شناسایی مولفه های موثر در اثربخشی طرح شهید سردار سلیمانی ( 2100فضاهای ورزشی) در آموزش وپرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

چکیده
توجه به توسعه و گسترش فضاهای ورزشی استاندارد، جهت اجرای درس تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی در مدارس ضروری می باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های موثر در اثربخشی طرح شهید سردار سلیمانی (2100فضاهای ورزشی) آموزش وپرورش انجام شد.
روش انجام تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی که در دو بخش کیفی و کمی ، به روش میدانی اجرا گردید. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی، تمامی افراد متخصص و مجرب در حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش بودند که با 15 نفر به روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری در بخش کیفی مصاحبه شد و طبق جدول مورگان 423 نفر برای اجرای بخش کمی به صورت هدفمند و در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار تحقیق در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه حاصل از مصاحبه بود که روایی و پایایی آن (0/95= α) تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس ، اس‌پی‌اس‌اس26 و از روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و روش های آمار استنباطی (ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم) استفاده شد.
نتایج نشان داد عوامل دانش آموز محور ( 0.891)، مدرسه محور ( 0.883)، سازمان محور ( 0.868)، استاندار سازی محور(0.799)، جامعه محور(0.792) و معلم محور (0.750) به ترتیب اولویت در بخش اثر بخشی بیشترین نقش را داشته اند. بنابراین شاخص های بدست آمده می تواند برای ارزیابی اثر بخشی طرح های مرتبط با اماکن فضاهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 07 مرداد 1404

  • تاریخ دریافت 14 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری 02 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش 25 تیر 1404