هدف این پژوهش تعیین تأثیر رهبری اخلاقی و کار گروهی بر توانمندسازی معلمان تربیتبدنی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، از نوع کاربردی، از حیث نوع روش، توصیفی و همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه معلمان تربیتبدنی استان لرستان به تعداد 1170 نفر بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به کار بودند. با توجه به جدول کرجسی و مورگان (1970) و ملاکهای ورود و خروج از پژوهش، 120 نفر بهعنوان نمونه پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. در این پژوهش از سه پرسشنامه سنجش رهبری اخلاقی براون و تورینو و هریسون (2005)، پرسشنامه کار گروهی تیمی لنچیونی (2000) و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی وتن و کمرون (1998) استفاده شد. بهمنظور بررسی و آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل عاملی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که رهبری اخلاقی و کار گروهی بر توانمندسازی معلمان تربیتبدنی تأثیر معناداری دارد. بهطورکلی میتوان گفت، رهبران اخلاقی با نگرش منصفانه و انسانی خود و تشویق کارکنان به کار گروهی، زمینه را برای توانمندسازی افراد با رویکردهای مختلف، فراهم کنند؛ بنابراین پیشنهاد میشود مدیران با دادن استقلال و آزادی عمل بیشتر و مشارکت دادن معلمان در تصمیمگیریها، زمینههای لازم برای توانمندسازی معلمان را فراهم آورند تا آنان در نقش خود احساس شایستگی و معناداری کنند. همچنین زمینههای لازم برای بروز استعدادها و خلاقیت معلمان را فراهم آورند و فضای لازم برای مشارکت آنها در کارهای گروهی را مهیا کنند.
Aghaei, A. A., & Andam, R. (2015). Investigating the relationship between work ethics and organizational citizenship behavior of physical education teachers in Semnan Province. Physiology and Management Researches in Sports, 8(3), 53-65. (Persian)
Ahadpour, M., & Behrangi, M. R. (2019). Modeling the effect of ethical leadership on teacher empowerment through the mediation of job passion. Applied Educational Leadership, 1(3), 33-50. (Persian)
Ameri-Nasab, S., Nasrasafhani, A., & Ghazanfari, A. (2012) The relationship between ethical leadership and employee empowerment. Human Resource Management Research, 1(5), 107-128. (Persian)
Bagheri Nouri, M. (2013). The relationship between ethical leadership and empowerment of employees of the General Welfare Department of Alborz province (Master's thesis). Payam Noor University, Payam Noor West Center. (Persian)
Bande Moradi, S., & Zangoipour Motlaz, Z. (2022). Overcombining the role of moral leadership on education. Applied Educational Leadership, 1(3), 30-45. (Persian)
Emami, S., Saad, E., & Former Amini, Z. (2017). The role of empowerment, teamwork and employee training program on organizational commitment to resistance economy. Paper presented at the First National Conference of Management and Economy with Resistance Economy Approach, Mashhad. (Persian)
Fariad, L. (2014). Investigating the mediating role of job enthusiasm in the relationship between psychological empowerment and innovative behavior in pharmaceutical industry employees of Razavi Khorasan province (Master's thesis). International Campus of Ferdowsi University of Mashhad. (Persian)
Frenzel, A. C., Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, L. M., Durksen, T. L., Becker-Kurz, B., & Klassen, R. M. (2016). Measuring teachers’ enjoyment, anger, and anxiety: The Teacher Emotions Scales (TES). Contemporary Educational Psychology, 46, 148-163.
Ghanbari, S., & Majjuni, H. (2021). The effect of moral leadership on the organizational effectiveness of schools with the mediating role of psychological empowerment and teachers' creativity. Research in Educational Systems, 15(53), 163-178. (Persian)
Kazemi, S., Zahidbablan, A., Moinikia, M., & Khaliqkhah, A. (2019). Investigating the role of professional ethics on teachers' organizational voice through the mediation of organizational virtue and teamwork. Bioethics, 10(35(, 1-20. (Persian)
Khalili, M. R., Andam, R., & Rajabi, M. (2021). The effect of ethical leadership style on organizational justice with the moderating role of work-family conflict among physical education teachers. Human Resource Management in Sports, 8(2), 309-325. (Persian)
Mahdia, A. (2014). Investigating the role of cognitive ability and job enthusiasm in job self-efficacy (Master's thesis). Kharazmi University. (Persian)
Mahmoudi, I., & Sephiyar, A. (2016). Investigating the impact of empowerment factors and employee training on organizational commitment (Study case: Social Security Organization of Ahvaz). Paper presented at the Conference on New Paradigms in Management and Behavioral Sciences, Tehran. (Persian)
Rookie, H. (2017). Investigating the effect of professional ethics and job enthusiasm on employee empowerment - a case study of Islamic Azad University, Ardabil branch (Master's thesis). Novin Higher Education Institute. (Persian)
Sadri Nobakht, R. (2014). The relationship between moral leadership and empowerment of employees of the General Department of Sports and Youth of East Azerbaijan province (Master's thesis). Urmia University. (Persian)
Sorani Yanchashmeh, R. (2017). The effect of moral leadership on job enthusiasm with the mediating role of innovative organizational climate of academic faculty members of Tehran Free Universities (case study: Tehran). Research in Educational Systems, Special Issue, 1009-1027. (Persian)
ططری, منوچهر , فردوسی, محمدحسن و امرایی, هما . (1403). تأثیر رهبری اخلاقی و کار گروهی بر توانمندسازی معلمان تربیتبدنی. پژوهش در ورزش تربیتی, 12(37), 65-86. doi: 10.22089/res.2024.17195.2547
MLA
ططری, منوچهر , , فردوسی, محمدحسن , و امرایی, هما . "تأثیر رهبری اخلاقی و کار گروهی بر توانمندسازی معلمان تربیتبدنی", پژوهش در ورزش تربیتی, 12, 37, 1403, 65-86. doi: 10.22089/res.2024.17195.2547
HARVARD
ططری, منوچهر, فردوسی, محمدحسن, امرایی, هما. (1403). 'تأثیر رهبری اخلاقی و کار گروهی بر توانمندسازی معلمان تربیتبدنی', پژوهش در ورزش تربیتی, 12(37), pp. 65-86. doi: 10.22089/res.2024.17195.2547
CHICAGO
منوچهر ططری , محمدحسن فردوسی و هما امرایی, "تأثیر رهبری اخلاقی و کار گروهی بر توانمندسازی معلمان تربیتبدنی," پژوهش در ورزش تربیتی, 12 37 (1403): 65-86, doi: 10.22089/res.2024.17195.2547
VANCOUVER
ططری, منوچهر, فردوسی, محمدحسن, امرایی, هما. تأثیر رهبری اخلاقی و کار گروهی بر توانمندسازی معلمان تربیتبدنی. پژوهش در ورزش تربیتی, 1403; 12(37): 65-86. doi: 10.22089/res.2024.17195.2547