ارائۀ مدل ارتباطی بین منابع و نیازهای شغلی با انگیزه معلمان تربیت‌بدنی خراسان رضوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری

3 دانشیار، دانشگاه حکیم سبزواری

چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین منابع و نیازهای شغلی با انگیزه معلمان تربیت‌بدنی خراسان رضوی بود. روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی معلمان تربیت‌بدنی استان خراسان رضوی در تمامی مقاطع در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد ۲۰۷۴ نفر (۱۰۹۹ مرد و ۹۷۵ زن) بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 200 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های این تحقیق در هر سه متغیر از پرسشنامه ژانگ (2016) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تأیید ده نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی پرسشنامه­ها با ضریب آلفای کرونباخ برای منابع شغلی (75/0)، نیازهای شغلی (79/0) و انگیزه کاری (84/0) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SmartPLS استفاده شد. نتایج نشان داد که منابع شغلی فیزیکی با ضریب مسیر 38/0 و منابع شغلی سازمانی با ضریب مسیر 37/0 بر انگیزه کار معلمان تربیت‌بدنی تأثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین نیاز شغلی فیزیکی با ضریب مسیر 23/0- و نیاز شغلی عاطفی با ضریب مسیر 41/0- بر انگیزه کار معلمان تربیت‌بدنی تأثیر منفی و معناداری داشت، اما نیازهای شناختی اثر معنا‌داری بر انگیزه معلمان نداشت. به‌طورکلی، فراهم‌آوری منابع فیزیکی (مثل بودجه کافی) و منابع سازمانی (مثل دسترسی به فرصت‌های پیشرفت حرفه‌ای)، کاهش نیازهای فیزیکی (مثل امکانات ورزشی) و نیازهای عاطفی (نبود مداخله در کار معلمان) می­تواند باعث انگیزه بیشتر معلمان تربیت‌بدنی شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Arceta B. (2020). Assessing the relationship between job demands, job resources, burnout, work engagement, and work-life balance among teachers in a secondary public school. International Journal of Humanities and Social Sciences, 12(4), 27-47.
  2. Asso Goshu, M. (2023). Teachers work motivation levels in teaching at public secondary schools in Melo koza woreda, ethiopia. International Journal of Secondary Education, 11(3), 83-90.
  3. Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The job demands-resources model: State of the Journal of Managerial Psychology, 22, 3, 309-328
  4. Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2017). Job demands-resources theory: taking Stock and looking forward. Journal of Occupational Health Psychology, 22, 273–285.
  5. Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2018). Multiple levels in job demands-resources theory: implications for employee well-being and performance. In E. diener, S. oishi, & L. tay (Eds.), handbook of well-being (pp. 1-13). Salt Lake City, UT: DEF Publishers.
  6. Barbieri, B., Sulis, I., Porcu, M., & Toland, M. D. (2019). Italian teachers’ wellbeing within the high school context: evidence from a large-scale survey. Frontiers in Psychology, 10, 1926.
  7. Crawford, W. T., & Detar, W. J. (2023). The relationship between job demands, job resources, employee burnout, and employee engagement in municipal government workers. Journal of Service Science and Management, 16, 428-447.
  8. Darvishi, A., & Mirzaei Kalar, A. (2021). Investigating effective factors on teachers' motivation in physical education classroom management. Ppaer presented at the 4th National Conference of Sports Sciences, Physical Education and Social Health, Tehran. (Persian)
  9. Demerouti, E., & Bakker, A. B. (2023). Job demands-resources theory in times of crises: new propositions. Organizational Psycholgy Review, 13(3), 1–28.
  10. Farhan, S., Siti Aisyah, P., Mohammad Saipol, M. S., & Noraini R. (2021). A job demand–resource model of satisfaction with work–family balance among academic faculty: Mediating roles of psychological capital, work-to-family conflict, and enrichment. Sage Open, 11(2), 1-19
  11. Ha, T. S., & Moon, K. K. (2023). Organizational justice and employee voluntary absenteeism in public sector organizations: disentangling the moderating roles of work Sustainability, 15, 8602.
  12. Han, J., Yin, H., Wang, J., & Bai, Y. (2019). Challenge job demands and job resources to university teacher well-being: the mediation of teacher efficacy. Studies in Higher Education, 2019, 1594180.
  13. Han, J., Yin, H., Wang, J., and Zhang, J. (2020). Job demands and resources as antecedents of university teachers’ exhaustion, engagement and job satisfaction. Educ. Psychol. 40, 318–335.
  14. Hasanovna, M. (2023). The mechanism of development of professional and pedagogical creativity of future physical education teachers based on a competent approach. ASEAN Journal of Physical Education and Sport Science, 2(1), 17-22.
  15. Hassani Abiz, Z., Sabet, M., Pasha Sharifi, H., & Sharifi, N. (2021). A meta-Analysis of organizational factors effective of efficiency and motivation of teachers. Journal of Research in Educational Systems, 15(23), 72-82. (Persian)
  16. Jansen in de Wal, J., van den Beemt, A., Martens, R. L., & den Brok, P. J. (2020). The relationship between job demands, job resources and teachers’ professional learning: is it explained by self-determination theory? Studies in Continuing Education, 42, 1, 17-39.
  17. Kerres, M. (2020). Against all odds: Education in Germany coping with COVID-19. Postdigital Science and Education, 2(3), 690-694.
  18. Kholmirzaevich, J. (2022). Innovations in fitness works and physical education. Journal of Pedagogical Inventions and Practices, 6, 159-161.
  19. Lachini, A. (2021). The effect of job demand and job resources on the satisfaction of the employees of the General Directorate of Ports and Maritime Affairs of Gilan - Bandar Anzali, considering the mediating role of job attachment (Master's thesis). Islamic Azad University, Bandar Anzali Branch. (Persian)
  20. Lee, D. Y., & Jo, Y. (2023). The job demands-resource model and performance: the mediating role of employee engagement. Frontiers in Psychology, 14, 1194018.
  21. Lee, H.W. (2021). Revisiting crowding-out effect of performance management: its Impact on extrinsic and intrinsic motivation. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 17, 90–109.
  22. Lesener, T., Gusy, B., & Wolter, C. (2019). The job demands-resources model: A meta-analytic review of longitudinal studies. Work Stress, 33, 76–103.

  • تاریخ دریافت 06 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری 19 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش 11 شهریور 1403