نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

مدارس فوتبال پایه و فدراسیون فوتبال دو نهاد مهم هستند که به توسعه و رشد بازیکنان جوان می‌پردازند. مدارس فوتبال در تربیت و آموزش بازیکنان جوان در سطوح پایه فوتبال فعالیت می‌کنند؛ درحالیکه فدراسیون فوتبال مسئولیت راهبردی توسعه فوتبال را برعهده دارد که برای دستیابی به اهداف مشترک، مدیریت روابط شرکا بین این دو نهاد بسیار حائز اهمیت می‌باشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای موثر بر مدیریت روابط شرکا در‌بین مدارس فوتبال پایه و فدراسیون فوتبال ایران انجام شد. پژوهش‌حاضر از نظر هدف کاربردی و به روش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. افراد مشارکت‌کننده در پژوهش شامل 23 نفر از خبرگان مرتبط با موضوع بودند. روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و گلوله‌برفی بود. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در نرم‌افزار مکس‌کیودا نسخه20 مراحل کدگذاری انجام شد. جهت تعیین روایی و پایایی از معیارهای اعتبار، انتقال‌پذیری، قابلیت اعتماد و تایید‌پذیری استفاده شد. راهکارهای موثر بر مدیریت روابط شرکا در بین مدارس فوتبال پایه و فدراسیون فوتبال، شامل: 62 مضمون فرعی در قالب 8 مضمون اصلی قوانین و مقررات، نظارت و ارزیابی، ابعاد آموزشی، ابعاد انگیزشی، تقویت و پشتیبانی، حمایت مالی، توسعه اطلاعات و توسعه ارتباطات می‌باشد. با ایجاد روابط مؤثر و تسهیل همکاری و هماهنگی بین این دو نهاد، مدارس فوتبال پایه قادر خواهند بود بهترین فرصت‌ها را برای توسعه بازیکنان جوان فراهم کنند، در حالی که فدراسیون فوتبال نیز از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مدارس فوتبال بهره‌مند می‌شود که درنهایت این مسئله سبب رضایت ذینفعان مجموعه فوتبال می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات