نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی-مدیریت بازاریابی و رسانه دانشگاه تهران
2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
3 استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران. ایران
4 استادیار مدیریت ورزشی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران
چکیده
توجه به توسعه و گسترش ورزش دانش آموزی نقش مهمی در افزایش مشارکت دانش آموزان در ورزش، توسعه استعدادهای ورزشی و ترویج سبک زندگی سالم و فعال دارد. رویدادهای ورزش دانش آموزی علیرغم پتانسیل تبلیغاتی زیاد، از حمایت مالی چندانی برخوردار نیست. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش حمایت مالی در ارتقای جایگاه ورزش دانش آموزی کشور و ارائه مدل حمایت مالی ورزشی در رویدادهای ورزش دانشآموزی انجام شد.
از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل تحلیل سه شاخه ای( میرزایی اهرنجانی) در سه گروه عوامل ساختاری، رفتاری و زمینه ای بر اساس مقیاس 5 ارزشی لیکرت و برای تحلیل از نرمافزارهای SPSS و LISREL و مدلسازی معالات ساختاری استفاده شد. روایی صوری، روایی سازه و پایایی پرسشنامه( آلفای کرونباخ9/0) مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری حامیان مالی، مربیان و مسئولین ورزش دانش آموزی کشور بودند که تعداد 254نفر پرسشنامه را تکمیل کردند.
نتایج نشان داد به ترتیب بعد ساختاری: بازاریابی، فناوری و سیستم های اطلاعاتی، حقوقی و قانونی (984/0)، زمینهای: سیاسی- مدیریتی، ارتباطات جمعی (965/0) و رفتاری: آموزشی- مدیریتی، ارتقای جایگاه ورزش دانشآموزی (960/0) بر حمایت مالی از رویدادهای ورزش دانشآموزی موثر می باشد. بنابراین تصویب قوانین استاندارد، برقراری ارتباط مستمر با سازمان ها و توانمندسازی مدیران ورزش دانش آموزی در زمینه بازاریابی نقش مهمی در جذب حمایت مالی خواهد داشت.
کلیدواژهها
موضوعات