تأثیر بازی‌وارسازی بر سرمایه ورزشی دانش‌آموزان در مدارس ارتقادهنده سلامت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، ایران

چکیده
کم‌تحرکی در میان نوجوانان یکی از نگرانی‌های مهم نظام‌های آموزشی و سلامت عمومی است که پیامدهایی چون چاقی، افت خودپنداره حرکتی، و کاهش تعاملات اجتماعی را به‌دنبال دارد. در پاسخ به این چالش، مدارس ارتقادهنده سلامت (HPS) به‌عنوان چارچوبی جامع برای ارتقاء سبک زندگی فعال معرفی شده‌اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر یک مداخله مبتنی بر بازی‌وارسازی در کلاس‌های تربیت‌بدنی مدارس ارتقادهنده سلامت بر سرمایه ورزشی دانش‌آموزان انجام شد. سرمایه ورزشی مفهومی چندبعدی شامل سرمایه فیزیولوژیکی، روان‌شناختی و اجتماعی است که به توانمندی پایدار در مشارکت ورزشی اشاره دارد. این مطالعه با طرح نیمه‌آزمایشی و پیش‌آزمون-پس‌آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل (244 نفر، 135 دختر و 109 پسر) در مدارس شهر تهران اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد مداخله بازی‌وار در افزایش معنادار سرمایه ورزشی مؤثر بوده و تفاوت معناداری بین دختران و پسران مشاهده نشد. همچنین، حمایت ادراک‌شده والدین اثر تعدیل‌گر معناداری در اثربخشی مداخله داشت، در حالی‌که احساس اجتماعی‌شدن تنها نقش تعدیل‌گر حاشیه‌ای ایفا کرد. یافته‌ها حاکی از آن است که بازی‌وارسازی در چارچوب مدارس ارتقادهنده سلامت می‌تواند به‌عنوان الگویی تربیتی نوین برای پرورش انگیزش درونی، هویت ورزشی و تعاملات اجتماعی معنادار در نوجوانان به‌کار گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 13 آذر 1404

  • تاریخ دریافت 03 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری 19 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش 17 آبان 1404