طراحی الگوی مفهومی توسعه پژوهش در تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش ایران: رویکرد مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران

2 استادیار تربیت بدنی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، ری، ایران

3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شوشتر، ایران

4 استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران

چکیده
هدف این پژوهش طراحی الگوی توسعه پژوهش در تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش ایران است. پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه داده‌ بنیاد بود و در آن از رهیافت نوخاسته (گلیزری) برای تجزیه و تحلیل یافته‌ها استفاده شد. مشارکت‌کنندگان پژوهش را 14 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهی، متخصصین حوزه پژوهش در ورزش و مسئولین مربوطه در امر پژوهش وزارت آموزش و پرورش تشکیل دادند که به صورت هدفمند و قضاوتی انتخاب شدند. بر اساس نتایج کدگذاری، چهار مؤلفه اصلی توسعه پژوهش شناسایی شد: مولفه‌های سازمانی مشتمل بر حمایت‌های مدیریتی از پژوهشگران، تسهیل قوانین و مقررات مربوط به پژوهش و ارتباط و همکاری بین سازمانی، مولفه‌های ساختاری شامل بهره‌مندی از مبانی نظری و فلسفی پژوهش، تعیین محورهای پژوهشی و ارائه رویکرد سیستمی در امور پژوهش، مولفه‌های فرآیندی شامل ارائه مشوق‌ها و الزامات عملکردی در عرصه پژوهش، تاکید بر برنامه‌های درسی و فوق‌برنامه با محوریت پژوهش و ارتقا دانش پژوهشی و پرورش کارشناسان و مربیان پژوهشگر و در نهایت مولفه‌های انسانی با دربرگیری مقوله‌های فرعی توجه به پیش‌نیازهای توسعه پژوهش، دسترسی به ابزار پژوهش، اشراف بر ارکان پژوهش و اشراف بر محیط پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در امر توسعه پژوهش در تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش ایران دسته‌بندی شده‌ است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که این مؤلفه‌ها نقش کلیدی در توسعه پژوهش در حوزه تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش ایفا می‌کنند و می‌توان با تکیه بر آن‌ها، مسیر رشد پژوهش در تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش را هموار ساخت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 03 مهر 1404

  • تاریخ دریافت 05 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری 18 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش 31 شهریور 1404