نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه غیردولتی-غیرانتفاعی ایوان کی
2 دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر
3 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تفسیر توسعه ورزش دانش آموزی مبتنی بر یادگیری مادام العمر و توسعه پایدار در ورزش مدارس می-پاشد. روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود و در بخش کیفی از نظریه داده بنیاد و در بخش کمی از مدلسازی ساختاری تفسیری برای شناسایی متغیرهای اثرپذیر و اثرگذار استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه متخصصانی تشکیل داده بودند که دانش و تجربه کافی در حوزه ورزش دانشآموزی داشتند (n=17) که به صورت هدفمند انتخاب شدند. نتایج نشان داد که متغیرهای 1. توجه به طرح ها و انجمن های ورزشی مدارس، 2. عامل فراگیران (بهبود عملکرد و بهبود وضعیت داشن اموزان) و 3. تبلیغات و اطلاع رسانی (درون مدرسه ای) در خوشه وابسته یا متغیرهای اثرپذیر شناسایی شده اند. متغیر عوامل زیر ساختی و مالی بین خوشه مستقل و پیوندی ؛ و سایر متغیر ها در خوشه پیوندی قرار گرفتند. به طور کلی، توسعه ورزش دانشآموزی بخش مهمی از توسعه اقتصادی اجتماعی است که میتواند موجب افزایش نشاط اجتماعی و بهرهوری ملی شود، همچنین عوامل زیرساختی و مالی که از اصول و ویژگی های اصلی شهرهای بادگیرنده هستند، تخصص گرایی و مدیریتی از عوامل مهم زمینه ای در توسعه پایدار مشارکت ورزش دانش آموزی دارای بیشترین اهمیت در توسعه ورزش دانش آموزی هستند. باید گفت که همه موارد بالا مانند یک چرخه عمل میکنند هرکدام از بخشها میتواند زمینه بخش دیگر یا مکمل آن باشد. این موضوع نشان میدهد که یک عامل بهتنهایی نمیتواند موجب توسعه ورزش مدارس شود و باید به همه موارد توجه ویژهای شود.
کلیدواژهها
موضوعات