نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، ایران، تهران

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف این پژوهش تعیین تأثیر رهبری اخلاقی و کار گروهی بر توانمندسازی معلمان تربیت بدنی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان لرستان به تعداد 1170 نفر، که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به کار بودند. با توجه به جدول کرجسی- مورگان(1970) و ملاک‌های ورود و خروج از پژوهش؛ تعداد 120 نفر به عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و به پرسشنامه‌های پژوهش پاسخ دادند. ابزار استفاده در این پژوهش از سه پرسشنامه پرسشنامه‌ی سنجش رهبری اخلاقی براون و تورینو و هریسون (2005)، پرسشنامه کار گروهی تیمی لنچیونی(2000) و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی وتن و کمرون(1998) استفاده شد. به منظور بررسی و آزمون فرضیات پژوهش از از تحلیل عاملی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد رهبری اخلاقی و کار گروهی بر توانمندسازی معلمان تربیت بدنی تأثیر معناداری دارد. به طورکلی می توان گفت رهبران اخلاقی با نگرش منصفانه و انسانی خود و تشویق کارکنان به کارگروهی، زمینه را برای توانمندسازی افراد با رویکردهای مختلف، فراهم کنند. لذا پیشنهاد می‌شود مدیران با دادن استقلال‌وآزادی عمل بیشتر و مشارکت دادن معلمان در تصمیم-گیری‌ها زمینه‌های لازم برای توانمند سازی معلمان را فراهم آورند تا آنان در نقش خود احساس شایستگی و معناداری نموده و زمینه‌های لازم برای بروز استعدادها و خلاقیت آن‌ها را فراهم آورند و فضای لازم برای مشارکت معلمان در کارهای گروهی را مهیا نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات