (2009). The influence of spectator sport service satisfaction and team identification on fans' re-Spectating intention in Korean basketball league. North American society for sport management conference (NASSM); 21-34.
  26. Lee, J., Ferreira, M. (2013). A role of team and organizational identification in the success of cause-related sport marketing. Sport Management Review. 16(2),        161-72.‏
  27. Lucke, S., Heinze, J. (2015). The role of choice in cause-related marketing–investigating the underlying mechanisms of cause and product involvement. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 213, 647-53.‏
  28. Mael, F., Ashforth, L (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior. 13, 103–23.
  29. Olsen, K, L., Pracejus., D. (2003). When profit equals price: Consumer confusion about donation amounts in cause-related marketing. Journal of Public Policy and Marketing. 22(2), 170–80.
  30. Rahmanseresht, H., Rafiee, M & Kosha, M. (2009). Social responsibility; Organizational upstream. Tadbir. 20 (204), 22-6. (Persian)
  31. Rashid, A., Esfidani, M. R & Hamidizade, A. (2015). Cause related marketing; new approach in the today business world. Tadbir. 26 (281), 51-4. (Persian)
  32. Roy, D. P., Graeff, T. R. (2003). Consumer attitudes toward cause-related marketing activities in professional sports. Sport Marketing Quarterly. 12(3), 163–72.
  33. Varadarajan, P. R., Menon, A. (1988). Cause-related marketing: A coalignment of marketing strategy and corporate philanthropy. Journal of Marketing, 52(3), 58–74.
  34. Wann, D. (2006). Examining the potential causal relationship between sport team identification and psychological well-being. Journal of Sport Behavior. 29(1),      79–95.
  35. Wann, D. L., Polk, J. (2007). The positive relationship between sport team identification and belief in the trustworthiness of others. North American Journal of Psychology. 9(2), 251–4.
  36. Wann, D., Schrader, M. (1997). Team identification and the enjoyment of watching a sporting event. Perceptual and Motor Skills. 84, 954.