نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی / دانشگاه فردوسی مشهد

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی/ دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

هدف این پژوهش بررسی مقایسه‌ای عوامل مؤثر بر نهادینه‌سازی ورزش در بین دانشجویان بود. این پژوهش از نوع پژوهش‌های توصیفی ـ پیمایشی است که به صورت میدانی انجام شده است. به منظور دستیابی به هدف اصلی پژوهش، همة دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به‌عنوان جامعة آماری در نظر گرفته شدند که تعداد آنها 24078 نفر بود. بر اساس فرمول کوکران و با در نظر گرفتن خطای 05/0=α، 380 نفر به‌عنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامة جامی الاحمدی (1393) بود که از پنج عامل اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی، مدیریتی، زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی و انگیزاننده‌ها تشکیل شده است. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه را صاحبنظران تأیید کردند و همچنین متوسط پایایی درونی برای پنج عامل پرسشنامه 812/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی (شامل درصد، میانگین، انحراف استاندارد و منحنی احتمال نرمال) و آمار استنباطی (شامل آزمون استودنت تک‌نمونه‌ای، تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر، آزمون تعقیبی بونفرونی) استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که از دیدگاه دانشجویان هر پنج عامل اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی، مدیریتی، زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی و انگیزاننده‌ها می‏توانند بر نهادینه‌سازی ورزش در بین دانشجویان مؤثر باشند. از این روی، لازم است مسئولان به این موضوعات توجه کافی داشته باشند. 

کلیدواژه‌ها

1. Abkar A R. (2009). The role of physical activities in university students' leisure time in Iran. Quarterly Journal of Behavioral Sciences. 1(1): 9-28. (Persian)
2. Anvralkhvly A. (2004). Sports and society (2st ed). Translated by Reza Sheikh. Tehran: samt publisher. P 10-40. (Persian)
3. Asadi M H, Barati S F, Bahmani B, Sayah M. (2002). A study on general health and self -esteem of sportman medical university in 2nd sports Olympiad. Quarterly Teb Va Tazkieh. 11(1): 43-49. (Persian)
4. Azizi B, Jalali M, Khabiri M.(2011). A survey of the attitudes of students living in university of tehran dormitories towards sport for all. Journal of Sport Management. 3(8): 75-91. (Persian)
5. Bazargan Z. (2004). New approaches in education of school principals. Quarterly Journal of Psychology and Education. 33(2): 109-130. (Persian)
6. Brosse A L, Sheets E S, Lett H S, Blumenthal J A. (2002 Oct). Exercise and the treatment of clinical depression in adults: recent findings and future directions. Sports Med. 32(12): 741-60.
7. DiLorenzo T M, Bargman E P, Stucky-Ropp R, Brassington G S, Frensch P A, LaFontaine T. (1999 Jan). Long-term effects of aerobic exercise on psychological outcomes. Prev Med. 28(1): 75-85.
8. Dollman R, Lewis R. (2010 May). The Impact of Socioeconomic Position on Sport Participation among South Australian Youth. J Sci Med Sport13(3): 318-22.
9. Duncan M, Woodfield L, Al-Nakeeb Y, Nevill A. (2002 Jul). The impact of socio – economic status on the physical activity levels of British Secondary school children. European Journal of Physical Education. 7(1): 30-44.
10. Fathi S. (2010). A sociological explanation of athletic participation of university students. Quarterly Social Sciences Bulletin. 3(4): 145-173. (Persian)
11. Ghalibaf M B. (2010). Strategic approach to the sport in the country (1st ed). Tehran: Negarestan Hamed. P 61. (Persian)
12. Godratnama A, Heidari Nejad S. (2013). Relationship between sport participation motivations with rate of student's physical activity in Shahid Chamran university of Ahwaz. Sport management studies. 5(18): 189-202. (Persian)
13. Greenwood R, Hinnings R. (1996 Oct). Understanding radical organizational change: Bringing together the old and the new institutionalism. The Academy of Management Review. 21(4): 1022-54.
14. Habibpour K, Safari R. (2012). Comprehensive manual for using SPSS in survey researches (5th ed). Tehran: Loya publisher. P 606-622. (Persian)
15. Iwasaki Y, Mannell R C. (2000 Apr). Hierarchical dimensions of leisure stress coping. Leisure Sciences: An Interdisciplinary Journal. 22(3): 163-81.
16. Jami Alahmadi A. (2014). determine the factors affecting the institutionalization of the students in physical activity and outlines: case study Universities of Tehran [thesis]. Tehran, Shahid Beheshti university. (Persian)
17. Karegar Gh, Goudarzi M, Assadi H, Honari H. (Summer 2006). Analyzing the conditions of Iran sports complexes determining effective factors on productivity from experts' point of view and providing productivity model. Quarterly Harakat. 28: 127-149. (Persian)
18. Lahsaeizadeh A, Jahangiri J, Tabeian H. (2006). A study of effective factors on students' interest in sport: A case study of Shiraz medical university. Semi-Annually Journal of Social Sciences and Humanities of Shiraz University. 24(2): 95-105. (Persian)
19. Lawshe C H. (1975 Dec). A quantitative approach to content validity. Pers Psychol. 28(4): 563-575.
20. Mair H. (2009 Sep). Club life: Third place and shared leisure in rural Canada. Leisure Sciences. 31(5): 450-65.
21. Mirghafoori S H A, Sayyadi Touranlou H, Mirfakhreddini H. (2009). The analysis of factors affecting women’s participation in sport (female students of Yazd university). Journal of Sport Management. 1(1): 83-100. (Persian)
22. Mozafari M A, Safania A M. (2004). The way of spending leisure time of Islamic Azad university students insisting in sport activities. Quarterly Olympic. 12(1): 117-26. (Persian)
23. Naderian M, Zou Alaktaf V, Moshkelgosha E. (2009). Female's sport participation constraints and their relationship with motivation. Semi-Annually Journal of Movement Science & Sports. 7(13): 145-54. (Persian)
24. O’Dea J A, Caputi P. (2001 Oct). Association between Socioeconomic Status, Weight, Age and Gender, and The Body Image and weight Control Practice of 6-to 19- Year-old Children and Adolescents. Health Educ Res. 16(5):521-32.
25. Parsamehr M. (2011). Motivations associated with the continuous participation in sport activities among physical education students: The case study of the Physical Education students of Yazd university. Journal of Sport Management and Action Behavior. 7(13): 93-106. (Persian)
26. Powell LM, Sandy S, Frank C. (2004 Jan). The relationship between community physical activity setting and race, ethnicity and socioeconomic status. Evidence-Based Preventive Medicine. 1(2):135-44.
29. Saeedi A A, Heydari Chorodeh M, Ghadimi B. (2011). Sport for all and Tehranian Citizenry [Research Project]. Tehran: Department of Social and Cultural Studies in Tehran Municipality. P 95. (Persian)
30. Sallis J F, Cervero R B, Ascher W, Henderson K A, Kraft M K, Kerr J. (2006 Apr). An ecological approach to creating active living communities. Annu Rev Public Health. 27: 297-322.
31. Shabani A, Ghafouri F, Honari H. (2011). A survey of the challenges of sport for all in Iran. Sport management studies. 3(10): 13-26. (Persian)
32. Sharifi H P. (2006). Assessment of intrinsic and extrinsic motivation and attitude towards educational condition of students in different level of study to predict school achievement. Quarterly Journal of Educational Innovations5(18): 171-202. (Persian)
33. Slattery M L, Potter J D. (2002 Jun). Physical activity and colon cancer: confounding or interaction? Med Sci Sports Exerc. 34(6): 913-9.
34. Vuori I M. (2001 Apr). Health benefits of physical activity with special reference to interaction with diet.” Public Health Nutr. 4(2B): 517-28.
35. Walker A R, Walker B F, Adam F. (2003 Feb). Nutrition, diet, physical activity, smoking, and longevity: From primitive hunter-gatherer to present passive consumer – How far can we go? Nutrition. 19(2): 169-73.
36. Wing R R, Hill J O. (2001 Jul). Successful weight loss maintenance. Annu Rev Nutr. 21: 323-41.
37. Young B. Sport and Leisure Service Strategy 2011-201. United Kingdom, Durham: Durham County Council; 2016. http://www.durham.gov.uk/media/1015/Sport-and-leisure-strategy/pdf/SportLeisureStrategy.pdf.
38. Zarei A, Tondnevis F. (2003). A comparation study of the leisure time of Iranian university students (Med.Non Med and Azad), with emphasize on sports. Semi-Annually Journal of Movement Science & Sports. 1(2): 18-25. (Persian)