نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

2 استادیار مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

هدف از این پژوهش، تدوین الگوی مفهومی هوشمندسازی هنرستان­های تربیت­بدنی با رویکرد مدرسه یادگیرنده و پایدار بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی سیستماتیک انتخاب شد. جامعۀ آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، معلمان، مدیران و ...) و منابع اطلاعاتی (کتاب­ها، مقالات، اسناد، رسانه­ها، و ...) بود. نمونه­گیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (18 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه­ای نظامند و مصاحبه­های اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته­ها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله­ای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس نتایج، 79 مؤلفه غربال شده در چهار سطح، 10 منظر و 23 بُعد چارچوب­بندی و کدگذاری شدند. ساختار مدل مفهومی به صورت توالی سطوح مفهومی ظرفیت‌سازی (اکوسیستم دانش­محور)، هوشمندسازی (مدرسه هوشمند)، یادگیرندگی (مدرسه یادگیرنده) و پایداری (مدرسه پایدار) بود. سطح ظرفیت‌سازی شامل دو منظر پیشران‌ها و الزامات نهادی، حمایت‌ها و منابع اکوسیستمی است. هوشمندسازی شامل سه منظر مدیریت فناوری‌محور، زیرساخت ICT هنرستان‌ها و دسترسی به شبکه‌های محیطی است. سطح نیز یادگیرندگی شامل سه منظر قابلیت سیستم آموزشی، سواد فناوری اعضا و محیط یادهی-یادگیری بود. سطح پایداری نیز شامل دو منظر کارکردهای محیطی و بلوغ سازمانی هنرستان­ها است. هوشمندسازی مدارس فرایندی سیستماتیک و چندبعدی است که عناصر آموزشی، مدیریتی، فناوری و رفتاری را در یک سیستم جدید و یادگیرنده یکپارچه می­کند تا به پایدار برسد. مدل ارائه شده می­توان در تحلیل و برنامه­ریزی اجرای الگوی هوشمندسازی برای هنرستان­های تربیت­بدنی مورد استفاده قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Abdollahi arfa, M., Shabani V, B., Javidi kalateh jafarabadi, T., masoodi, J. (2018). "Intelligent Schools: the common perceptions to aspirations of the educational system" Plan Intelligent schools in Tehran, according to Habermas's critical approach and using the MacGilchrist Smart School Framework). The Journal of New Thoughts on Education, 13(4): 7-37. (Persian)
  2. Abdolvahabi, M., mehralizadeh, Y., parsa, A. (2016). A study of barriers of implementation of smart schools in in Ahwaz Girls secondary schools from the views of Teacher sand principles. Journal of Educational Scinces, 23(1): 55-80. (Persian)
  3. Adib, Y., Rad Soleimani, L., Azimi, M. (2015). Stady of the Effect of School Intelligent Building and Interaction of Attitude to ICT on Promoting Teaching Iearning Process and Academic self-eficacy of third Grade of high School Girls Students in Ardebil. Journal of New Approaches in Educational Administration, 6(21): 21-42. (Persian)
  4. Afhami, R., Hamid, Sh. (2014). Smart schools in the process of learning and learning, the first national conference on educational sciences and psychology, Marvdasht, Andisheh Sazan Mobtekar Javan Company. (Persian)
  5. Bidgoli, Z., Nowruzi, D., Maghami, H. (2018). the impact of smart school technologies on students' creativity. Innovation and Creativity in the Humanities, 7 (4): 241-262. (Persian)
  6. Bisgin، (2014). Analyzing the attitudes of physical education and sport teachers towards technology. Anthropologist, 18(3): 761-764.
  7. Estiri, A. (2015) Designing a Physical Education Conservatory in Barvikard, Sustainable Architecture in Sabzevar. Thesis of the Faculty of Engineering, Islamic Azad University, Shahroud Branch. (Persian)
  8. Gawrisch, D. P.، Richards, K. A. R; & Killian, C. M. (2019). Integrating Technology in Physical Education Teacher Education: A Socialization Perspective. Quest, 1-18.
  9. Ghasemi, A M. (2016). Analyzing the situation of sports conservatories in Qazvin province and presenting a model. Master Thesis, Payame Noor University of Alborz Province. (Persian)
  10. Ghasemi, H., asgar shamsi, M. (2019). Content Analysis of physical education and student sport researches in Iran. Research on Educational Sport, 7(16): 61-84.
  11. Gibbone،, Rukavina, P., & Silverman, S. (2010). Technology integration in secondary physical education: teachers’ attitudes and practice. Journal of Educational Technology Development and Exchange (JETDE), 3(1): 3.
  12. Ip, D. K., Lau, E. H., So, H. C., Xiao, J., Lam, C. K., Fang, V. J., ... & Cowling, B. J. (2017). A Smart Card-Based Electronic School Absenteeism System for Influenza-Like Illness Surveillance in Hong Kong: Design, Implementation, and Feasibility Assessment. JMIR public health and surveillance, 3(4).
  13. Juniu, S. (2011). Pedagogical uses of technology in physical education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 82(9): 41-49.
  14. Killian، M.، Woods, A. M., Graber, K. C., & Templin, T. J. (2020). Factors Associated with High School Physical Education Teachers’ Adoption of a Supplemental Online Instructional System (iPE). Journal of Teaching in Physical Education, 1(aop): 1-10.
  15. Luttrell, W. (2016). School-smart and mother-wise: Working-class women's identity and schooling. Routledge.
  16. Mirtaheri, M H. (2018). Technology and schools of smartening schools in Iran: with emphasis on educational tablets. master's theses, Imam Sadegh University, Faculty of Islamic Studies and Culture and Communication. (Persian)
  17. Mirzaie, I., Mirzaei, M., Zare, A. (2016). Examining barriers of development information technology in education's Physical Education (case study: Deprived areas of the country). Applied Research in Sport Management, 4(3): 123-133. (Persian)
  18. Momeni, M. (2015). Comparison of the situation of physical education conservatories in Tehran from the perspective of principals, teachers and students. Master Thesis, Payame Noor University, Tehran Province. (Persian)
  19. Naqshbandi, A., Hassan, E., Hamzeh, S., Abdolbaset, A., (2014). The Impact of School Intelligence on School Student Learning. International Conference on Engineering, Art and the Environment. (Persian)
  20. Norgate, S., Davies, N. A. J. (2016). A73–GoWSB: A Smart Mobility Service to Promote Sustainable School Transport. Journal of Transport and Health, 3(2 Supp), S48-S49.
  21. Papastergiou, M. (2010). “Enhancing Physical Education and Sport Science students’ self-efficacy and attitudes regarding Information and Communication Technologies through a computer literacy course”. Computers & Education, 54(1): 298-308.
  22. Pomerantz, S., & Raby, R. (2017). Smart girls: Success, school, and the myth of post-feminism. University of California Press.
  23. Prieto, L. P., Rodriguez Triana, M. J., Kusmin, M., & Laanpere, M. (2017). Smart school multimodal dataset and challenges. In Joint Proceedings of the Sixth Multimodal Learning Analytics (MMLA) Workshop and the Second Cross-LAK Workshop co-located. 7th International Learning Analytics and Knowledge Conference, Vol. 1828.
  24. Saghfian, Z. (2017). Educational needs assessment of physical education teachers in Mazandaran province. Master's thesis of Green Higher Education Institute, Faculty of Humanities. (Persian)
  25. Samadi, P., Heydari, R. (2017). The Effect of Hidden Curriculum on the Behavior of Students in Physical Education. Critical Studies in Text & Programs of Human Science, 17(6): 203-216. (Persian)
  26. Seidi, S. (2017). The development of standards of making smart schools and the level of respecting to these standards in Tehran. Technology of Education, 11(4): 349-361. (Persian)
  27. Seragi, F., Sarmadi Ansar, H., Asgari Motie', A. (2015). Determining Ongoing Obstacles of Smart School Development in Hamadan Province. Educational Psychology, 11(35): 159-180. (Persian)
  28. Shahmoradi, M. (2014). The relationship between school environment and academic achievement of physical education students from the perspective of physical education teachers in Kurdistan province. Thesis of Kurdistan University. (Persian)
  29. Shaik, A. S., Bhavani, M., & Kiran, K. R. (2018). Smart Pick and Drop Intimation System of School Children. Indian Journal of Science and Technology, 10(46).
  30. Shirzad, K., B., Seyed Mohammadi, S. (2015). Studying Effective Factors on Smart Schools and Present Appropriate Conceptual Model. Research in School and Virtual Learning, 3(10): 39-48. (Persian)
  31. Soroush, M. (2017). Smart Elementary School Design with a Sustainable Architecture Approach in Tabriz. Master's Thesis, Tabriz University of Islamic Arts, Faculty of Architecture and Urban Planning. (Persian)
  32. Talaie, E., Ansaari N, Pahlavaan, M., Abootaalebi, Z. (2016). Making Iranian Schools Smart: From Policy to Practice. QJOE, 32 (3):79-105. (Persian)
  33. Wyant, J., & Baek, J. H. (2019). Re-thinking technology adoption in physical education. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 10(1): 3-17.
  34. Zargani, J, Hashemi, H (2018). Analysis of the content status of secondary school textbooks in Iranian vocational schools. Quarterly Journal of Psychological Studies and Educational Sciences, 4 (2): 1-9. (Persian)