نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی پردیس فارابی، دانشگاه تهران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی سازمان‌های ورزشی، دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب

3 استاد مدیریت و برنامه‌ریزی پردیس فارابی، دانشگاه تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی و مقایسه ارزش‌ها و تجارب ورزشی بین نسل‌های ایرانی بود. این مطالعه با رویکرد آمیخته و تلفیقی از روش‌های پدیدارشناسی، تحلیل مضمون در مرحله کیفی و روش کمی انجام شد. تحلیل مضمون 35 منبع چارچوب ارزش‌های ورزشی را مورد شناسایی قرار داد که با مصاحبه نیمه ساختاریافته با ده نفر خبره مورد تائید واقع شد. مصاحبه‌های پدیدارشناسانه با 40 نفر از شهروندان از چهار نسل مختلف نیز برای تحلیل تفاوت‌های تجارب ورزشی انجام شد، که نمونه‌گیری در این بخش به‌صورت هدفمند و در دسترس بود و با اشباع نظری به اتمام رسید. برای تحلیل تفاوت‌های ارزشی نیز کلیه شهروندان تهرانی جامعه آماری مدنظر بودند که 384 نفر از آنان از چهار نسل مختلف به‌صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند و پرسش‌نامه محقق ساخته مبتنی بر یافته‌های تحلیل مضمون را تکمیل کردند. نتایج نشان داد در بستر ورزش شش دسته از ارزش‌های منفعت طلبانه، اجتماعی، زیبایی‌شناختی، جنسیتی، سلامتی و جهانی به وجود می‌آید. در ارزش‌های منفعت طلبانه، زیبایی‌شناختی، جنسیتی و سلامتی بین نسل‌های چهارگانه تفاوت آماری معنادار وجود داشت، اما در ارزش‌های اجتماعی و جهانی بین چهار نسل تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد. همچنین شهروندان ایرانی پنج دسته از تجارب ورزشی شامل فیزیک برتر، روان برتر، تمایز، جایگاه اجتماعی برتر و تجارب منفی را تجربه می‌کنند، که این تجارب در دو گروه کلی تجارب فرد محور و اجتماع‌محور بودند. عموماً تجارب مثبت ورزش در نسل‌های سوم و چهارم و تجارب منفی آن در نسل‌های اول و دوم پررنگ‌تر بودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Aflakifard, H., Mirshah Jafari, S. E., Sadatmand, Z., & Keshti Aray, N. (2013). Abstraction of Intergenerational Education in Curriculum Era: A Qualitative Research. New Approach in Educational Management, 4(15), 217-248. (Persian).
  2. Ahmadi, Y., & Namaki, A. (2013). Democratic Political Culture among Iranian Generations (A Secondary Analysis of the World Values Survey (WVS) for Iran, Its Ethnics and Provinces). Journal of Applied Sociology, 24(3), 131-154. (Persian).
  3. Azizi, B., Jalali Farahani, M., & Khabiri, M. (2011). Survey of the attitudes of students living in university of Tehran dormitories towards sport for all. Journal of Sport Management, 5(3), 75-91. (Persian).
  4. Blazo, J. A., Czech, D. R., Carson, S., & Dees, W. (2014). A qualitative investigation of the sibling sport achievement experience. The Sport Psychologist, 28(1), 36-47.
  5. Bollas, C. (2013). Being a Character: Psychoanalysis and Self Experience. London: Routledge.
  6. Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Translated by Hasan Chavoshian. Tehran: Sales.
  7. Chitsaz ghomi, M. J. (2007). Recognition of generation concepts and generation gap. Research of Youth, Culture and Society, 1(1), 85-112. (Persian).
  8. Clemes, M. D., Brush, G. J., & Collins, M. J. (2011). Analyzing the professional sport experience: A hierarchical approach. Sport Management Review, 14(4), 370-388.
  9. Colaizzi, P. F. (1978). Psychological research as the phenomenologist views it. In R. S. Valle & M. King (Eds.), Existential-Phenomenological Alternatives for Psychology. New York: Oxford University
  10. Danesh, P., Zakeri Nasrabadi, Z., & Abdellahi, A. S. (2014). Sociological Analysis of the Generation Gap in Iran. Sociological Cultural Studies, 5(3), 1-30. (Persian).
  11. Ebben, W., & Brudzynski, L. (2008). MOTIVATIONS AND BARRIERS TO EXERCISE AMONG COLLEGE STUDENTS. Journal of Exercise Physiology Online, 11 (5), 1-11.
  12. Eyvazi, G. (2015). Sociological Study of the Generation Gap in Iran after the Islamic Revolution with Emphasis on Cultural Elements of the Iranian Identity. Journal of Islam and Social Studies, 3(11), 90-120. (Persian).
  13. Fry, M. D., & Lori, G.-O. (2010). Exploring the contribution of the caring climate to the youth sport experience. Journal of applied sport psychology, 22(3), 294-304.
  14. Heravi Karimloo, M., Anoosheh, M., Foroughan, M., Sheykhi, M. T., Hajizade, E., Seyed Bagher Maddah, M. S., Ahmadi, F. (2008). Loneliness from the Perspectives of Elderly People: A Phenomenological Study. Iranian Journal of Ageing, 2(4), 410-420. (Persian).
  15. Jafarzadeh Pour, f. (2017). Media, a tool for Generations Classification in Iran. Sociological Cultural Studies, 8(2), 1-17. (Persian)
  16. Jajarmi, k. (1999). Young generation: New generation structural features. Tehran: Asian Studies Foundation. (Persian).
  17. Kafashi, M. (2015). A Survey on Effective Social and Cultural Factors in Generation Gap in Tehran. Quarterly journal OF Women & Society, 6(21), 67-86. (Persian).
  18. Khanifar, H., & Moslemi, N. (2017). Principles and foundations of qualitative research methods. Tehran: Negah Danesh. (Persian).
  19. Kosari, M. (2008). Generations of X, Y and Z and Cultural Policy in Iran. Strategy for Culture (3), 65-84. (Persian).