نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 استاد گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران
3 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
5 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده
الگوی ارتباطات یکپارچه بازاریابی می تواند از ایجاد هزینههای اضافی، نگرشهای نادرست، سرمایهگذاریهای بیهدف پیشگیری مینماید. پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی ارتباطات یکپارچه بازاریابی در تربیت بدنی و ورزش وزارت آموزش و پرورش انجام شده است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، با روش کیفی و روش نمونهگیری هدفمند با انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را خبرگان، مدیران اجرایی حوزه تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و اساتید دانشگاهی آشنا به حوزه بازاریابی ورزشی تشکیل داده-اند. پس از مصاحبه با 22 نفر از نمونههای منتخب، اشباع نظری حاصل و مصاحبهها پیادهسازی شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل محتوای مصاحبهها و کدگذاری استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و نتایج بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. عوامل علی شامل عاملهای محیط مدارس و اکوسیستم بازار بود. سرمایه انسانی، فرهنگ سازی و زیرساختها عوامل زمینهای را تشکیل دادند. عوامل مداخلهگر نیز شامل کمپین تبلیغاتی، برندینگ، روابط عمومی، بازاریابی مستقیم بود. همچنین راهبردهای شناسایی شده شامل تامین مالی، ترفیع، ساختار آموزش، شناسایی روشهای بازاریابی بود. در نهایت پیامدهای حاصل از پژوهش حاضر شامل توسعه اقتصادی آموزش و پرورش،توانمندسازی، بهبود وضعیت ابعاد مختلف خدمات ورزش بود.
کلیدواژهها
موضوعات