نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فرهنگیان تهران

2 دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده

هدف از انجام این تحقیق، تعیین تأثیر روابط مبتنی بر اعتماد و تناسب فرد- شغل بر توانمندسازی روانشناختی و نگهداشت شغلی معلمان ورزش با نقش میانجی تناسب فرد- سازمان، بود. روش تحقیق همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان ورزش شهر تهران به تعداد 1500 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 310 نفر به صورت خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه های استاندارد تناسب فرد- شغل وگل و فلدمن (2009)، تناسب فرد- سازمان اسکروگینس (2008)، توانمندسازی روانشناختی حاتمی و دستار (1390)، روابط مبتنی بر اعتماد رابینز (2005) و نگهداشت کارکنان کایدنت (2009) بودند. از آمار استنباطی کلموگروف- اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری جهت تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که، روابط مبتنی بر اعتماد بر توانمندسازی روانشناختی و نگهداشت شغلی معلمان تاثیر مثبت مستقیم داشت. تناسب فرد- سازمان نقش میانجی را به ترتیب با ضریب اثر 16/0 و 13/0صدم، برای تأثیر تناسب فرد- شغل بر توانمندسازی روانشناختی و نگهداشت شغلی معلمان ایفا کرد، اما تناسب فرد- سازمان نقش میانجی را به ترتیب با ضریب اثر 08/0 و 06/0صدم، برای تأثیر روابط مبتنی بر اعتماد بر توانمندسازی روانشناختی و نگهداشت شغلی معلمان ایفا کرد که معنادار نمی باشد. در نتیجه مدیران مربوطه جهت بالا بردن توانمندسازی روانشناختی و نگهداشت شغلی معلمان ورزش، بر روابط مبتنی بر اعتماد، تناسب فرد- شغل و تناسب فرد- سازمان تاکید کنند.

کلیدواژه‌ها

  1. B, Ashrafi. S. (2011). The relationship between organizational conditions and managerial strategies by empowerment of school managers. The scientific quarterly review of modern administration of management, 8(2): 91-114. (Persian)
  2. C, Baum. T, Wong. A. (2012). Relocating empowerment as a management concept for asia. Journal of business research, 65(1):36-41.
  3. N, Aral. N, Öznur. G, Ertosunc. B. (2016). Linking person-job fit to job stress: The mediating effect of perceived person-organization fit. Procedia- Social and behavioral sciences, 207: 369 – 376.
  4. Document the fundamental transformation of education. (2011). (Persian).
  5. A, Zeinabadi. H. R, Hadavandi. M. R. (2018). Qualitative study of effective factors in the desire for retention of teachers in farhangian university in the ministry of education: A case study in tehran province. Two quarterly journal of educational studies, 6(17): 122-135. (Persian).
  6. C, Fernandes. A. (2016). Search for trustful leadership in secondary schools: Is empowerment the solution? Educational management administration & leadership, 44(6): 892-916.
  7. M, Bjorklund. P, Spillane. S. (2019). The social side of teacher turnover: Closeness and trust among general and special education teachers in the united states. International journal of educational research, 98: 292-302.
  8. A. (2012).When competency-based pay relates to creative performance: The moderating role of employee psychological need. International journal of hospitality management, 31( 1 ):130.
  9. Z, kazemi. A, Shaemi. A. (2016). Analysis the effect of person- organization fit and person - job fit on psychological empowerment. Public management research limetta, 9(33): 167- 189. (Persian)
  10. M, Safaie. S, Brati. A. (2016). Study the effect of coaching practice on psychological empowerment of teachers. The quarterly review of education and development of human resources, 2(6): 1- 23. (Persian)
  11. T, Kim. M. (2013). Leaders’ moral competence and employee outcomes: The effects of psychological empowerment and person-supervisor fit. Journal of business ethics, 112(1):155-166.
  12. A. P, Derek. S. C. (2006). Subjective person-organization fit: Bridging the gap between conceptualization and measurement. Journal of vocational behavior, 69(1): 202-221.
  13. C. Q, Wang. H. J, Lu. J. J, Du. D. Y, Bakker. A. B. (2014). Does work engagement increase person-job fit? The role of job crafting and job insecurity. journal of vocational behavior, 84(1): 142-152.
  14. Y. (2010). How do newcomers fit in? The dynamics between person-environment fit and social capital across cultures. International journal of cross cultural management, 10( 2 ): 153–174.
  15. O. S, Askvik. S. (2017). Are school committees a source of empowerment? Insights from tanzania. International journal of public administration, 40(9): 780-791.
  16. j. m, Youngs. B. (2020). Person-organization fit and first-year teacher retention in the united states. Teaching and teacher education, 97: 103226.
  17. S. M, Haj Khuzimeh. M. Ebrahimi. S. (2016). Identify criteria for attracting and retaining human resources and provide appropriate solutions. Journal of development and transformation management, 22: 9-18. (Persian).
  18. S. A, Boshoff. A. B, Pietersen. J, Snelgar. R. (2017). The relationships between authentic leadership, psychological capital, psychological climate, team commitment and intention to quit. SA journal of industrial psychology/SA tydskrif vir bedryfsielkunde, 43(0): 1430.
  19. R. K, Jena. L. K, Pradhan. S. (2017). Role of psychological contract between organisational commitment and employee retention: findings from indian manufacturing industries. World review of science, technology and sustainable development, 13(1): 18–36.
  20. C, Wang. H. G, Lu. J. J, Du. D. Y, Bakker. (2018). Does work engagement increase person–job fit? The role of job crafting and job insecurity. Journal of vocational behavior, 84(2):142-152.
  21. J. (2014). Person-organizational fit and perceived organizational support effects on job outcomes. Dissertation Submitted in partial fulfillment of the requirement for the degree of doctor of philosophy organizational psychology. walden university. 24-49.
  22. H, Kodayari. A, Norbaksh. M, Alidost. E. (2020). Design of empowerment model of physical education teachers with the approach of vision document 1404 of islamic republic of iran. Research in educational sports, 8(18): 91- 112. (Persian)
  23. R. M, Feldman. D. C. (2009). Integrated the level of person environment fit: The roles of vocational fit and group fit. Journal of vocation behavior, 75(1): 68-81.
  24. B. B, Gonzalez. J. A, Ferrin. P. F. (2008). Person organization fit, OCB and performance appraisal: evidence from matched supervisor-salesperson data set in a spanish context, Industrial marketing management, 37(1): 1005-1019.
  25. L. A. (2012). An exploratory study of teacher empowermentand technical education in kentucky. Doctoral dissertation, western kentucky university, bowling green, kentucky. 1-196.
  26. J. L, Zhang. D. J. (2012). An exploratory investigation on psychological empowerment among chinese teachers. Advances in psychology study, 1(3): 3-21.
  27. E, Shapira. O. (2020). An ecological perspective of teacher retention: An emergent model. Teaching and teacher education, 88: 102965