نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشجوی پژوهشگری علوم اجتماعی در دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
زنان به واسطه ارتقای توان عاملیتی و کاستهشدن از عوامل محدودیتزا نقشآفرینی روزافزون در جامعه مدرن دارند. اما در مسیر رشد و شکوفایی ظرفیتهای شان، همچنان با چالشهای جدی در زمینه نوع نگاه جامعه بازارمحور به بدن مواجهاند. در این جامعه بدن عرصهای پررونق برای تعریف و پیشبرد جریانهای جدید مصرف است. این پژوهش بر آن است تا از طریق واکاوی نظاممند تجارب زنان از زیست روزمره در باشگاههای ورزشی، به دریافتی روشن از نحوه مواجهه آنها با سه دغدغه فراگیر در دنیای مدرن شامل زیبایی، سلامتی و ورزش دست یابد. بدین منظور مبتنی بر رویکردی کیفی، مصاحبههایی نیمه ساختاریافته با چهارده تن از بانوان مراجعهکننده و فعال در باشگاههای بدنسازی و ورزشی، صورت گرفت. تجزیه و تحلیل متن مصاحبهها به کمک تکنیک تحلیل مضمون، منتج به صورتبندی مجموعهای از مقولههای اصلی شامل"اهمیتیافتن پذیرش اجتماعی بدن"، "عملکرد چندگانه باشگاه ورزشی"، "تنوع در منابع و عوامل انگیزاننده"، "درک آمیخته از ورزش و سلامتی"، "درک آمیخته از ورزش و زیبایی" و "مرکزیت ایده بهبود در پیامدهای ورزش" شد. هر یک از این مضامین نیز خود دربرگیرنده مفاهیم معینی بودهاند. در بالاترین سطح انتزاعِ مفهومی نیز، کلان مقولهای تحت عنوان "باشگاه بدنسازی به عنوان عرصه تحقق زیبایی سلامتمحور" تعریف و صورتبندی شد.
کلیدواژهها
موضوعات
- Abbaszadeh M., Aghdasi F., Saadati M. & Mobaraki M. (2012). A Sociological Study of Tendency towards Beauty by Plastic Surgery and Its Related Factors (Case Study: 16- 64 Year-Old Women and Girls of Tabriz). Journal of Applied Sociology, 3(47), 123 - 140. (Persian).
- Adibi Sedah M., Alizadeh M. & Koohi K. (2012). Body Management among Women: A Sociological Explanation. Women Studies, 9 (3), 59 - 83. (Persian).
- Ahmadi E., Adlipour S., Afshar S. & Bonyad L. (2016). Sociological Explication of Body Management and Its Relation with Social and Cultural Factors in Girls and Women in Tabriz City. Pazhuheshname-Ye Zanan (Women’s Studies), 7 (1), 29 - 50. (Persian).
- Ahmadi S. & Kargar S. (2014). A Study of Women’s Attitude towards Sport Participation and Its Effective Socio-Psychological Factors. Journal of Applied Sociology, 24 (4), 39 - 42. (Persian).
- Arizi F., Vahida F. & Parsa Mehr M. (2006). A Survey about Impact of Social Support on the Women Participation in Sport Activities (Case Survey: Mazandaran Province). Olympic, 14 (1), 77 – 86. (Persian).
- Atarzadeh Hosseini S.R., Sohrabi M. (2007). Attitudes and Tendency to Exercise and Sport Activities in People of Mashhad. Olympic, 15 (1), 37 - 47. (Persian).
- Azali Alamdari K., Azaryan S., Ghorbanzadeh B. & Khoshnevis F. (2016). Figure Rating and Body Appreciation in Sedentary and Those Women Present In Sport Activities from Tabriz City. Journal of Health Promotion Management (Jhpm), 3 (19), 1-14. (Persian).
- Baratloo F., Khoudi M. (2016). The Effect of Cultural and Social Factors on Women’s Attitudes toward Body in Tehran. Jame Pazhuhiy Farhangi, 7 (1), 105-132. (Persian).
- Bharathi, D., & Dinesh, G. P. (2018). Women's Perspective towards Health and Fitness-A Case Study on Indian Fitness Industry and Women. Sumedha Journal of Management, 7(2), 229-240.
- Bourdieu, P. (2010). Distinction: A social critique of the judgement of taste. London: Routledge.
- Eime, R. M., Harvey, J. T., Brown, W. J., & Payne, W. R. (2010). Does sports club participation contribute to health-related quality of life? Med Sci Sports Exerc, 42(5), 1022-8.
- Featherstone, M. (2010). Body, image and affect in consumer culture. Body & Society, 16(1), 193-221.
- Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human relations, 7(2), 117-140.
- Ganjvar M. & Emami Jome S. M. (2010). Philosophical Aesthetic and Analysis of the Theory of Aestheticism in Purified (Mutahhar) Wisdom. Islamic Philosophy & Theology (Islamic Studies (Kalam)), 42 (84/2), 125 - 146. (Persian).