نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهان

2 استادیار مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهان

چکیده

یکی از ابعاد و زوایای ورزش، اخلاق است که توجه به آن امری ضروری به نظر می‌رسد. باشگاه‌ها به عنوان یک نهاد ورزشی می‌توانند به سمت نهادینه کردن اخلاق در ورزشکاران گام بزرگی بردارند؛ بنابراین هدف از این تحقیق شناسایی کارکردهای تنظیمی، هنجاری و شناختی باشگاه‌های ورزشی در نهادینه کردن اخلاق در ورزشکاران بود. روش تحقیق کیفی از نوع اکتشافی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی بود و به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه افراد صاحب‌نظر و آگاه در زمینۀ اخلاق و اخلاق در ورزش تشکیل می‌دادند. نمونه‌ها از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس و به شیوه گلوله برفی تا رسیدن به نقطه اشباع نظری انتخاب شدند (11 نفر). ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه عمیق بود که روایی آن از طریق انتخاب موضوع، دقت در طراحی، تهیه و تایپ مصاحبه‌ها و نسخه‌برداری دقیق از مصاحبه‌ها، گنجاندن سؤالات در مصاحبه با یک نظم منطقی و دقت در تدوین گزارش‌ها مدنظر قرار گرفت و پایایی از طریق روش باز آزمون محاسبه شد که ضریب پایایی مصاحبه‌ها 77 درصد به دست آمد. روش تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها کدگذاری بود که با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA10 انجام شد. نتایج تحقیق در مجموع 26 کارکرد (12 کارکرد تنظیمی، 8 کارکرد هنجاری و 6 کارکرد شناختی) باشگاه‌ها برای نهادینه کردن اخلاق در ورزشکاران را نشان می‌دهد، که با شناخت، برنامه‌ریزی و ایجاد سازوکارهایی برای عملیاتی سازی این کارکردها در باشگاه‌های ورزشی می توان روند نهادینه شدن اخلاق در ورزشکاران را تسهیل کرد و شاهد اخلاقیات در باشگاه‌های ورزشی بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Ahmadzadeh, A., Musavi, j., Dusti, M. (2014). Identification of the Opportunities and Challenges of Sports in Mazandaran Province. Contemporary Research in the Sport Management. 4(7):15-29. (Persian)
  2. Arnold, P. J. (1994). Sport and Moral Education. Journal of Moral Education. 23(1): 75-89.
  3. Asefi, A. A. (2013). Identification and Modeling Effective Factors in Institutionalization of Public Sport in Iran. Ph.D. dissertation. Department of Sport Management. Faculty of Physical Education and Sport Sciences. Tehran University. p: 67-75. (Persian)
  4. Berger, P., & Luckmann, T. (1967). The Social Construction of Reality. Newyork: Doubleday.
  5. Brenner, S. N. (1992). Ethics Programs and their Dimensions. Journal of Business Ethics. 11(5-6): 391-399.
  6. Brumback, G. B. (1991). Institutionalizing Ethics in Government. Public Personnel Management. 20(3): 353-364.
  7. Erfani, N., Parsajou, A. (2017). Humorous Ethics Development Strategies among Athletes in the Championship of Hamedan Province. Contemporary Research in the Sport Management. 7(14): 17-27. (Persian)
  8. Fallah M. J., Nasiri Savadkouhi, M. (2017). The Ethical Pattern of the Qur’an in Confrontation with Moral Deviations with an Emphasis on Youth. Quranic Knowledge Bulletin. 7(27): 77-105. (Persian)
  9. Gharameleki, A. F. (2009). Organizational Ethics. Tehran: Saramad Publications. p:403. (Persian)
  10. Gholipour, A. (2011). Sociology of Organizations: a Sociological Approach to Organization and Management. Tehran: SAMT Publications. P: 293-294. (Persian)
  11. Ghorbani, M., Zarandi, M. M., Hesari, R. (2005). Ethics and Social Responsibility of Managers. Modiriate-Farda Journal. 11(3): 79-92. (Persian)
  12. Halabchi, F. (2007). Duping in the Athletes. Hakim Research Journal. 10(1): 1-12. (Persian)