ارائه الگوی ارتباطات یکپارچه بازاریابی در تربیت بدنی و ورزش وزارت آموزش و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران

2 استاد گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران

3 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران،

4 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

5 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران

چکیده
الگوی ارتباطات یکپارچه بازاریابی می‌تواند از ایجاد هزینه­های اضافی، نگرش­های نادرست، سرمایه­گذاری­های بی­هدف پیش­گیری کند. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ارتباطات یکپارچه بازاریابی در تربیت‌بدنی و ورزش وزارت آموزش و پرورش انجام شد. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، با روش کیفی و روش نمونه­گیری هدفمند با انجام مصاحبه‌های نیمه‌ّساختاریافته انجام شد. خبرگان، مدیران اجرایی حوزه تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و اساتید دانشگاهی آشنا به حوزه بازاریابی ورزشی، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. پس از مصاحبه با 22 نفر از نمونه­های منتخب، اشباع نظری حاصل شد و مصاحبه­ها پیاده­سازی شدند. برای تجزیه‌ و تحلیل داده­ها از تحلیل محتوای مصاحبه­ها و کدگذاری استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود و نتایج بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. عوامل علّی شامل محیط مدارس و اکوسیستم بازار بود. سرمایه انسانی، فرهنگ‌سازی و زیرساخت­ها عوامل زمینه­ای را تشکیل دادند. عوامل مداخله­گر شامل کمپین تبلیغاتی، برندینگ، روابط عمومی، بازاریابی مستقیم بود. راهبردهای شناسایی‌شده شامل تأمین مالی، ترفیع، ساختار آموزش، شناسایی روش­های بازاریابی بود. پیامدهای حاصل از پژوهش حاضر نیز شامل توسعه اقتصادی آموزش و پرورش، توانمندسازی، بهبود وضعیت ابعاد مختلف خدمات ورزش بود

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Bayle, E., & Madella, A. (2002). Development of a taxonomy of performance for national sport organizations. European Journal of Sport Science, 2(2), 1-21.
  2. Beheshti, S. (2016). Qualitative data analysis with maxqda software (3rd ed.). Tehran: Sociologists Publications. (Persian)
  3. Bleri, I., Radojicic, M., & Nesic, Z. (2012). Some considerations on modern aspects of marketing promotion. Technics Technologies Education Management, 7(4), 1741-1750.
  4. Danaeifard, H. Alvani, S. M., & Azar, A. (2019). Qualitative research methodology in management: a comprehensive approach. Tehran: Ishraqi Publications, Saffar. (Persian)
  5. DePrez, B. (2019). Building an athletics brand through integrated marketing communication: A white paper of best practices (Master's thesis). Iowa State University.
  6. Dinari, S., & Andishmand, V. (2019). The role of educational marketing in the organization of education. New Research Approaches in Management and Accounting, 12(2), 3-47. (Persian)
  7. Doost Mohammadi, H., Ismailzadeh Kandahari, M., Fahim Duin, H., & Peymanizad, H. (2020). Identify the components of student sports marketing and design the model by interpretive structural method. Sports Science Quarterly, 12(37), 64-68. (Persian)                      
  8. Floor, K. J. M. G., & Van Raaij, W. F. (2017). Marketing communication strategy. Houten: Noordhoff Uitgever.
  9. Filo, K., Lock, D., & Karg, A. (2015). Sport and social media research: A review. Sport, Management Review, 18(2), 166-181.
  10. Godos, J., Li Volti, G., La Camera, G., Basile, F., Biondi, A., Brancato, G., & Donati, M. (2019). Low and high responders after polypropylene mesh implantation for inguinal hernioplasty. Euromediterranean Biomedical Journal, 12, 1-20.
  11. Haa, T. Y., Zhang, J. J., Wang, J. J., & Hulland, J. (2020). Beyond the game: Dimensions of esports online spectator demand. Communication & Sport, 8(6), 825-851.
  12. Hamidi, M., Rasekh, N., & Rahim, M. (2021). Determining the strategic priorities of physical education in schools based on the document of fundamental change in education in Iran. Research in Educational Sports. In Print Queue. (Persian)
  13. Hamidi, M., Vahdani, M., Khabiri, M., & Alidoust, E. (2017). Developing a strategic plan for physical education and sports activities at the Ministry of Education. QJFR, 14(1), 33-50. (Persian)
  14. Hassanzadeh, A. (2008). Introduction to integrated marketing communications (IMC). Tehran: Scientific and Cultural publications. (Persian)
  15. Hyde, C. L., Nagle, M. W., Tian, C., Chen, X., Paciga, S. A., Wendland, J. R., & Winslow, A. R. (2016). Identification of 15 genetic loci associated with risk of major depression in individuals of European descent. Nature Genetics, 48(9), 1031-1036.
  16. Izadparast, L., Ismaili, M., & Manouchehri, J. (2020). The role of integrated marketing communications (IMC) in consumer purchase behavior of sports books in Iran. Journal of Applied Research in Sports Management, 7(4), 11-20. (Persian)
  17. Kamalvand, A., & Afshari, M. (2021). Analysis of factors affecting the development of marketing in student sports. Research in Educational Sports, 9(22), 261-304. (Persian)
  18. Kreuger, L., & Neuman, W. L. (2006). Social work research methods: qualitative and quantitative approaches: with Research Navigator. Pearson/Allyn and Bacon.
  19. Mirfallah H. (2021). Integrated marketing communications with a review approach. Journal of New Business Attitudes, 1(6), 144-153. (Persian)
  20. Mirki, M., Yektayar, M., & Ismaili, N. (2020). The role of integrated marketing communications in brand emotional attachment and consumer behavior. Consumer Behavior Studies, 7(2), 199-215. (Persian)
  21. Mirzaei Kalar, A. (2020). Designing a model for the development of Iranian student sports. Research in Educational Sports, 8(8), 41-62. (Persian)
  22. Momenpour, N. (2018). Identify and prioritize the factors affecting the development of social marketing in student sports (Master's thesis). Alborz University. (Persian)
  23. Nasrallahi Ghadim, A., Ghasemi, H., & Farahani, A. (2021). Designing an integrated marketing communication tools (IMC) in Iranian wrestling. Journal of Sports Management, 14(4), 1-20. (Persian)
  24. Orasmäe, A. (2017). Integrated marketing communication. bachelor of business administration. Helsinki Metropolia University of Applied Sciences.
  25. Pakdelan, S. (2019). Designing and compiling a comprehensive system for developing financial resources for Iranian school sports (PhD dissertation). Shahid Chamran University of Ahvaz. (Persian)
  26. Polet, J., Hassandra, M., Lintunen, T., Laukkanen, A., Hankone, N., Hirvensalo, M., …, & Hagger, M. S. (2019). Using physical education to promote out-of school physical activity in lower secondary school students – a randomized controlled trial protocol. BMC Public Health, 19, 157.
  27. Porcu, L., Del Barrio-Garcia, S., & Kitchen, P. (2019). Measuring integrated marketing communication by taking a broad organisational approach: The firm-wide IMC scale. European Journal of Marketing, 51(3), 692–718.
  28. Pourhosseini, A., Faridchehr, E., & Ashrafi, H. (2019). Designing an integrated marketing communication model and its impact on the brand image and financial performance of the company (case study of Zamyad Automotive Company). Research Journal of History, Politics and Media, 7, 415–417. (Persian)
  29. Salehi, T., Zarei, A., Ashraf Ganjavi, F., & Nik Ain, Z. (2021). Student sports futures research with a structural analysis approach. Contemporary Research in Sports Management, 13(47), 1-20. (Persian)
  30. Samiei, S., Tojjari, F., & Nik Ain, Z. (2020). Analysis of managerial and structural changes in physical education and student sports in the country (from 1978 to 1397). Research in Educational Sports, 8(19), 179-200. (Persian)
  31. Schullenkorf-ul-rehmam, S. I. (2018). Integrated marketing communication and promotion. Journal of Arts, Science & Commerce, II (4), 1-5.
  32. Sherry, E., Schulenkorf, N., & Chalip, L. (2015). Managing sport for social change: The state of play. Sport Management Review, 18(1), 1-5.
  33. Skinner, J., Edwards, A., & Corbett, B. (2014). Research methods for sport management. Routledge.
  34. Svensson, P.G., Hancock, M.G., & Hums, M.A. (2017). Elements of capacity in youth development nonprofits: An exploration study of urban sport for development and peace organizations. Voluntas, 28(5), 2053-2080.

Winter, S., & Sundqvist, S. (2009). IMC strategies in new high technology product launches. Marketing Intelligence & Planning, 27(2), 191-215

  • تاریخ دریافت 14 تیر 1402
  • تاریخ بازنگری 27 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش 12 دی 1402