نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی،واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران

چکیده

تحقیق حاضر باهدف طراحی مدل توسعة سواد پژوهشی معلمان تربیت‌بدنی وزارت آموزش‌وپرورش طراحی گردید. تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات آمیخته بود که به‌صورت روش‌های کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی مشارکت‌کنندگان شامل 15 نفر از خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت‌بدنی در شهر همدان بود که تعداد آنان شامل 350 معلم بود. بر اساس جدول مورگان تعداد 186 نفر به‌عنوان نمونه مشخص گردیدند. ابزار تحقیق حاضر شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته 37 سؤالی بود. روایی این پرسشنامه به‌وسیله نظرات برخی اساتید دانشگاهی موردبررسی و تأیید قرار گرفت. پایایی این پرسشنامه نیز میزان 85/0 مشخص شد. به‌منظور تحلیل داده‌های تحقیق حاضر از نرم‌افزارهای SPSS و PLS استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که در میان عوامل شناسایی‌شده، بانک اطلاعاتی با میزان تأثیر 896/0 مهم‌ترین عامل مشخص گردیده است. همچنین نتایج تحقیق حاضر مشخص نمودند که عامل جریان‌های مدیریتی با میزان تأثیر 890/0 و همچنین عامل مسائل فنی با میزان تأثیر 840/0 از عوامل شناسایی‌شده می‌باشد. به عبارتی توجه به مسائل مربوط به بانک اطلاعاتی، مدیریتی و فنی می‌تواند زمینه جدی جهت بهبود سواد پژوهش را فراهم نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Are, C., Yanala, U., Malhotra, G., Hall, B., Smith, L., Wyld, L., & Berman, R. S. (2018). Global curriculum in research literacy for the surgical oncologist. Annals of Surgical Oncology25(3), 604-616.
  2. Bakhshalipour, V., Khodaparast Sarshkeh, S., Rezaei Sufi, M. (2020). Relationship between the use of information and communication technology indicators with the components of empowerment of sports teachers in the Ministry of Education, Communication Management in Sports Media, 8 (1). 100-93. (Persian)
  3. Ben Amram, S., Aharony, N., & Bar Ilan, J. (2021). Information literacy education in primary schools: A case study. Journal of Librarianship and Information Science53(2), 349-364.
  4. Bradley, S. L. (2021). Financial literacy education: An opportunity for colleges and sociology. Sociology Compass15(10), e12922.
  5. Evans, C., Waring, M., & Christodoulou, A. (2017). Building teachers’ research literacy: integrating practice and research. Research Papers in Education, 32(4), 403-423.
  6. Freebody, P. (2007). Literacy education in school: Research perspectives from the past, for the future. Australian Council for Educational Research, 1-96.
  7. Hines, S., Ramsbotham, J., & Coyer, F. (2015). The effectiveness of interventions for improving the research literacy of nurses: a systematic review. Worldviews on Evidence‐Based Nursing12(5), 265-272.
  8. Huang, Q. (2022). Recent advances of information literacy education for international students in Chinese academic libraries. The Journal of Academic Librarianship48(2), 102497.
  9. Huxtable, M., & Whitehead, J. (2022). Enhancing Research Literacy for Educators: A Living Educational Theory Research Approach. 271-295.
  10. Keser, F., & Pfeffer, T. (2021). Concept of research literacy in academic continuing education: a systematic review. European Journal of University Lifelong Learning5(1). 1-17.
  11. Kokshagina, O., Rickards, L., Steele, W., & Moraes, O. (2021). Futures literacy for research impact in universities. Futures, 132, 102803.
  12. Lee, W. J., & Baek, H. J. (2022). A Study on Research Trends in Literacy Education through a Key word Network Analysis. Journal of Digital Convergence20(5), 53-59.
  13. , Mansoorian, Y., Armor maker, M, (2018). A review of articles in the field of information literacy and research methods used in them, Journal of Library and Information Science, 7 (2). 143-129. (Persian)
  14. Mohamad Nezhad, A; Kohneh Poshi, S; Hossini, S. (2013). Teacher research literacy and its role in improving the quality of science education, Curriculum studies, 29, 1-11. (Persian)
  15. Mortensen, J. K., Larsen, N., & Kruse, M. (2021). Barriers to developing futures literacy in organisations. Futures, 132, 102799.
  16. Nazari, R., Pakdlian, P. (2015). Relationship between communication skills with the application of management model and organizational efficiency of sports managers in Isfahan province and model presentation. Communication management in sports media. 3 (9): 15-23. (Persian)
  17. Ophoff, J. G., & Egger, C. (2021). Assessment of German and Austrian students' Educational Research Literacy: validation of a competency test based on cross-national comparisons. Studia paedagogica26(4), 27-45.
  18. Press, V. G. (2021). Is “Research Literacy” Needed to Increase Diversity Among Participants in Research Studies? In Mayo Clinic Proceedings (Vol. 96, No. 2, pp. 280-281). Elsevier.
  19. Saki, R. (2013). Teachers' knowledge about research and their need for research education, Scientific-Research Journal of Shahed University, 20 (3), 119-132. (Persian)
  20. Shattuck, K. (2020). Distance education research literacy begins with the literature. American Journal of Distance Education34(3), 179-179.
  21. Simon, M. A., O’Brian, C. A., Tom, L., Wafford, Q. E., Mack, S., Mendez, S. R. & Holmes, K. L. (2021). Development of a web tool to increase research literacy in underserved populations through public library partnerships. PloS one16(2), e0246098.
  22. Yaftian, N., Shayan, M. (2019). Math Literacy for Ninth Grade Students: A Research Based on the Pisa Study Test, Educational Technology Quarterly, 14 (1). 9-1. (Persian)
  23. Yusof, I. J., Latif, A. A., Derasid, N. A. C., & Jani, M. D. M. (2019). Research literacy level of education postgraduate research students using rasch measurement model. International Journal of Recent Technology and Engineering (IJRTE)8, 791-796.