نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی
2 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی
3 پژوهشگاه تربیت بدنی
4 استادیاردانشکده تربیت بدنی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف این تحقیق تعیین عوامل موثر در طراحی نماد (مسکات) ورزش دانشآموزی ایران میباشد. در این پژوهش، جامعه آماری شامل اساتید مدیریت بازاریابی ورزشی، روانشناسی و جامعهشناسی و همچنین کارشناسان حوزه هنر، فرهنگ و بازی و ورزش کودکان و متخصصان حوزه اجرایی در وزارت آموزش و پرورش میباشند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد و طی مصاحبههای دادهها جمعآوری گردید. سپس به منظور دستیابی به پاسخ سوالات پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی، 3 مرحله کدگذاری صورت گرفت. در اولین مرحله 620 نشان شناسایی شد که با توجه به تکرار نشانها و همچنین قرابت موضوعی در 3 مقوله دستهبندی شدند. این 3 مقوله شامل ویژگیهای ظاهری، شخصیتی و دموگرافیک نماد است.
یافتهها: ویژگیهای ظاهری در طراحی نماد با 7 مولفه رنگ، موجودیت، پوشش، طرح و نماد، ابزار، ویژگیهای بدنی و ویژگیهای ورزشی میباشد. ویژگیهای شخصیتی با 3 مولفه ویژگیهای اخلاقی، رفتاری و روانشناختی و ویژگیهای دموگرافیک با 4 مولفه سن، جنس، خانواده و طبقه اجتماعی استخراج شد. همچنین طراحی این نماد باید براساس ویژگی های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، ملی و با توجه به سند تحول وزارت اموزش و پرورش و بر اساس نیازها، ویژگی ها و علاقمندی های مخاطب باشد. بعلاوه طراحی مسکات باید بسیار خلاقانه و مبتکرانه و همراه با اغراق و طنز باشد تا برای مخاطب جذابیت داشته باشد.
کلیدواژهها
موضوعات