نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

3 دانشگاه حکیم سبزواری

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین منابع و نیازهای شغلی با انگیزه معلمان تربیت‌بدنی خراسان رضوی بود. روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل، تمامی معلمان تربیت بدنی استان خراسان رضوی در تمامی مقاطع در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد ۲۰۷۴ نفر (۱۰۹۹ مرد و ۹۷۵ زن) بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 200 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های این تحقیق در هر سه متغیر از پرسشنامه ژانگ (2016) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید ده نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی پرسشنامه‌ها با ضریب آلفای کرونباخ برای منابع شغلی (75/0)، نیازهای شغلی (79/0) و انگیزه کاری (84/0) بدست امد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد. نتایج نشان داد که منابع شغلی فیزیکی با ضریب مسیر 38/0 و منابع شغلی سازمانی با ضریب مسیر 37/0 بر انگیزه کار معلمان تربیت بدنی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نیاز شغلی فیزیکی با ضریب مسیر 23/0- و نیاز شغلی عاطفی با ضریب مسیر 41/0- بر انگیزه کار معلمان تربیت بدنی تأثیر منفی و معناداری داشت، اما نیازهای شناختی اثر معنی داری بر انگیزه معلمان نداشت. بطور کلی فراهم آوری منابع فیزیکی (مثل بودجه کافی) و منابع سازمانی (مثل دسترسی به فرصت‌های پیشرفت حرفه‌ای)، کاهش نیازهای فیزیکی (مثل امکانات ورزشی) و نیازهای عاطفی (عدم مداخله در کار معلمان) می‌تواند باعث انگیزه بیشتر معلمان تربیت بدنی شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات