نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران

2 دانشیار، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 دانشگاه شیراز

4 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شهر شیراز،

5 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، ایران

6 کارشناسی، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی، دانشگاه فاطمیه، شهر شیراز، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش‌های مربیان در ارشادگری ورزشکاران با رویکرد کیفی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، در زمره پژوهش‌های کیفی و از نوع چندروشی بوده که برای کاوش مفهوم ارشادگری مربیان ورزش با یک فراترکیب، یافته‌های مطالعات جهانی و در ادامه به پشتوانه بهره‌گیری از پدیدارشناسی، تجارب زیسته مربیان ورزش در ارتباط با ارشادگری را مورد کاوش قرار داده است. طرح فراترکیب با استفاده از روش شش مرحله‌ای ساندلوسکی و باروسو انجام شد. منابع گردآوری داده‌ها، پنج پایگاه داده برای مطالعات خارجی و دو پایگاه داده به زبان فارسی بوده است، پس از گردآوری داده‌ها از روش تحلیل مضمون برای تجزیه و تحلیل استفاده گردید. طرح پدیدارشناسی با استفاده از الگوی هفت مرحله‌ای کلایزی انجام شد. ابزار مورد استفاده مصاحبه نیمه‌‌ساختمند و مشارکت‌کنندگان در این بخش 20 مربی ورزش در سال 1401بودند. برای انتخاب نمونه‌ها از رویکرد هدفمند ملاکی، تکنیک گلوله برفی و معیار اشباع نظری استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌های این بخش نیز با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت پذیرفت. بر اساس نتایج دو طرح، طراحی الگوی نقش ارشادگری در مهارت مربیگری مربیان ورزش در قالب سه مضمون اصلی مشتمل بر پیشرفت گرایی، اخلاق محوری و توانمندسازی شناسایی گردید. نتیجه اینکه وجود مربی مسلط بر تکنیک های ارشادگری در کنار ورزشکاران می تواند آن ها را به طرز صحیح و اصولی در جهت رسیدن به موفقیت و اهداف ورزشی و حرفه‌ای یاری نماید.

کلیدواژه‌ها

  1. Becker, A. J. (2009). It's not what they do, it's how they do it: Athlete experiences of great coaching. International Journal of Sports Science & Coaching, 4(1), 93-119.
  2. Bennie, A., & O'Connor, D. (2011). An effective coaching model: The perceptions and strategies of professional team sport coaches and players in Australia. International Journal of Sport and Health Science, 9, 98-104.
  3. Breuer, M., & Klewe, L. (2021). Mentoring im Sport mit Kindern & Jugendlichen–Pilotstu-die bewegtes ICH. Jahrgang: Leipziger Sportwissenschaftliche Beiträge.
  4. Côté, J., & Gilbert, W. (2009). An integrative definition of coaching effectiveness and expertise. International Journal of Sports Science & Coaching, 4(3), 307-323.
  5. Dibai Saber, Mohsen, & Sobhani Nejad. (2020). Identifying the components of the system for developing the competence of secondary school teachers from the perspective of experts. Education and Learning Research, 17(1), 61-75. (Persian)
  6. Dixon, M. A. (2021). Finding Joy in the Journey: Sustaining a Meaningful Career in Sport Management. Journal of Sport Management, 1, 1-8.
  7. Douglas, S., & Douglas, C. (2020). Professionally mentoring a novice coach. Strategies, 33(1), 44-46.
  8. Downham, L., & Cushion, C. (2020). Reflection in a high-performance sport coach education program: A Foucauldian analysis of coach developers. International Sport Coaching Journal, 7(3), 347-359.
  9. Evans, M. B., McGuckin, M., Gainforth, H. L., Bruner, M. W., & Côté, J. (2015). Coach development programmes to improve interpersonal coach behaviours: A systematic review using the re-aim framework. British Journal of Sports Medicine, 49(13), 871-877.
  10. Fahim Devin, H., & Asadollahi, E. (2021). Investigating the mediating role of coaches'sense of humor in causative relation of transformational (inspirational) leadership with sport achievement motivation in elite athletes. Organizational Behavior Management in Sport Studies8(2), 93-102.
  11. Falcao, W. R., Bloom, G. A., & Sabiston, C. M. (2020). The impact of humanistic coach training on youth athletes’ development through sport. International Journal of Sports Science & Coaching, 15(5-6), 610-620.
  12. Fard, Z. R., Azadi, A., Khorshidi, A., Mozafari, M., O’Connor, T., Budri, A. M., …, & Patton D. (2020). A comparison of faculty led, mentorship program and peer mentoring on nursing students wound dressing clinical skills. Nurse Education Today, 2020, 104378.
  13. Fathi, F., Ameri, M. H., Jamyani, K., & Qaderzadeh, J. (2014). Relationship between leadership styles and efficiency of coaches of professional volleyball teams in the country. Paper presented at the Third National Student Conference of Sports Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran.
  14. Fraina, M., & Hodge, S. R. (2020). Mentoring relationships among athletes, coaches, and athletic administrators: A literature review. Journal for the Study of Sports and Athletes in Education, 14(2), 140-164.
  15. Ghosh, R., Hutchins, H. M., Rose, K. J., & Manongsong, A. M. Exploring the lived experiences of mutuality in diverse formal faculty mentoring partnerships through the lens of mentoring schemas. Human Resource Development Quarterly, 31(3), 319-340.
  16. Gjesdal, S., Stenling, A., Solstad, B. E., & Ommundsen, Y. (2019). A study of coach‐team perceptual distance concerning the coach‐created motivational climate in youth sport. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 29(1), 132-143.
  17. Golpaigani, N., Zameni, F., & Usefi Saeedabasi, R. (2020). The impact of mentoring on the responsive education in macro-medical universities of region 1 based on the fourth-generation universities approach. Journal of Medicine and Cultivation, 29(2), 117-127. (Persian)
  18. Grant, M. A., Bloom, G. A., & Lefebvre, J. S. (2020). Lessons learned: Coaches’ perceptions of a pilot e-mentoring programme. International Sport Coaching Journal, 7(1), 22-30.
  19. Gruber, J., Borelli, J. L., Prinstein, M. J., Clark, L. A., Davila, J., Gee, D. G., ..., & Weinstock, L. M. (2020). Best practices in research mentoring in clinical science. Journal of Abnormal Psychology, 129(1), 70.
  20. Kazemmipour, A., Mehdipour, A., & Azmasha, T. Designing and compiling indicators for selecting the head coach of the Iranian national football team. Sports Management Studies, 32(12), 33-54. (Persian)
  21. Langan, E., Blake, C., & Lonsdale, C. (2013). Systematic review of the effectiveness of interpersonal coach education interventions on athlete outcomes. Psychology of Sport and Exercise, 14(1), 37-49.
  22. Lee, Y. H., & Woo, B. (2020). Mentoring relationship in sports and its applicability to positive youth development context: A literature review and recommendation. Research in Dance and Physical Education, 4(2), 53-73.
  23. Leeder, T. M., & Sawiuk, R. (2021). Reviewing the sports coach mentoring literature: A look back to take a step forward. Sports Coaching Review, 10(2), 129-152.
  24. Leeder, T. M., Russell, K., & Beaumont, L. C. (2021). Educative mentoring in sport coaching: A reciprocal learning process. Cambridge Journal of Education, 52(3), 309-326.
  25. Leeder, T., & Cushion, C. (2020). The reproduction of ‘coaching culture’: A Bourdieusian analysis of a formalised coach mentoring programme. Sports Coaching Review, 9(3), 273-295.
  26. Lefebvre, J. S. (2021). From mentoring to developmental networks: An examination of developmental relationships in sport (Doctoral dissertation). McGill University, Canada.
  27. Lefebvre, J. S., Bloom, G. A., & Loughead, T. M. (2020). A citation network analysis of career mentoring across disciplines: A roadmap for mentoring research in sport. Psychology of Sport and Exercise, 49, 101676.
  28. Mallett, C. J., Trudel, P., Lyle, J., & Rynne, S. B. (2009). Formal vs. informal coach education. International journal of sports science & coaching, 4(3), 325-364.
  29. Mantzourani, E., Chang, H., Fleming, G., & Desselle, S. P. (2021). Design fundamentals of mentoring programs for pharmacy professionals (Part 2): Considerations for mentors and mentees. Research in Social and Administrative Pharmacy, 17(2), 449-
  30. Moen, F., & Federici, R. A. (2011). Perceptions of coach competence and perceived need satisfaction: Assessing a Norwegian Coach Competence Scale. The International Journal of Coaching in Organizations, 8(32), 124-138.
  31. Møllerløkken, N. E., Lorås, H., & Pedersen, A. V. (2017). A comparison of players’ and coaches’ perceptions of the coach-created motivational climate within youth soccer teams. Frontiers in Psychology, 8, 109.
  32. Mullen, C. A., & Klimaitis, C. C. (2021). Defining mentoring: A literature review of issues, types, and applications. Annals of the New York Academy of Sciences, 1483(1), 19-35.
  33. Niroumand, P., Ghahremani, J., & Qasemzadeh Alishahi, A. (2022). Provide a model for mentoring new teachers in the country's educational system based on the data theory of the foundation from the perspective of sociology of education. Sociological Studies, 14(56), 225-240. (Persian)
  34. Ostad Rahimi, A., Abdollahi, H. R. (2020). Investigating the relationship between senior teacher and self-efficacy of novice teachers. Educational Innovations, 76(19), 113-136. (Persian)
  35. Palmer, C. (2019). Becoming a great mentor. Monitor on Psychology, 50(1), 48.
  36. Salinas, Jr. C., Riley, P., Camacho, Jr. L., & Floyd, D. L. Mentoring experiences and perceptions of latino male faculty in higher education. Hispanic Journal of Behavioral Sciences. 2020, 42(1), 117-140.
  37. Sawiuk, R., Leeder, T. M., Lewis, C. J., & Groom, R. (2022). Planning, delivering, and evaluating formalised sport coach mentoring: exploring the role of the Programme Director. Sports Coaching Review, 1-20.
  38. Short, S. E., & Short, M. W. (2005). Essay: Role of the coach in the coach-athlete relationship. The Lancet, 366, S29-S30.
  39. Stewart, J., & Knowles, V. (2003). Mentoring in undergraduate business management programmes. Journal of European Industrial Training.
  40. Taghavi, H., Shabani, A., & Azadi, L. (2020). Investigating the role of Islamic mentoring in the development of research competencies of graduate students in the field of knowledge and information science. Public Library Information Research, 25(4), 621-643. (Persian)
  41. Underhill, C. M. (2006). The effectiveness of mentoring programs in corporate settings: A meta-analytical review of the literature. Journal of Vocational Behavior, 68(2), 292-
  42. Wagstaff, M., & Parker, A. (2020). Youth,“waithood,” and social change: Sport, mentoring, and empowerment in Sub-Saharan Africa. Journal of Sport for Development, 9(1), 1-14.
  43. Walker, L. F., Thomas, R., & Driska, A. P. (2018). Informal and nonformal learning for sport coaches: A systematic review. International Journal of Sports Science & Coaching, 13(5), 694-707.
  44. Zamani Nukaabadi, A., Aroufzadeh, S., Nazari, R., & Movahesi, A. (2020). Study of competencies' Iran sport coaching. Research in Sport Science Education, 1(1), 52-88.