نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار،گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشیارگروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

4 دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران.

چکیده

هدف از این پژوهش تدوین مدل ارتباط سنجی بین سبک وکیفیت زندگی باسواد بدنی دانش آموزان تحت تاثیر نقش میانجیگری فضای مجازی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرای تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و با رویکرد معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان 8 تا 12 ساله منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران می‌باشد که به روش جدول مورگان تعداد 206 نفر به روش خوشه‌ای - تصادفی بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته فضای مجازی، پرسشنامه سبک زندگی کودک محقق ساخته، پرسشنامه کیفیت زندگی کودک و مقیاس ارزیابی سواد بدنی کانادایی بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از روش الگوی معادلات ساختاری از نرم افزار PLS استفاده شد. یافته‌ها نشان داد بین سواد بدنی با سبک زندگی، کیفیت زندگی و فضای مجازی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس یافته ها، فضای مجازی بر ارتباط بین کیفیت زندگی و سبک زندگی با سواد بدنی تاثیر میانجی مثبتی دارد. بنابراین پیشنهاد می شود در جهت بهبود و ارتقا سواد بدنی در دانش آموزان، فضای مجازی مورد استفاده آنان را بر اساس شاخص های سبک زندگی و کیفیت زندگی سالم و فعال طراحی و دسترسی به این صفحات برای دانش آموزان تسهیل شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Amanda M. George, Linda E. Rohr and Jeannette Byrne. (November 2015). Impact of Nintendo Wii Games on Physical Literacy in Children: Motor Skills, Physical Fitness, Activity Behaviors, and Knowledge. 4, 3; doi:10.3390/sports4010003
  2. Anari, Gholamreza, & Ghasemi, Hamid. (2019). The role of media consumption on physical activity based on the model of perceived health and physical literacy in Iranian students. Scientific quarterly of applied research in sports management, 9(2), 97-114.
  3. Aproz, K. Kurd, B. (summer 1400). Investigating the relationship between high-risk behaviors and cyberspace with quality of life. Analytical-Cognitive Psychology Quarterly of the twelfth year 45.
    1-119(persian)
  4. Barnett, A., Cerin, E., & Baranowski, T. (2011). Active video games for youth: a systematic review. Journal of Physical Activity and Health, 8(5), 724-737. (Doi: 10.1123/jpah.8.5.724)
  5. Bopp, T., & Stellefson, M. (2020). Practical and ethical considerations for schools using social media to promote physical literacy in youth. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(4), 1225.‏
  6. Chen Min,Claramunt, clestofen.  Arzu. Çöltekin Artificial. . Intelligence and visual analytics in geographical space and cyberspace: Research opportunities and challenges. Earth-Science Reviews 241 (2023) 104438
  7. Choi, S. M., Sum, K. W. R., Wallhead, T. L., Leung, F. L. E., Ha, S. C. A., & Sit, H. P. C.. (2022). Operationalizing physical literacy through sport education in a university physical education program. Physical Education and Sport Pedagogy, 27(6), 591-607.‏
  8. Cronbach, LJ (1951). "Alpha coefficient and internal structure of tests". Psychometric. 16(3): 297-334. doi
  9. DiStefano,L. Justin Evanovich, Lindsey Lepley, Jennifer McGarry, Hayley Root.(2019) "The Impact of Socioeconomic Status on Physical Literacy in Children" (2019). Master's Theses. 1383
  10. Fornell,C.D.,& Lacker,D. F. (1981). Evaluating Structural Equation models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research,18, 39-50
  11. Francis, C. E., Longmuir, P. E., Boyer, C., Andersen, L. B., Barnes, J. D., Boiarskaia, E., ... & Tremblay, M. S. (2016). The Canadian assessment of physical literacy: development of a model of children’s capacity for a healthy, active lifestyle through a Delphi process. Journal of Physical Activity and Health, 13(2), 214-222.‏
  12. Gao, Z., Zeng, N., Pope, Z. C., Wang, R., & Yu, F. (2019). Effects of exergaming on motor skill competence, perceived competence, and physical activity in preschool children. Journal of Sport and Health Science, 8(2),
  13. Guthold, Regina, Gretchen A. Stevens, Leanne M. Riley, and Fiona C. Bull. 2020. “Global Trends in Insufficient Physical Activity among Adolescents: A Pooled Analysis of 298 Population-Based Surveys with 1·6 Million Participants.” The Lancet Child and Adolescent Health 4 (1): 23–35.
  14. Hardman, K. (2011, June). Physical education, movement and physical literacy in the 21st century: pupils’ competencies, attitudes and behaviours. In 6th FIEP European congress. Physical education in the 21st century–pupils’ competencies. Poreč, Croatia (pp. 15-25).‏
  15. Hilary A.T. Natascja A. Di Cristofaro , John Cairney  , Steven R. Bray  , Maureen J. MacDonald  and Brian W. Timmons (July 2020) .Physical Literacy, Physical Activity, and Health Indicators in School-Age Children.:. Int. J. Environ. Res. Public Health 2020, 17, 5367
  16. [Hatami Nejad, P. Solati, S, (1399), The effects of coronavirus on sports activities during physical education in schools.The third national conference on student sports achievements, Sanandaj.( Persian)]
  17. Iranian Management Services Consulting Engineers (1397), Recognizing the quality of life in Tehran, Tehran. Tehran Studies and Planning Center Publications( In Persian)]
  18. Ishihara ,T,   Nakajima T, Koji Yamatsu.T,  Okita.K,  Sagawa.M,  Morita.M (may 2020) .Relationship of participation in specific sports to academic performance in adolescents: A 2-year longitudinal study. Scand J Med Sci Sports. 2020 Aug;30(8):1471-1482.  
  19. Keegan, R. J. Barnett, L. M. Dudley, D. A. Telford, R. D. Lubans, D. R. Bryant, A. S. . . . Weissensteiner, J. R. (2019). Defining physical literacy for application in Australia: a modified Delphi method. Journal of Teaching in Physical Education, 38(2): 105-118
  20. Legler LSt.(2007). Declarations, Charters and Statements Their role in health promotion. Health Promotion International 2007; 22: 179-81
  21. Longmuir P. Toshihiro N,  (2015). The Canadian assessment of physical literacy: methods for children in grades 4 to 6 (8 to 12 years). BMC Public Health 15(1):767.
  22. Mandigo J, Francis N, Lodewyk K, Lopez R (2009) Physical literacy for educators. Physical and Health Education Canada Journal 75: 27–30
  23. Pasco, D., Roure, C., Kermarrec, G., Pope, Z., & Gao, Z. (2017). The effects of a bike active video game on players' physical activity and motivation. Journal of sport and health science, 6(1), 25-32. (Doi: 10.1016/j.jshs.2016.11.007)
  24. Payne, V. G., & Isaacs, L. D. (2017). Human motor development: A lifespan approach. Routledge, London.
  25. Taheri, F. Kazemi, T. (1393) Prevalence of obesity and overweight in children and its relationship with parental obesity. Scientific Journal of Birjand University of Medical Sciences.; 21- 3(In Persian)]
  26. Tremblay M, Lloyd M (2010). Physical literacy measurement: The missing piece. Physical & Health Educat J.76(1):26-30.
  27. Mohammadzadeh,M , Sheikh,M. , Hominian, D, Bagherzadeh, F, & Kazemnejad, A.. (1400). Presenting a conceptual model for the development of physical literacy in Iran: applying the foundational data theory. Research in educational sports, 9(25), 195-220. (Persian)
  28. T. SRI. Nurnini (2021). Children's physical literacy development needs using mobile learning. Published online: August 31 DOI:10.7752/jpes. 2021.s4321
  29. Valadi, S., & Cairney, J. (2022). The Canadian assessment of physical literacy: a valid tool in determining the Iranian children capacity for an active and healthy lifestyle. Sport Sciences for Health, 1-11.‏
  30. Yalcin. Hatice, Guvener Elif, Kasal. Derya. (2020). Relationship between gifted children internet gaming addiction and quality of life. European Journal of Special Education Volume 6 . Issue 4 . Research ISSN: 2501 - 2428 ISSN-L: 2501 – 2428