شناسایی عوامل مؤثر در طراحی نماد (مسکات) ورزش دانش­ آموزی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی

2 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی

3 استادیار گروه بازاریابی و تجاری سازی ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی

4 استادیاردانشکده تربیت بدنی، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده
چکیده
هدف این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر در طراحی نماد (مسکات) ورزش دانش­آموزی ایران بود. در این پژوهش کیفی که با استفاده از تحلیل محتوای کیفی صورت پذیرفت، شرکت‌کنندگان در مصاحبه، اساتید مدیریت بازاریابی ورزشی، روان‌شناسی و جامعه­شناسی و همچنین کارشناسان حوزه هنر، فرهنگ و بازی و ورزش کودکان و متخصصان حوزه اجرایی در وزارت آموزش و پرورش بودند. روش نمونه‌گیری، هدفمند بود و طی اجرای مصاحبه­های نیمه‌ساختاریافته داده­ها جمع­آوری شد. به‌منظور دستیابی به پاسخ سؤالات پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی، سه مرحله کد­گذاری صورت گرفت. یافته‌های تحقیق نشان داد که در اولین مرحله کدگذاری 620 نشان شناسایی شد که با توجه به تکرار نشان­ها و همچنین قرابت موضوعی به سه مقوله دسته­بندی شدند. این سه مقوله شامل ویژگی­های ظاهری، شخصیتی و دموگرافیک نماد بود. ویژگی­های ظاهری در طراحی نماد با هفت مؤلفه رنگ، موجودیت، پوشش، طرح و نماد، ابزار، ویژگی­های بدنی و ویژگی­های ورزشی مشخص شد. ویژگی­های شخصیتی با سه مؤلفه ویژگی­های اخلاقی، رفتاری و روان‌شناختی و ویژگی­های دموگرافیک با چهار مؤلفه سن، جنس، خانواده و طبقه اجتماعی استخراج شد. بهره‌گیری از یافته‌های به‌دست‌آمده با توجه به جزئیات ارائه‌شده برای طراحی نماد ورزش دانش‌آموزی می‌تواند به موفقیت این پروهش کمک کند و قابلیت ارتباط برقرار کردن آن را با جامعه مخاطب افزایش دهد و درنتیجه اثرات فرهنگی، اخلاقی و آموزشی مدنظر ساخت نماد را ارتقا بخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Aghajani Golsefid, F., Chirani, E., Delafrooz, N., & Azadehdel, M. R. (2022). Designing a model to explain the factors affecting the attitude and intention of consumers to buy Iranian products with emphasis on the policies of the resistance economy. Basij Strategic Studies, 25(95), 75-121.
  2. Aghajani, J, Milasi, A., & Malurdi, N. (2023). Analyzing anatomical changes in the design of mascots in Iranian television advertisements (Master's thesis). Yazd Art and Science University.
  3. Asnaashari, Sh., & Sadighian Hakak, N (2020). Examining the methods of character creation for Muscat with the approach of Iranian identity. Ormazd Research Journal, 47, 114-13.
  4. Bron, S., & Ponaby, A. (2019). Brand mascots. New York, USA: Routledge.
  5. Ebrahimi, S., Charei, A., & Iqbali, P. (2009). Studying fictional illustration in mascot design; Narrative illustration of a mascot to present sports products (including swimming, climbing, cycling, badminton, etc.) (Master’s thesis). (Persian)
  6. Fakhrian Langroodi, E., & Azam Kasiri, A (2020). Investigating the role of muskrats in the recognition of biological species (a case study of 26 plant and animal species in Iran). Paper presented ath the 4th International Congress of Agricultural Development, Natural Resources, Environment and Tourism. Tabriz.
  7. Fallahzadeh, H., Golestan, M., Rezvanian, T., & Ghasemian, Z. (2009). Breast-feeding history and overweight in 13-year-old children in Iran. World Journal of Pediatrics, 5(1), 36-41. (Persian)
  8. Fazeli, H. (2014). Sport & National identity. Tehran: Tamadon Irani. (Persian)
  9. Feria-Galicia, J. (2011). Mascot politics, public pedagogy, and social movements: alternative Media as a context for critical media literacy. Policy Futures in Education, 9(6), 706-714.
  10. Ghorbani, A., & Jomenia, S. J. (2018). The role of social factors (family, school, peer group) in socialization of students in Golestan Province. Journal of Applied Sociology, 29(2), 113-128. (Persian)
  11. Humphreys, B. R., McLeod, L., & Ruseski, J. E. (2014). Physical activity and health outcomes: evidence from Canada. Health economics, 23(1), 33-54.
  12. Iman, N., & Noushadi, M. (2011). Qualitative content analysis.  Pazhuhesh, 3(2), 1-20. (Persian)
  13. Jalali Farahani, M., & Alidoost Ghahfarokhi, E. (2017). Management of sport events & camps. Tehran: Tehran university. (Persian)
  14. Khastar, H. (2009). A method for calculating coding reliability in qualitative research interviews. Methodology of Social Sciences and Humanities, 15(58), 161-174. (Persian)
  15. Kebriyaee, M., & Afshar Mohajer, K. (2018). Visual inspection of the mascots used in the advertisements of European countries (Master’s thesis). (Persian)
  16. Khodami, B., Afzal Tousi, E., & Faramarzian, A. (2009). Investigating the cultural and social aspects of maascot (Master’s thesis(. (Persian)
  17. Mirkarimi,T. (2008). Mascot. Tehran: Marlik. (Persian)
  18. Morela, E., Elbe, A. M., Theodorakis, Y., & Hatzigeorgiadis, A. (2019). Sport participation and acculturative stress of young migrants in Greece: The role of sport motivational environment. International Journal of Intercultural Relations, 71, 24-30.
  19. Najmodin, J. (2019). The place of Babylon in Iranian mythological beliefs and its expression in Persian literature.Research Journal of Epic Literature, 25, 109-125.
  20. Pairoa, I., & Arunrangsiwed, P. (2016). The Effect of brand mascots on consumers’ purchasing behaviors. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 10(5), 1702-1706.
  21. Rahmati, M. M., & Abaszadeh, M. (2015). Capability of rural sport; local development & social participation (case study: Gilehmardi Wrestling). Community Development (Rural and Urban Communities), 7(1), 59-78. (Persian)
  22. Ranjbari, S., Fallah, Z., & Shojaee, V. (2019). Study of factor effecting on development in sport schools with using the structural modeling interpretative model. Technology of Education Journal (TEJ), 2, 1-4. (Persian)
  23. Rasooli, M., Zareian, H., Smaeili, M., & Reghbati, A. (2021). Determining Iran's national sport mascot traits. Sport Management Studies, 13(65), 109-130. (Persian)
  24. Roosta, N., Esadi, M., & Charei, A. (2015). Investigating the characterizing of mascot in food packaging in Iran (Master’s thesis(. (Persian)
  25. Salehi, H., Karimi Moghadam, A., & Guderzparori, P. (2016). The position of visual and written elements of mascots with focus International cultural and artistic festivals (Master’s thesis). (Persian)

 

دوره 12، شماره 35
خرداد 1403
صفحه 17-40

  • تاریخ دریافت 26 دی 1402
  • تاریخ بازنگری 25 فروردین 1403
  • تاریخ پذیرش 24 اردیبهشت 1403