نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
3 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 استاد تمام گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی حمایت مالی ورزش همگانی کشور بود. روش پژوهش از نوع مطالعات کیفی با رویکرد نظریة دادهبنیاد بود. گردآوری دادهها با استفاده از بررسی اسناد و مصاحبه صورت گرفت. پس از انجام 21 مصاحبۀ عمیق و نیمهساختاریافته با متخصصان ورزش همگانی و حمایت مالی، مقولههای اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج گردید. نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلولهبرفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. پس از تکمیل یافتهها مدل زمینهای بر اساس مدل سیستماتیک استراس و کوربین (1994) طراحی گردید. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار تحلیل کیفی مکس کیودا نسخه 11، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی بدست آمد. بطوری که طی فرآیند کدگذاری باز مقوله هایی شامل: عوامل علی، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر، اقدامات و راهبرد ها و پیامدهای ناشی از حمایت مالی ورزش همگانی استخراج گردید؛ سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقوله ها در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شد؛ در ادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح، سیر داستان ترسیم و نظریه خلق شده؛ در نهایت، گزاره های حکمی و فرضیه های راهبردی پژوهش تدوین گردید. مدیران ورزش همگانی می توانند از نشان ها، مفاهیم و مقوله های شناسایی شده در برنامه ریزی های آتی خود به منظورحمایت مالی بهتر در ورزش همگانی استفاده کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
- Arab Narmi, B. Goudarzi, M. sajadi, SN. Khabiri, M. (2017). Television and development of sport for all: a Grounded Theory. Journal of Sport Management,8(40):17-40. (Persian).
- Asefi, AA. Ghanbar Poor, Nosrati A. (2018). The effective factors model in institutionalization of sport for all in Iran. JRSM, 8(16): 29-46.(Persian).
- Danaeefard, H. Alwani, SM. Adel, A. (2000). Qualitative Research Methodology in Management: A Comprehensive Approach, Eshraqi Publishing, Tehran. (Persian).
- Danyel, R. (2015). investing in sporting success as a domestic and foreign policy tool: the case of Qatar. International Journal of Sport Policy and Politics, 7(4): 489-504.
- Taslimi, Z., hemati nejad, M., Gholizade, M., pasvar, M. (2019). Financing grassroots sport federation's framework with a focus on self-sufficiency. Sport Management and Development, 8(4), 41-50.
- Tsiotsou, R. Alexandris, K. (2011). A stakeholder approach to international and national sport sponsorship. Journal of Business & Industrial Marketing, 26(8): 557–565.