نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استاد گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

5 استاد گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

با وجود سال‌های اندکی که سواد بدنی در دنیا معرفی و گسترش یافته، ساختارهای سواد بدنی در منابع مختلف متفاوت بوده است. نبود یک ساختار جامع و روشن از سواد بدنی و ویژگی‌های مربوط به آن می‌تواند درک افراد از مشارکت و فعالیت را تحت تاثیر خود قرار دهد. لذا هدف این تحقیق ارائه یک چهارچوب روشن از مدل سواد بدنی بر پایه دیدگاه‌های متخصصان در ایران بود. برای دستیابی به این هدف از مدل تئوری زمینه‌ای اشتراوس-کوربین استفاده شد و داده‌ها از طریق مصاحبه با 14 متخصص و تحلیل طی مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافته‌های تحقیق نشان داد سواد بدنی توانایی/ظرفیت متاثر از رشد در ابعاد چندگانه (شناختی، روانشناختی، جسمانی و رفتاری) در قالب سبک زندگی فعال است. یافته‌ها همچنین نشان داد شرایطی مانند جنسیت، اختلالات، سن، مشارکت در فعالیت بدنی زمینه‌هایی برای بروز سواد بدنی هستند، همچنین عواملی مانند آموزش و پرورش، وزارت ورزش، وزارت بهداشت، بهزیستی و شهرداری‌ها، عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، رسانه و خانواده بر سواد بدنی تاثیر می‌گذارند. علاوه بر این ، آموزش، مداخلات در کودکی و نوجوانی، فراهم کردن امکانات، افراد متخصص و سیاست‌گذاری‌ مناسب می‌تواند به توسعه سواد بدنی کمک کند. یافته‌ها نشان داد پیامد سواد بدنی می‌تواند بهبود سبک زندگی، حفظ سلامت و تندرستی، افزایش مشارکت در فعالیت بدنی و سلامت جامعه باشد. نتایج مطالعه حاضر الگوی جامع و شفافی از چارچوب سواد بدنی را شناسایی کرد و می‌تواند به متخصصان، محققان و سیاست‌گذاران در ارائه سواد بدنی به جامعه کمک نماید.

کلیدواژه‌ها

  1. Barnett, L. M. Dudley, D. A. Telford, R. D. Lubans, D. R. Bryant, A. S. Roberts, W. M. Keegan, R. J. (2019). Guidelines for the Selection of Physical Literacy Measures in Physical Education in Australia. Journal of Teaching in Physical Education, 38(2: 119-125. doi:10.1123/jtpe.2018-0219
  2. Castelli, D. M. Barcelona, J. M. & Bryant, L. (2015). Contextualizing physical literacy in the school environment: The challenges. Journal of Sport and Health Science, 4(2): 156-163.
  3. Chen, A. (2015). Operationalizing physical literacy for learners: Embodying the motivation to move. Journal of Sport and Health Science, 4(2): 125-131. doi:https://doi.org/10.1016/j.jshs.2015.03.005
  4. Dugas, E. (2017). Leveling the Playing Field: Assessing Physical Literacy in Children and Youth with Physical Disabilities. (Masters of Arts in Applied Health Science), Brock University, Ontario. Retrieved from http://hdl.handle.net/10464/10973
  5. Edwards, L. C. Bryant, A. S. Keegan, R. J. Morgan, K. & Jones, A. M. (2017). Definitions, foundations and associations of physical literacy: a systematic review. Sports medicine, 47(1): 113-126.
  6. Farrey, T. & Isard, R. (2015). Physical literacy in the United States: A Model, Strategic Plan, and Call to Action. Washington, DC: The Aspen Institute.
  7. Giblin, S. Collins, D. & Button, C. (2014). Physical literacy: importance, assessment and future directions. Sports medicine, 44(9): 1177-1184.
  8. Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. London, Weidenfield & Nicolson press.
  9. Guba, E. G., Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research, Handbook of qualitative research. London CA: Sage.
  10. Hyndman, B. & Pill, S. (2018). What’s in a concept? A Leximancer text mining analysis of physical literacy across the international literature. European Physical Education Review, 24(3): 292-313.
  11. International Physical Literacy Association (2017). (n.d.). About us. Retrieved from https://www.physical-literacy.org.uk
  12. Jones, G.R. Stathokostas, L. Young, B.W. Wister, A.V. Chau, S. Clark, P. Duggan, M. Mitchell, D. & Norland, P. (2018) Development of a physical literacy model for older adults – a consensus process by the collaborative working group on physical literacy for older Canadians. BMC Geriatrics 18(3). doi: 10.1186/s12877-017-0687-x.
  13. Keegan, R. J. Barnett, L. M. Dudley, D. A. Telford, R. D. Lubans, D. R. Bryant, A. S. . . . Weissensteiner, J. R. (2019). Defining physical literacy for application in Australia: a modified Delphi method. Journal of Teaching in Physical Education, 38(2): 105-118.
  14. Keegan, R. Keegan, S. Daley, S. Ordway, C. & Edwards, A. (2013). Getting Australia moving: Establishing a physically literate & active nation (game plan): University of Canberra, Centre of Excellence in Physical Literacy and Active. https://catalogue.nla.gov.au/Record/6291469
  15. Lounsbery, M. A. & McKenzie, T. L. (2015). Physically literate and physically educated: A rose by any other name? Journal of Sport and Health Science, 4(2): 139-144.
  16. Lundvall, S. (2015). Physical literacy in the field of physical education – A challenge and a possibility. Journal of Sport and Health Science, 4(2): 113-118. doi:https://doi.org/10.1016/j.jshs.2015.02.001
  17. Mandigo, J., Francis, N., & Lodewyk, K. (2007). Physical literacy concept paper. . Retrieved from Excelsiorgroup UK. website: https://excelsiorgroup.co.uk
  18. Mandigo, J. Francis, N. Lodewyk, K. & Lopez, R. (2009). Physical literacy for educators. Physical and Health Education journal, 75(3): 27-30.
  19. MirAli, M. Bahram, A. and Ghadiri, F. (2019). Modeling the Physical Literacy Theory in Ten-year Old Female Students in Ahvaz Educational District one. Sport Psychology Studies, No 28: 1-12 (Persian).
  20. O’Connor, C. & Joffe, H. (2020). Intercoder reliability in qualitative research: debates and practical guidelines. International Journal of Qualitative Methods, 19, 1609406919899220.
  21. O’Brien, W. Belton, S. & Issartel, J. (2015). Promoting physical literacy in Irish adolescent youth: the Youth-Physical Activity towards Health (Y-PATH) intervention.
  22. Opdenakker, R. (2006). Advantages and disadvantages of four interview techniques in qualitative research. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 7(4), Art. 11, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0604118.
  23. Physical and Health Education Canada. (2010). What Is the Relationship between Physical Education and Physical Literacy? Retrived at: www.phecanada.ca
  24. (2013). National Standards for K-12 Physical Education Copyright 2013, SHAPE America – Society of Health and Physical Educators, Retrieved from https://www.shapeamerica.org/standards/pe/
  25. Shortt, C. A. Webster, C. A. Keegan, R. J. Egan, C. A. & Brian, A. S. (2019). Operationally Conceptualizing Physical Literacy: Results of a Delphi Study. Journal of Teaching in Physical Education, 38(2): 91-104.
  26. (2019). the Australian Physical Literacy Framework, Retrieved from: sportaus.gov.au/
  27. Strauss, A. & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications lnc.
  28. Styles, J. & Martin, R. (2017). The Promotion of Physical Literacy through an “Active Classroom” Environment: A Case Study of the Manchester United Enterprise Foundation. Advances in Physical Education, 7(02): 168.
  29. Sum, K. W. R. Wallhead, T. Ha, S. C. A. & Sit, H. P. C. (2018). Effects of physical education continuing professional development on teachers’ physical literacy and self-efficacy and students’ learning outcomes. International Journal of Educational Research, 88: 1-8. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.01.001
  30. Telford, R. M. Olive, L. S. Keegan, R. J. Keegan, S. Barnett, L. M. & Telford, R. D. (2021). Student outcomes of the physical education and physical literacy (PEPL) approach: a pragmatic cluster randomised controlled trial of a multicomponent intervention to improve physical literacy in primary schools. Physical Education and Sport Pedagogy, 26(1): 97-110. doi:10.1080/17408989.2020.1799967
  31. Tompsett, C. Burkett, B. & McKean, M. (2014). Development of physical literacy and movement competency: A literature review. Journal of Fitness Research, 3(2): 53-74.
  32. Valadi, S. Hamidi, M. (2020) Studying the Level of Physical Literacy of Students Aged 8 to 12 Years. Research on ٍEducational Sport, 8(20): 205-226. DOI:https://dx.doi.org/10.22089/res.2018.5090.1388 (Persian).
  33. Valadi, S. VaezMousavi, M. Naji, M. (2020). Relationship between the levels of the physical literacy of children Military Families with Job characteristics of their Fathers. Military Caring Sciences, 7(2): 127-138 (Persian).
  34. Whitehead, M. (2007). Physical literacy and its importance to every individual. Presentation at the National Disability Association Ireland, Dublin, Ireland. Assessed online March, 10, 2007.
  35. Whitehead, M. (2010). Physical literacy: Throughout the lifecourse: London: Routledge.
  36. Whitehead, M. (2013). Definition of physical literacy and clarification of related issues. ICSSPE Bulletin, 65(1.2).
  37. Whitehead, M. (2019). Definition of physical literacy: Developments and issues Physical Literacy across the World, London: Routledge.