نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

2 استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی

3 دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان

چکیده

این مقاله با توجه به اهمیت ورزش به عنوان بخش مهمی از تعلیم و تربیت و بعنوان یکی از ملزومات اولیة توسعة انسانی برای نیل به مدارج کمال، برخورداری از سلامت جسمانی، نشاط جسمی و روانی و فضایل اخلاقی، الگوسازی فرهنگ ورزش دانشجویی را یکی از محورهای اساسی سیاستگذاری فرهنگی در ورزش فرض نموده و باتوجه به فقدان الگویی برای سیاستگذاری فرهنگی در ورزش دانشجویی، تلاش کرده است با نقد و بررسی مدل ها و نظریات موجود در عرصه سیاستگذاری فرهنگی، الگوی مناسب سیاستگذاری فرهنگی ورزش دانشجویی را در چارچوب روش تحلیل تماتیک و بهره گیری از افراد صاحب نظر و متخصص شامل 10 نفر از مدیران تربیت بدنی آموزش عالی، پژوهشگران و همچنین تعداد 30 نفر از دانشجویان دوره های کارشناسی، ارشد و دکتری طراحی نماید. ارائه الگوی بومی سیاستگذاری فرهنگی ورزش دانشجویی با محوریت دو مضمون فراگیر ایجاد تغییرات ساختاری(حول دو مضمون واسط تغییرات مدیریتی و ساختاری) و تغییر در فرهنگ عمومی نسبت به ورزش(حول سه مضمون واسط تقویت فرهنگ مسئولیت اجتماعی، ایجاد فرهنگ علاقه مندی به ورزش و نقش تربیتی ورزش)برای الگوسازی فرهنگ ورزش دانشجویی از مهمترین نتایج این تحقیق است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Asefi. A, Asadi D. H. (2009). The study of obstacles to the development of public sport in public universities in Tehran and the presentation of its developmental solutions. Journal of Sport Management. 8 (6): 823-844. (Persian).
  2. Ashtarian. K.  (2012). An Introduction to the Cultural Policy Methodology. Tehran: The Publishing of Sociologists. p: 10. (Persian).
  3.  Astrid. N, Sjolie and Ford Thuen.  (2002). School journeys and leisure activities in rural and urban adolescents in Norway. Health promotion int. 17 (1): 21-30.
  4. Azizi. B, Jalali Farahani, M & Khabiri, M.  (2011Spring). Attitude of students living in dormitories of Tehran University on sport. Journal of sport management. 8: 75-91. (Persian).
  5. Braun. V, Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology: Qualitative Research in Psychology. 3 (2): 77-101.