نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه سمنان

2 کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه سمنان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تأثیر محرومیت از خواب و مداخلة پس‌گستر بر یادگیری ناپیوستة مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. تعداد 50 آزمودنی مبتدیاز بین بازیکنان پسر بسکتبال شهرستان بوکان با توجه به نمرات پرسش‌نامة کیفیت خواب پیتزبورگ انتخاب و به‌صورت انتساب تصادفی (با توجه به نمرة پیشآزمون پرتاب آزاد بسکتبال) به پنج گروهِ خواب شبانة کامل، محروم از خواب، خواب شبانة کامل و مداخلة پس‌گستر، محروم از خواب و مداخلة پس‌گستر و توزیع جلسات تمرین با فاصلة کمتر از یک ساعت تقسیم شدند. برای سنجش اجرای تکلیف از آزمون توانایی‌های هریسون استفاده شد و برای گروه مداخلة پس‌گستر پرتاب دارت در نظر گرفته شد. بخش اصلی پژوهش شامل آموزش و پیش‌آزمون، دو جلسه تمرین و آزمون یادداری بود. با توجه به تعریف یادگیری ناپیوسته اختلاف بین نمرات دسته‌کوشش نهایی جلسة اول با دستهکوشش ابتدایی جلسة دوم به‌عنوان نمرة یادگیری ناپیوسته در نظر گرفته شد. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل‌واریانس با آزمون‎های تکراری، آزمون تحلیل واریانس یک‌سویه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج نشان داد تفاوت بین گروه‌های مختلف پژوهش در یادگیری ناپیوسته (001/0P=) و نمرات یادداری (007/0P=) معنادار است. گروههای دارای فاصلة زمان استراحت کافی بین دو جلسه و استراحت کامل،سطح اجرای روز بعد آنها نسبت به روز قبل بالاتر بود. با توجه به این نتایج، افرادی که در حال یادگیری مهارت هستند، باید بر الگوی خواب و فعالیت‌های روزانة خود نیز توجه داشته باشند تا یادگیری مهارت دچار اختلال نشود و از تمرین خود بهرة بالاتری ببرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

1. Brashers-Krug, T., Shadmehr, R., & Bizzi, E. (1996). Consolidation in human motor memory. Nature, 382(6588), 252-5.
2. Brown, A. S., Brown, C. M., Mosbacher, J. L., & Dryden, W. E. (2006). Proactive and retroactive effects of negative suggestion. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 32(6), 1234.
3. Cai, D. J., & Rickard, T. C. (2009). Reconsidering the role of sleep for motor memory. Behavioral neuroscience, 123(6), 1153.
4. Carlson NR. (1999). Foundations of physiological psychology. 4 th ed. Allyn and bacon. pp: 210-344.
5. Dewar, M. T., Cowan, N., & Della Sala, S. (2007). Forgetting due to retroactive interference: A fusion of Müller and Pilzecker's (1900) early insights into everyday forgetting and recent research on anterograde amnesia. Cortex, 43(5), 616-34.
6. Dudai, Y., Karni, A., & Born, J. (2015). The consolidation and transformation of memory. Neuron, 88(1), 20-32.
7. Fischer, S., Hallschmid, M., Elsner, A. L., & Born, J. (2002). Sleep forms memory for finger skills. Proceedings of the National Academy of Sciences, 99(18),           11987-91.
8. Fischer, S., Nitschke, M. F., Melchert, U. H., Erdmann, C., & Born, J. (2005). Motor memory consolidation in sleep shapes more effective neuronal representations. The Journal of neuroscience, 25(49), 11248-55.
9. Ji, D., & Wilson, M. A. (2007). Coordinated memory replay in the visual cortex and hippocampus during sleep. Nature neuroscience, 10(1), 100-7.
10. Joo, E. Y., Yoon, C. W., Koo, D. L., Kim, D., & Hong, S. B. (2012). Adverse effects of 24 hours of sleep deprivation on cognition and stress hormones. Journal of Clinical Neurology, 8(2), 146-50.
11. Hoffman, K. L., & McNaughton, B. L. (2002). Coordinated reactivation of distributed memory traces in primate neocortex. Science, 297(5589), 2070-3.
12. Kami, A., & Sagi, D. (1993). The time course of learning a visual skill. Nature, 365(6443), 250-2.
13. Lustig, C., Hasher, L., & Tonev, S. T. (2006). Distraction as a determinant of processing speed. Psychonomic bulletin & review, 13(4), 619-25.
14. Press, D. Z., Casement, M. D., Pascual-Leone, A., & Robertson, E. M. (2005). The time course of off-line motor sequence learning. Cognitive Brain Research, 25(1),  375-8.
15. Rama, A. N., Cho, S. C., & Kushida, C. A. (2006). Normal human sleep. Sleep: a comprehensive handbook.
16. Rey, P. D., Liu, X., & Simpson, K. J. (1994). Does retroactive inhibition influence contextual interference effects? Research Quarterly for Exercise and Sport, 65(2),   120-6.
17. Rickard, T. C., Cai, D. J., Rieth, C. A., Jones, J., & Ard, M. C. (2008). Sleep does not enhance motor sequence learning. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 34(4), 834.
18. Robertson, E. M., & Cohen, D. A. (2006). Understanding consolidation through the architecture of memories. [review]. Neuroscientist, 12(3), 261–71.
19. Robertson, E. M., Pascual-Leone, A., & Miall, R. C. (2004). Current concepts in procedural consolidation. Nature Reviews Neuroscience, 5(7), 576-82.
20. Rosey, F., & Keller, J. (2004). Effect of an Interference Task on a Ball-Hitting Skill by 6-to 10-Yr.-Old Children. Perceptual and motor skills, 99(2), 547-54.
21. Shams A. (2015). Effect of off-line time different periods on stabilization and enhancement-based consolidation process in explicit memory. Motor Behavior, 7(21), 127-44. (Persian).
22. Shamsipour Dehkordi P., Abdoli B. & Namazizadeh M. (2015). The role of sleep and wake on enhancement of implicit motor sequence in youth. Motor Behavior, 7(22), 33-54. (Persian).
23. Smith, C., & MacNeill, C. (1994). Impaired motor memory for a pursuit rotor task following Stage 2 sleep loss in college students. Journal of sleep research, 3(4),      206-13.
24. Song, S., Howard, J. H., & Howard, D. V. (2007). Sleep does not benefit probabilistic motor sequence learning. The Journal of Neuroscience, 27(46), 12475-83.
25. Stickgold, R., James, L., & Hobson, J. A. (2000). Visual discrimination learning requires sleep after training. Nature neuroscience, 3(12), 1237-8.
26. Sugawara, S. K., Tanaka, S., Tanaka, D., Seki, A., Uchiyama, H. T., Okazaki, S., & Sadato, N. (2014). Sleep is associated with offline improvement of motor sequence skill in children. PLoS one, 9(11), e111635.
27. Thomas, M., Sing, H., Belenky, G., Holcomb, H., Mayberg, H., Dannals, R., & Welsh, A. (2000). Neural basis of alertness and cognitive performance impairments during sleepiness. I. Effects of 24 h of sleep deprivation on waking human regional brain activity. Journal of sleep research, 9(4), 335-52.
28. Tomasko, J. M., Pauli, E. M., Kunselman, A. R., & Haluck, R. S. (2012). Sleep deprivation increases cognitive workload during simulated surgical tasks. The American Journal of Surgery, 203(1), 37-43.
29. Trempe, M., & Proteau, L. (2010). Distinct consolidation outcomes in a visuomotor adaptation task: Off-line learning and persistent after-effect. Brain and cognition, 73(2), 135-45.
30. Underwood, B. J. (1945). The effect of successive interpolations on retroactive and proactive inhibition. Psychological Monographs, 59(3).
31. Vertes, R. P. (2004). Memory consolidation in sleep: dream or reality. Neuron, 44(1), 135-48.
32. Vertes, R. P., & Siegel, J. M. (2005). Time for the sleep community to take a critical look at the purported role of sleep in memory processing. Sleep, 28(10), 1228.
33. Walker, M. P. (2005). A refined model of sleep and the time course of memory formation. Behavioral and brain sciences, 28(01), 51-64.
34. Walker, M. P., Brakefield, T., Morgan, A., Hobson, J. A., & Stickgold, R. (2002). Practice with sleep makes perfect: sleep-dependent motor skill learning. Neuron, 35(1), 205-11.
35. Walker, M. P., & Stickgold, R. (2010). Overnight alchemy: Sleep-dependent memory evolution. Nature Reviews Neuroscience, 11, 218.
36. Wilson, J. K., Baran, B., Pace-Schott, E. F., Ivry, R. B., & Spencer, R. M. (2012). Sleep modulates word-pair learning but not motor sequence learning in healthy older adults. Neurobiology of aging, 33(5), 991-1000.