نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز. ایران

3 دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

پژوهش حاضر با هدف آسیب‌شناسی تربیت بدنی و ورزش مدارس ابتدایی استان خوزستان انجام شده‌است. در این تحقیق که به روش آمیخته انجام شد، محققان با مراجعه به خبرگان حوزۀ ورزش دانش‌آموزی استان خوزستان، از طریق مصاحبۀ عمیق به جمع‌آوری اطلاعات از آنان پرداختند و داده‌های حاصل از 25 مصاحبه به روش تئوری‌سازی داده‌بنیاد کدگذاری و تجزیه‌و‌تحلیل گردید. سپس پرسشنامه‌ای مطابق با کدهای بدست آمده طراحی شد. روایی پرسشنامه با تکنیک دلفی، توسط تعدادی از اساتید و کارشناسان صاحب‌نظر و پایایی آن با آلفای کرونباخ (α=0.804) مورد تایید قرار گرفت. با توجه به جامعۀ تحقیق و مراجعه به جدول مورگان، با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب، پرسشنامه در میان 280 نفر از معلمان تربیت‌بدنی، کارشناسان تربیت‌بدنی ادارات آموزش و پرورش و اعضای هیئت علمی تربیت‌بدنی دانشگاه‌های استان، توزیع و جمع‌آوری شد و با استفاده از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و پی.ال.اس تحلیل گردید.
طبق یافته‌های تحقیق به ترتیب عوامل سازمانی، فردی و زمینه‌ای دارای بیشترین آسیب‌ها در حوزۀ تربیت‌بدنی و ورزش مدارس بودند. در بین زیرشاخه‌های هر سه سطح، معلم تربیت‌بدنی(سطح سازمانی) دارای بیشترین آسیب و محیط زیست(سطح زمینه‌ای) دارای کمترین آسیب بودند.
با توجه به اینکه آسیب‌های سطح سازمانی بیشترین تاثیر را بر توسعۀ تربیت بدنی و ورزش مدارس داشته‌اند، لذا بازنگری وزارت آموزش و پرورش در برنامه‌ریزی، تخصیص منابع و تجهیز مدارس در این راستا امری ضروری است. در سطح فردی، آموزش به خانواده-ها و در سطح زمینه‌ای، ترویج فرهنگ گرایش به ورزش و گسترش ورزش همگانی از اقدامات لازم و مفید به نظر می‌رسند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Ahmadi, A. (2015). The relationship between leadership styles of physical education teacher and Sport motivations of student athletes in the city of Fariman. (Unpublished master's thesis). University of Imam Reza, Mashhad. (Persian).
  2. Amaya-Castellanos, C., Shamah-Levy, T., Escalante-Izeta, E., Morales-Ruan, M., Jiménez-Aguilar, A., Salazar-Coronel, A., & Amaya-Castellanos, A. (2015). Development of an educational intervention to promote healthy eating and physical activity in Mexican school-age children. Evaluation and Program Planning, 52, 159–168.
  3. Chambers, S. T. (1991). Factors affecting elementary school students' participation in sports. The Elementary School Journal, 91, 413-419.
  4. Deniz, S., & Yenel, F. (2013). The structural analysis of physical education and sports system in the Turkish Republic of Northern Cyprus. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 89, 772-780.
  5. Durkheim, A. (1894). The rules of the sociology method. (A. Mohammad Kardan, translator). Tehran: Tehran University Press. (Persian).
  6. Edward, J., Thompson, M. D., & Rosen, F. P. (1990). Survey research (practice guide). (M. Arabi, & D. Izadi, translators). Tehran: Office of Cultural Research. (Persian).
  7. Ghafouri, F., Rahman Seresht, H., Kozechian, H., & Ehsani, M. (2005). The role and place of social demand in orienting sports strategies. Journal of Harekat, 25, 5-19. (Persian).
  8. Ghasemi, N. (2015). Studying the causes and factors affecting the tendency elementary students, middle students, high school students, to sports in different fields and at all levels, professional and heroism in Ilam province. Research Projects Department of Education in Ilam Province. Available at: https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/704872 (accessed 18 September 2017). (Persian).
  9. Greenfield, J. R. F., Almond, M., Clarke, G. P., & Edwards, K. L. (2016). Factors affecting school physical education provision in England: A cross-sectional analysis. Journal of Public Health, 38, 316–322.
  10. Hashemi, S. (2015). Identify barriers to the development of basic sports schools of Tehran. (Unpublished master's thesis). Islamic Azad University of Tehran, Tehran. (Persian).
  11. Hills, A., Dengel, D., & Lubans, D. (2015). Supporting public health priorities: Recommendations for physical education and physical activity promotion in schools. Progress in Cardiovascular Diseases, 57(4), 368–374.
  12. Javadipour, M. (2006). Design and validation of the pattern of physical education curriculum in elementary schools in Iran. (Unpublished doctoral dissertation). Tarbiat Moalem, Tehran. (Persian).
  13. Kobel, S., Kettner, S., Kesztyüs, D., Erkelenz, N., Drenowatz, C., & Steinacker, J. M. (2015). Correlates of habitual physical activity and organized sports in German primary school children. Public Health, 129(3), 237-243.
  14. Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30: 608-610.
  15. Ministry of Education of the Islamic Republic of Iran (2005). General National Education Plan Document Editor. Available at:http://www.medu.ir (accessed 21 October 2017). (Persian).
  16. Mirzaei Ahranjani, H. (1998). Designing a model for explaining the factors affecting conscience and social discipline. Proceedings of the Workshop on Social Conscience and Discipline (pp.18-41). Qazvin: Qazvin Islamic Azad University Publications. (Persian).
  17. Mirzai Ahrenjani, H., & Amiri, M. (2002). Presenting a three dimensional model of the analysis of philosophical foundations and the basic infrastructure of management theories. Management Knowledge, 56, 3-21. (Persian).
  18. Mohammadi, V (2012). Barriers and impellent the male and female high school students in Ardabil in sports. (Unpublished master's thesis). Payam Noor University, Tehran. (Persian).
    1. Mull R. F., Bayless, K. G., & Jamieson, L. M. (2005). Recreational sport management. Australia, Sydney: Human Kinetics.
  19. Park, S. (2004). Constraints to recreational sport participation for adolescents exposed to internet-related delinquency: Developing marketing strategies for increasing sport participation. International Journal of Applied Sport Sciences, 16(1), 41-54.
  20. Powell, E., Woodfield, L., & Nevill, A. (2016). Increasing physical activity levels in primary school physical education: The SHARP principles model. Preventive Medicine Reports, 3, 7-13.
  21. Ravanshadnia, M. (2013). Safety management reference in development projects. Tehran: Simaye Danesh Publications. (Persian).
  22. Safari, M. (2013). Designing the model of sport for all in Iran. (Unpublished doctoral dissertation). Tarbiat Modarres University, Tehran. (Persian).
  23. Soltani Moghadam, N. (2014). Study of the teaching of physical education course in elementary schools in South Khorasan province. (Unpublished master's thesis). Birjand University, Birjand. (Persian).
  24. Supreme Revolutionary Cultural Council of the Islamic Republic of Iran. (2011). Document of fundamental transformation of education. (Persian).
  25. Tsangaridou, N. (2017). Early childhood teachers’ views about teaching physical education: challenges and recommendations. Physical Education and Sport Pedagogy. 22(3), 283-300.
  26. The Law of the Sixth Program of the Economic, Social and Cultural Development of the Islamic Republic of Iran (2017). Official newspaper of Islamic Republic of Iran, No. 20995, p. 28. (Persian).