نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویت­بندی موانع خصوصی­سازی امکانات ورزشی دانشگاه‌های دولتی ایران بود که با استفاده از روش پیمایشی به انجام رسید. نمونه‌ی آماری این پژوهش شامل اعضای کمیسیون اقتصادی و کمیسیون اصل 44 مجلس، کارشناسان سازمان خصوصی­سازی، اعضای هیئت علمی رشته­ های اقتصاد و تربیت ­بدنی دانشگاه­ های دولتی کشور، اعضای شرکت شهرک­ های صنعتی، اعضای اتاق بازرگانی استان­ها و سرمایه­ گذاران شهرک‌های صنعتی بودند که به‌صورت هدفمند از اضلاع مثلث خصوصی­ سازی انتخاب شدند. روش­های کیفی و کمی شامل مطالعۀ ادبیات پژوهش، مصاحبه‌ی عمیق، کدگذاری سیستماتیک، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل سلسله‌مراتبی که به صورت مناسبی با یکدیگر ترکیب شده بودند، فرآیند این پژوهش را تشکیل می­ دادند. یافته­ های پژوهش نشان داد که در ضلع نهادهای سیاست‌گذار و مجری موانع خصوصی­سازی امکانات ورزش دانشگاه­ ها به‌ترتیب اولویت عبارتند از موانع سیاسی (361/0)، برنامه­ ریزی ـ راهبردی (226/0)، مدیریتی ـ اجرایی (158/0)، فرهنگی ـ اجتماعی (133/0)، قانونی (090/0)، کلان سرمایه گذاری (055/0)، اقتصادی (052/0) و بازاریابی (025/0). همچنین در ضلع دستگاه واگذارنده موانع شناسایی‌شده به ترتیب اولویت عبارت از موانع برنامه ریزی ـ راهبردی (316/0)، مدیریتی ـ اجرایی (239/0)، سیاسی (197/0)، نوسازی سازمانی (117/0)، فرهنگی ـ اجتماعی (101/0) و فردی (030/0) بودند. در ضلع بخش خصوصی نیز موانع شناسایی‌شده به‌ترتیب اولویت عبارت از موانع اقتصادی (482/0)، خرد سرمایه گذاری (295/0)، فرهنگی ـ اجتماعی (170/0) و حرفه­ای ـ تخصصی (053/0) بودند. بنابراین اجرای سیاست خصوصی­سازی نیازمند تعیین چشم­اندازها و ایجاد برنامه­ های بلندمدت و کوتاه ­مدت برای دستیابی به آنهاست. تنها در چنین شرایطی است که خصوصی­ سازی به‌عنوان راهکاری اثربخش برای انجام اصلاحات و افزایش بهره­وری امکانات ورزشی دانشگاه­ ها مطرح خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

1. دخانی وحید، صفری الموتی فاطمه. خصوصی­سازی در صنعت نفت؛ چالش­ها، موانع و راهکارها. نشریه­ی اکتشاف و تولید.1387؛ 51: 20-16.
2. King R G, Levine R. 1993.Financial And Growth: Schumpeter Might Be Right. Q J Econ. 1993; 108(3): 717 – 737.
3. ایزدی علیرضا. توصیف عوامل مؤثر بر جذب اسپانسرشیپ شرکت­های اسپانسر فوتبال حرفه­ای ایران، پایان نامه­ی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم تهران؛ 1383.
4. Vidhan G K, Adam T. The Investment Opportunity Set And Its Proxy Variable. Seminar Participants. The University Of Oregon And Hong Kong University Of Science; 2007.http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=298048.
5. ابراهیم­بای سلامی غلامحیدر.فرهنگ و سیاست­گذاری در ایران. مطالعات فرهنگی و ارتباطات. 1385؛ 2(5): 234-213.
6. رحیمی بروجردی علیرضا. خصوصی­سازی. چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه تهران؛ 1385. ص 82.
7. مالجو محمد. اعتراض جامعه مدنی به مثابه­ی بدیلی برای سیاست خصوصی­سازی در ایران. فصلنامه­ی علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. 1381؛ 2(6): 27-13.
8. Tomasini N. Ncaa Corporate Sponsor Objectives: Are There Differences Between Divisions I-A, I-Aa And I-Aaa?. Sport Marketing Quarterly. 2004; 13(4): 253-264.
9. کاشف میر محمد. مدیریت اداری و مالی در سازمان­های ورزشی. چاپ اول. تهران: نشر ورزش؛ 1388. ص 120.
10. Kriemadis T H. Strategic Planing In Higher Education Athletic Departments. Int Educ Mana. 1997; 11(6): 238-247.
11. مقصودی ایمن حمیدرضا. مقایسه وضعیت موجود فوق برنامه ورزشی دانشگاه­های ایران (برنامه، بودجه، منابع انسانی، امکانات و زیرساخت­های ورزشی) با ده سال قبل، پایان نامه کارشناسی ارشد.تهران: دانشگاه تربیت معلم تهران؛1387.
12. وزارت ورزش و جوانان. طرح جامع ورزش کشور، مطالعات تفضیلی ساختار کلی مؤلفه­های پشتیبانی. تهران: وزارت ورزش و جوانان؛ 1382.
13. الهی علیرضا، سجادی نصراله، خبیری محمد، ابریشمی حمید. موانع موجود در توسعه جذب درآمد حاصل از حمایت مالی در صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران. نشریه مدیریت ورزشی1388؛ 1: 202- 189.
14. پاداش دنیا، سلطان حسینی محمد، خبیری محمد. ارزش­گذاری عوامل اجتماعی و قانونی مؤثر بر خصوصی­سازی باشگاه­های ورزشی. نشریه مدیریت ورزشی. 1390؛ 11: 52 – 33.
15. Muzangaza CG C. The Role Of Ideological And Bihavioral Differences In Privatization Problems In Transition Economics. thesis.Zimbowe: Walden University; 2001.
16. Myles L R. Economic Approaches To Balancing Use And Preservation In Parks And Protected Areas. Thesis. Harvard: Harvard university press; 2000.
17. حاضری علی محمد. تأملی در پشتوانه­های نظری خصوصی­سازی آموزش عالی. نخستین سمینار آموزش عالی؛ تهران: دانشگاه علامه طباطبائی؛ 1375. ص 35.
18. توفیق علی اصغر.خصوصی­سازی صنایع و نقش آن در افزایش بهره­وری. اولین کنگره ملی مهندسی صنایع و بهره­وری؛ تهران: دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ 1391. ص 15.
19. رضوی سید محمد حسین. افزایش کارایی با سیاست خصوصی سازی در ورزش. نشریه حرکت. 1383؛ 23: 22-5.
20. Gustafson T F, Mclean D D. An Empirical Analysis Of The Privatization Of Public Golf Courses In Three Mojor United States Cities, Research Project. Senegal: National Recreation And Park Association; 1996.
21. معاونت پژوهشی مرکز پژوهش و برنامه­ریزی. ضرورت خصوصی­سازی و تسریع اجرای سیاست­های اصل 44 قانون اساسی، طرح پژوهشی. سازمان بازرسی کل کشور؛ 1387.
22. قانون برنامه­ی اول توسعه­ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 1368.
23. قانون برنامه­ی دوم توسعه­ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 1374.
24. قانون برنامه­ی پنجم توسعه­ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 1390.
25. قانون برنامه­ی چهارم توسعه­ی اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 1383.
26. دوستی مرتضی. تبیین و تحلیل علل و پیامدهای ورود سیاسیون به ورزش ایران، رساله­ی دکتری.تهران: دانشگاه تهران؛ 1390.
27. Houlihan B, Tan T C, Green M. Policy Transfer And Learning From The West: Elite Basketball Development In The People's Republic Of China. J Sport Soc Iss. 2010; 34(1): 14-28.
28. هامونی، امیر. نقش خصوصی­سازی باشگاه­ها از طریق ورود به بازار سرمایه در بهبود مشکلات اقتصادی فوتبال ایران: چالش­ها و راهکارها. نخستین همایش بین المللی خصوصی سازی و سرمایه­گذاری در ورزش؛ تهران: هتل المپیک؛1391. ص9.
29. رمضانی رضا. پژوهش اقتصاد و سرمایه­گذاری ورزش: مورد کاوی فوتبال، طرح پژوهشی.تهران: وزارت ورزش و جوانان؛ 1386.
30. حبیبی علی، خوش پور حسن. ارزیابی عملکرد سیاست خصوصی­سازی شرکت های دولتی در ایران (1374ـ1368). مجله­ی برنامه و بودجه. 1375؛ 7: 67-41.
31. ربانی رسول، پورافکاری نصراله، کتابی محمود، رئوفی محمود. بررسی موانع فرهنگی ـ اجتماعی توسعه با تأکید بر خاص گرایی. جامعه شناسی کاربردی. 1388؛ 20 (3): 156-135.
32. هانتینگتون ساموئل، هریسون لارنس. اهمیت فرهنگ. گروه ترجمه­ی انجمن توسعه­ی مدیریت ایران. چاپ اول. تهرا ن: انتشارات امیرکبیر؛ 1383. ص 93.
33. صالحی امیری سید رضا. مفاهیم و نظریه­های فرهنگی. چاپ اول. تهران: انتشارات ققنوس؛ 1386. ص 147.
34. قوام عبدالعلی.چالش­های توسعه­ی سیاسی. چاپ اول. تهران: نشر قومس؛ 1383. ص 73.
35. رضایی علی اکبر، صالحی امیری سید رضا، رفیعی نژاد علی اصغر. موانع فرهنگی توسعه­ی سیاسی در ایران و ارائه راهکارهای مدیریتی در این حوزه. مجله­ی مدیریت فرهنگی. 1390؛ 5 (11): 32-15.
36. Pelletier G. Diriger en Education, Un Metier en Mulation, Autonomic et Decentralisation en Education: Entre Projet et Evaluation; 1998.
37. بازرگان زهرا. رویکرهای نوین در مدیریت آموزشی. مجله­ی روانشناسی و علوم تربیتی.1382؛ 32 (2): 130-109.
38. متوسلی محمود.خصوصی­سازی یا ترکیب مطلوب دولت و بازار در توسعه­ی اقتصادی. چاپ اول. تهران: انتشارات مؤسسه­ی مطالعات و پژوهش های بازرگانی؛ 1373. ص 192.
39. کمیجانی اکبر. ارزیابی عملکرد سیاست خصوصی­سازی در ایران، طرح پژوهشی.تهران: وزارت امور اقتصاد و دارایی؛ 1382.
40. Berument H. Performance Of Soccer On The Stock Market: Evidence From Turkey. Soc Sci. 2006; 43(4), 695-699.
41. حسینی سید احمد، مهرآرا اسداله. چگونگی حمایت از خصوصی­سازی و چالش های فرارو. نخستین همایش نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی؛ تهران: سازمان بازرسی کل کشور؛ 1387. ص 32.
42. علیدوست قهفرخی ابراهیم. تحلیل موانع پیاده­سازی سیاست­های کلی اصل 44 در ورزش حرفه­ای جمهوری اسلامی ایران، رساله ی دکتری.تهران: دانشگاه تهران؛ 1389.
43. عزیزخانی فاطمه. اهم الزامات اجرای سیاست­های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی، طرح پژوهشی.تهران: دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی؛ 1385.
44. رجبی حسین، سجادی سید نصراله، گودرزی محمود، حمیدی مهرزاد. شناسایی روش­های توسعه­ی آمیخته­ی ترویج در بازاریابی ورزش کشور. نخستین همایش بین­المللی خصوصی­سازی و سرمایه­گذاری در ورزش؛ تهران: هتل المپیک؛ 1391. ص 24ـ21.
45. Gladden J M, Milne G R, Sutton W A. Research And Reviews A Conceptual Framework For Assessing Brand Equity In Division I College Athletics. J S M. 1998: 12(1): 1-19.
46. قدیری معصوم مجتبی، سوری فرشاد، شفیعی عربی میرعلی، بهرامی مجتبی. ارزیابی و اولویت­بندی شاخص­های تأثیرگذار در بازاریابی توریسم روستایی با مدل آمیخته بازاریابی 7P؛ مطالعه موردی شهرستان­های برگزیده استان مازندران. فصلنامه مدیریت شهری. 1392؛ 32 (2): 152-139.
47. ثریائی علی، مهرائی سمانه. بررسی و رتبه­بندی استراتژی­های بازاریابی مناسب به منظور دستیابی به مزیت رقابتی در هتل­های غیردولتی 3تا 5 ستاره استان مازندران. فصلنامه پزوهشگر(مدیریت). 1392؛ 10 (30): 44-29.
48. مهدوی ایرج، ظریف فائزه. رتبه­بندی آمیخته‌ی بازاریابی در گردشگری مقاصد مذهبی ایران با استفاده از فنون MADM مطالعه موردی: مشهد مقدس. مطالعات کمی مدیریت. 1392؛ 4 (2): 78-59.
49. Hirschman A O. Exit, Voice And Loyalty: Responses To Decline In Firms, Organizations, And States, MSc thesis. Harvard: Harvard University; 1970.
50. کیان پور سعید. بررسی اجمالی خصوصی­سازی در چند کشور منتخب با اشاره­ای بر سیاست کلی اصل 44. مجله­ی بررسی های بازرگانی. 1388؛ 38: 20-3.
51. Kotter J P.Leading Change: Why Transformation Efforts Fail. Harv Bus Rev. 1995; 73(2): 59-67.