نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی،دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی،گروه علوم ورزشی دانشگاه آزاد گلبهار.مشهد.
4 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان، اصفهان، ایران
چکیده
این تحقیق با هدف شناسایی شایستگی فرهنگی معلمان تربیت بدنی انجام شد.برای تحقق این هدف، از روش کیفی و رویکرد تحلیل مضمون با رویکرد براون و کلارک (2006) بهرهگیری شد که در طول زمانی بهار تا زمستان 1403 انجام گردید.از حیث هدف، این تحقیق کاربردی است و مشارکتکنندگان شامل اساتید دانشگاه فرهنگیان و معلمان تربیت بدنی بودند که معیار انتخاب آنها،داشتن تحصیلات تکمیلی و فعالیت در حوزه مطالعات سازمانی بود.با توجه به شاخص اشباع نظری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند،در مجموع ۱۲ مصاحبه صورت گرفت.ابزار اصلی پژوهش،مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بوددر این تحقیق، برای بررسی روایی، بازبینی دادهها توسط کارشناسان و برای تایید پایایی نتایج از طریق تایید توافق درونموضوعی بررسی شد.پس از انجام مصاحبهها، دادهها با استفاده از کدگذاری تجزیه و تحلیل شدند و در نهایت در قالب مضامین مشخص دستهبندی گردیدند.برای افزایش اعتبار نتایج، توافق درونموضوعی ۸۵ درصد بهدست آمد که این امر نشاندهنده انسجام و اعتبار یافتهها در تحلیلهای صورتگرفته میباشد. بر اساس یافتهها، عوامل مؤثر بر شایستگی فرهنگی معلمان تربیت بدنی شامل آگاهی فرهنگی، مهارتهای ارتباطی، تربیت و آموزش مستمر، سیاستهای آموزشی و سازمانی، فنون تدریس چندگانه، توسعه توانمندیهای اجتماعی، درک و احترام به حقوق فرهنگی، آموزش والدین و جامعه، و بهبود مستمر شایستگی فرهنگی هستند.بنابراین، نتیجهگیری میشود که برای ارتقاء شایستگی فرهنگی معلمان تربیت بدنی، برگزاری کارگاههای آموزشی، تقویت مهارتهای ارتباطی، توسعه سیاستهای حمایتی، استفاده از فنون تدریس چندگانه، و احترام به حقوق فرهنگی باید مد نظر قرار گیرد. این اقدامات میتوانند به بهبود کیفیت آموزشی و فرهنگی در محیطهای تربیت بدنی کمک کنند.
کلیدواژهها
موضوعات