طراحی مدل درآمدهای پایدار اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی علوم ورزشی ،تهران، ایران

چکیده
تدوین برنامه و ساختار درخصوص درآمدزایی پایدار یکی از اصول اساسی موفقیت در ورزش است. حامیان نیز از مهم‌ترین ارکان رشد و توسعه ورزش در همه ابعاد هستند؛ ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل درآمدهای پایدار اداره کل تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شد و با استفاده از طرح نظام‌مند نظریه داده‌بنیاد با روش گلیزر انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بود. شرکت‌کنندگان در پژوهش، متخصصان مدیریت ورزشی، مسئولان اداره کل تربیت‌بدنی وزارت علوم، متخصصان بازاریابی ورزشی، مسئولان و مدیران سابق و همه افراد دخیل و خبره در حوزه حمایت مالی بودند که دوازده نفر از میان آن‌ها به صورت نمونه‌گیری هدفمند برای مصاحبه عمیق انتخاب شدند و مصاحبه‌ها تا مرحله اشباع ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از کدگذاری باز و نظری استفاده شد. تعداد 111 گزاره مفهومی اولیه با دوازده مقوله در قالب مدل تحقیق شناسایی شدند. راهبردهای حاصل از مدل تحقیق نشان داد، توسعه جذب حامیان مالی، بهبود قوانین برای حامیان مالی، نقش ترویجی و حمایتی رسانه از حامی مالی ورزش دانشجویی، فراهم کردن بستر برای لازم به‌منظور جذب سرمایه‌گذار و اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذار می‌تواند باعث جذب حامیان مالی در رویدادهای ورزشی دانشجویی شود؛ بنابراین ضرورت دارد برای درآمدزایی پایدار اداره کل، موانع و عوامل اثرگذار در این مدل مدنظر قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


 
1.     Afshari, M., Fattahpur Marandi, M., Mirsafian, H., & Mohammad Hasan, F. (2018). Financial support: An approach to get fund of sports projects in Western Azerbaijan Province. Sport Management Studies, 10(47), 67–84. https://doi.org/10.22089/smrj.2018.3465.1679 [In Persian].
2.     Afshari, M., Seyed Ameri, M. H., & Honari, H. (2019). Attending to resistance economy and its role on the economic development of Iran’s sports industry. Research in Sport Management, 3(9), 1–22. https://doi.org/10.22054/qrsm.2019.11098
3.     Alamri, A. A. (2013). Participation of Muslim female students in sporting activities in Australian public high schools: The impact of religion. Journal of Muslim Minority Affairs, 33(3), 418–429. https://doi.org/10.1080/13602004.2013.853980
4.     Blake, J., Fourie, S., & Goldman, M. (2019). The relationship between sports sponsorships and corporate financial returns in South Africa. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 20(1), 2–25. https://doi.org/10.1108/IJSMS-12-2016-0088
5.     Carrillo, F. J. (2015). Knowledge-based development as a new economic culture. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 1(2), 15. https://doi.org/10.1186/s40852-015-0017-5
6.     PricewaterhouseCoopers. (2011). Changing the game: Outlook for the global sports market to 2015. Retrieved from http://www.pwc.com/gx/en/hospitality-leisure/pdf/changing-the-game-outlook-for-the-globalsports-market-to-2015.pdf
7.     Dos Santos, M., & Moreno, F. (2020). Management, marketing and economy in sports organizations. Sport in Society, 23(2), 175–179. https://doi.org/10.1080/17430437.2020.1705524
8.     Dowling, M., & Washington, M. (2017). Epistemic communities and knowledge-based professional networks in sport policy and governance: A case study of the Canadian Sport for Life leadership team. Journal of Sport Management, 31(2), 133–147. https://doi.org/10.1123/jsm.2016-0071
9.     Elahi, A., Sajjadi, N., Khabiri, M., & Abrishami, H. (2009). Barriers to the development of revenues from sponsorship in Iran football industry. Sport Management Journal, 1(1), 189–202. [In Persian].
10.   Emami, A., Emami, F., & Afshari, M. (2022). The effects of investment development on the economic empowerment of Iran's sports industry: An exploratory study. Strategic Studies on Youth and Sports, 21(56), 229–254. https://doi.org/10.22034/ssys.2022.1522.2113 [In Persian].
11.   Fahy, J., Farelly, F., & Quester, P. (2004). Competitive advantage through sponsorship: A conceptual model and research propositions. European Journal of Marketing, 38(8), 1013–1030. https://doi.org/10.1108/03090560410539140
12.   Fallah, Z., & Aghakhani, M. A. (2016). The effect of mass media on financing of the sport boards (Case study: Golestan Province). Communication Management in Sport Media, 3(4), 69–76. [In Persian].
13.   Faraziani, F. (2019). Developing a model of behavioral biases of sport investors in Kermanshah Province. Organizational Behavior Management in Sport Studies, 5(4), 45–52. https://doi.org/10.30473/fmss.2019.5549 [In Persian].
14.   German, A.-M., & Moldovan, E. (2016). Decision-making process and brands in sport environments. The International Journal of Business & Management, 4(7), 1–8. ISSN 2321–8916
15.   Afshari, M., & Ghorbani, S. (2025). Analyzing the reasons for the heterogeneity and imbalance in incoming of sports federations in Iran. New Approaches in Sports Management, e725222. https://doi.org/10.22034/ntsmj.2024.2037138.1086
16.   Keles, B., McCrae, N., & Grealish, A. (2019). A systematic review: The influence of social media on depression, anxiety and psychological distress in adolescents. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 79–93. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1590851
17.   Kotab, J., & Scholleva, H. (2011). Evaluations in football player’s contracts. Proceedings of the XIII IASE and III ESEA Conferences on Sports Economics, 11, 17–18.
18.   Memari, Z., Lal Bidari, M., & Saadati, M. (2020). The security role of football stadiums on marketing mix development. New Approaches in Exercise Physiology, 2(3), 93–115. https://doi.org/10.22054/nass.2020.52513.1059 [In Persian].
19.   Morgan, A., et al. (2020). Sport event sponsorship management from the sponsee’s perspective. Sport Management Review. https://doi.org/10.1016/j.smr.2020.04.006
20.   Morgana, T., Taylor, T., & Adair, D. (2019). Sport event sponsorship management from the sponsee’s perspective. Sport Management Review. https://doi.org/10.1016/j.smr.2020.04.006
21.   Sabau, G. L. (2010). Know, live and let live: Towards a redefinition of the knowledge-based economy—sustainable development nexus. Ecological Economics, 69(6), 1193–1201. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2009.12.003
22.   Safarnezhad, M., & Nasirzade, A. M. (2019). Developing sports marketing strategies for Iran Sport for All Federation (ISFAF). Applied Research of Sport Management, 7(3), 75–84. https://doi.org/10.30473/arsm.2019.27517.2248 [In Persian].
23.   Sanchez, L., et al. (2019). Sports finance: Revenue sources and financial regulations in European football. In Sports (and) economics (pp. 327–366). Spanish Savings Banks Foundation (Funcas).
24.   Seyed Bagheri, S. M., & Sharifian, E. (2017). Identifying and prioritizing barriers to sponsorship of private companies in champion sports. Journal of Research in Sport Management, 7(13), 55–66. [In Persian].
25.   Nasirzadeh, A. M., Frahani, Z., & Soltanian, L. (2019). Obstacles and challenges of university students’ sports marketing (Case study: Payame Noor University). Applied Research of Sport Management, 8(1), 43–56. https://doi.org/10.30473/arsm.2019.5844 [In Persian].
26.   Stewart, B. (2015). Sport funding and finance. London: Routledge.
27.   Stewart, B. (2007). Sport funding and finance. Linacre House, Jordan Hill, Oxford OX4 8DP, UK: Elsevier.
28.   Taslimi, Z., Hematinejad, M. A., Gholizadeh, M. H., & Pasvar, M. H. (2019). Financing grassroots sport federations’ framework with a focus on self-sufficiency. Journal of Sport Management and Development, 8(4), 41–50. https://doi.org/10.22124/jsmd.2019.3800 [In Persian].
29.   Yang, S., Xu, J., & Yang, R. (2020). Research on coordination and driving factors of sports industry and regional sustainable development: Empirical research based on panel data of provinces and cities in Eastern China. Sustainability, 12(3), 813. https://doi.org/10.3390/su12030813
30.   Zyari, K. A., Mahdi, A., & Mahdian Bahnamiri, M. (2013). Study and identification of financial resources and strategies for sustainable income for municipalities: A case study of Mahabad city municipality. Journal Title, 11(31), 107–124. [In Persian].
دوره 13، شماره 39
تابستان 1404
صفحه 143-162

  • تاریخ دریافت 22 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری 31 فروردین 1403
  • تاریخ پذیرش 08 مرداد 1404