نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تدوین مُدل دانشگاه دوستدار فعالیت بدنی در کشور عراق بود. این پژوهشِ کاربردی، از نظر شیوهی جمعآوری اطلاعات، توصیفی– تحلیلی و از نظر شیوهی اجرا از نوع تحقیقات کیفی بود. بهمنظور جمعآوری دادهها از 16 مقاله و مصاحبه با 17 نفر از نخبگان، و سپس از روش استراوس و کوربین بهمنظور تحلیل دادههای بهدستآمده، استفاده شد. بر پایهی یافتهها، برای شرایط علی 40 مفهوم، 5 زیرمقوله و 2 مقولهی اصلی (عوامل درون فردی و عوامل برون فردی)، برای عوامل مداخلهگر 52 مفهوم، 6 زیرمقوله و 3 مقولهی اصلی (نگرش و باور، محدودکنندهها و تسهیلکنندهها)، برای عوامل زمینهای 47 مفهوم، 6 زیرمقوله و 3 مقولهی اصلی (جاذبهها، عوامل سازمانی و اقدامات اثربخش)، برای راهبردها 75 مفهوم، 7 زیرمقوله و 3 مقولهی اصلی (راهبردهای تقویتی، انگیزانندهها و اقدامات سازمانی) و برای دستاوردها 52 مفهوم، 6 زیرمقوله و 3 مقولهی اصلی (پیامدهای فیزیولوژیکی، تعالی اجتماعی و رشد و شکوفایی فردی) و مجموعاً 266 مفهوم، 30 زیرمقوله و 14 مقولهی اصلی مربوط به مُدل دانشگاه دوستدار فعالیت بدنی، شناسایی شد. میتوان بیان داشت که با شناسایی عوامل علی، مداخلهگر و زمینهای و طراحی و تدوین راهبردهای استراتژیک و مؤثر در خصوص ایجاد دانشگاه دوستدار فعالیت بدنی، میتوان به پیامدها و دستاوردهای ارزشمندی همچون تعالی اجتماعی و رشد و شکوفایی فردی دست یافت.
کلیدواژهها
موضوعات