نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 استاد رفتارحرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

3 استادیار رفتارحرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر محیط‌ حامی-نیاز بر عملکرد ورزشی در دانش‌آموزان و مقایسه آن با گروه سنتی رایج بود. 208 نفر از دانش‌آموزان پسر و دختر دوره پنجم و ششم ابتدایی ( بامیانگین سنی 58/11) که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده -بودند در دو رشته بدمینتون و والیبال تحت دو سبک آموزشی محیط‌ حامی-نیاز (گروه تجربی 1) و سنتی (گروه تجربی 2) قرار گرفتند. در گروه تجربی1 مربیان ضمن آموزش مهارت‌های حرکتی بر اساس رویکرد قیود-محور، از سه نیاز اساسی روان‌‌شناختی در کلاس‌های آموزشی حمایت کردند. درگروه تجربی2 مربیان به شکل معمولی آموزش دادند. عملکرد مهارت‌های حرکتی در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و یادداری بر اساس مطالعات قبلی مورد بررسی قرار گرفت. عملکرد در بازی در مرحله آزمون انتقال با استفاده از شاخص ‌ارزیابی‌ عملکرد‌ بازی (GPAI) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد رویکرد محیط‌حامی-نیاز و همچنین رویکرد سنتی رایج در زمینه پیشرفت مهارت‌های والیبال و بدمینتون از پیش‌آزمون به پس‌آزمون تفاوت معنی‌داری داشت. اما در محیط‌ حامی-نیاز تنها در گروه والیبال مهارت سرویس بالاتر از گروه سنتی بود. در مرحله انتقال، به طور کلی، افرادی که با سبک آموزشی ‌حامی-نیاز آموزش دیده بودند عملکرد بهتری نسبت به افرادی که با رویکردهای سنتی رایج آموزش دیده بودند، داشتند. نتایج مطالعه حاضر ضمن تایید کلی فرضیات پژوهش حاضر، از رویکرد نظریه‌ خود-مختاری در زمینه کلاس‌های تربیت‌‌بدنی حمایت کرد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که سبک آموزشی‌ حامی-نیاز رویکردی مناسب در زمینه ارتقاء عملکرد ورزشی در مهارت‌های مورد نظر می-باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Ahamdi, M. (2011). Percieved motivational climates on self-determined motivation and volleyball skills learning. PhD Dissertation, Islamic Azad University, Science and Research Tehran Branch.
  2. SHAPE America. (2014). National standards & grade-level outcomes for K-12 physical education. Champaign, IL: Human Kinetics.
  3. Behzadnia, B., Adachi, P. J., Deci, E. L., & Mohammadzadeh, H. (2018). Associations between students' perceptions of physical education teachers' interpersonal styles and students' wellness, knowledge, performance, and intentions to persist at physical activity: A self-determination theory approach. Psychology of Sport and Exercise39, 10-19.
  4. Behzadnia. B., Ahmadi. M., & Amani. J. (2017). The factorial structure of the Self-Regulation Questionnaire in College Physical Education Class (SRQ-PE). Research on Sport Management and Motor Behavior. 7 (13) : 25-34.
  5. Behzadnia. B., Mohammadzadeh. H., & Ahmadi. M. (2017). Autonomy-supportive behaviors promote autonomous motivation, knowledge structures, motor skills learning and performance in physical education. Current Psychology, https://doi.org/10.1007/s12144-017-9727-0
  6. Chen. B., Vansteenkiste, M., Beyers. W., Boone, L., Deci. E. L., Van der Kaap-deeder, J.,   Verstuyf, J. (2015). Basic psychological need satisfaction, need frustration, and need strength across four cultures. Motivation and Emotion, 39(2),216-236
  7. Cheon. S. H, Reeve. J & Ntoumanis.N. (2018). A needs-supportive intervention to help PE teachers enhance students' prosocial behavior and diminish antisocial behavior.  Psychology of Sport and Exercise, 35, 74-88.
  8. Cheon.s.h & Reeve.j, Moon.i.s. (2012). Experimentallybased, longitudinaly designed, teacher-focused intervention to help physical education teachers be more autonomy-supportive toward their students. jornal of sport and Exercise psychology,34(3),365-396
  9. Chow. J. Y., Davids. K., & Button.C. (2015). Nonlinear pedagogy in skill acquisition: An introduction. Florence: Routledge.
  10. Davids. K, Button. C & Bennett. S.J. (2008). Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach: Illinois, Champaign: Human Kinetics.
  11. Deci. E. L & Ryan. R. M. (1985). Intrinsic motivation and selfdetermination in human behavior. New York: Plenum.
  12. Deci. E. L & Ryan. R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/ S15327965pli1104_01.
  13. Deci. E. L, Vallerand. R. J, Pelletier. L. G & Ryan, R. M. (1991). Motivation and education: The self-determination perspective. Educational psychologist, 26(3-4), 325-346
  14. Franco, E., & Coterón, J. (2017). The effects of a physical education intervention to support the satisfaction of basic psychological needs on the motivation and intentions to be physically active. Journal of Human Kinetics, 59(1), 5-15.                                               
  15. Gibson. J. J. (1979). The ecological approach to visual perception: classic edition. Boston: Houghton-Mifihin.
  16. Gray. L & Leyland. A. H. (2008). Overweight status and psychological well-being in adolescent boys and girls: a multilevel analysis. The European Journal of Public Health, 18(6), 616-621
  17. Gréhaigne. J, Richard. J & Griffin. L.L. (2005). Teaching and learningteam sports and games: New York: Routledge.
  18. Haerens. L, Aelterman. N, Vansteenkiste. M, Soenens. B. & Van Petegem.S. (2015). Do perceived autonomy- supportive   and controlling teaching relate to physical education students' motivational experiences through unique pathways? Distinguishing between the bright and dark side of motivation.  Psychology of Sport andExercise, 16, 26–36.
  19. Hein. V, Müür. M & Koka. A. (2004). Intention to be physically active after school graduation and its relationship to three types of intrinsic motivation. European Physical Education Review, 10(1), 5-19
  20. Hooyman. A, Wulf. G & Lewthwaite. R. (2014). Impacts of autonomy supportive versus controlling instructional language on motor learning. Human Movement Science, 36, 190–198
  21. Kelso. J. A. S. (1995). Dynamic patterns: The self-organization of brain and behavior. Cambridge, MA: The MIT Press.
  22. Lee. M. C, Chow.J. Y, Komar. J, Tan. C. W & Button. C. (2014). Nonlinear pedagogy: an effective approach to Cater for individual differences in learning a sports skill.  PLoS One, 9(8), e104744.   https://doi.org/10.1371/journal.pone.0104744.
  23. Mitchel. S. A & Oslin. L. (2006). An investigation of tactical transfer in net games. European Jornal of Physical Education, 4(2), 162-172. Doi:10.1080/1740898990040205
  24. Moy.B, Renshaw.I & Davids. K. (2015). The impact of nonlinear pedagogy on physical education teacher education students’ intrinsic motivation. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(5), 517–538.   https://doi.org/10.1080/17408989.2015.1072506.
  25. Newell.K.M. (1986). Constraints on the development of coordination. In M. G. Wade & H. T. A. Whiting (Eds.), Motor development in children: Aspects of coordination and control (pp. 341–360). Dordrecht: Martinus Nijhoff
  26. Ryan. R. M & Deci. E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and wellbeing. American Psychologists, 55(1), 68–78.
  27. Ryan.R. M & Deci. E. L. (2017). Self-determination theory: basic psychological needs in motivation, development and wellness. New York: Guilford.
  28. Standage. M & Ryan. R. M. (2012). Self-determination theory and exercise motivation: Facilitating self-regulatory processes to support and maintain health and well-being. In G. C. Roberts & D. C. Treasure (Eds.), Advances in motivation in sport and exercise (pp. 233-270). Champaign, IL: Human Kinetics
  29. Sun. H & Chen. A. (2010). An examination of sixth graders’ self-determined motivation and learning in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 29(3), 262-277
  30. Vansteenkiste. M, Simons. J, Lens. W, Sheldon. K. M & Deci. E. L. (2004). Motivating learning, performance, and persistence: The synergistic effects of intrinsic goal contents and autonomy-supportive contexts. Journal of personality and social psychology, 87(2), 246
  31. Verloigne. M, Van Lippevelde. W, Maes. L, Yıldırım. M, Chinapaw. M, Manios.Y, & De Bourdeaudhuij. I. (2012). Levels of physical activity and sedentary time among 10-to 12-year-old boys and girls across 5 European countries using accelerometers: an observational study within the ENERGY-project. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9(1), 34
  32. Wulf, G., Iwatsuki, T., Machin, B., Kellogg, J., Copeland, C., & Lewthwaite, R. (2018). Lassoing skill through learner choice. Journal of motor behavior, 50(3), 285-292.