هدف پژوهش حاضر واکاوی وضعیت سیاستگذاری در ورزش تربیتی افراد دارای معلولیت بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع پژوهشهای کیفی بود که با روشهای تحلیل محتوا و تحلیل مضمون انجام شد. در بخش تحلیل محتوا، قوانین و مقررات مربوط به ورزش تربیتی مورد بررسی قرار گرفت و در بخش تحلیل مضمون جامعه آماری شامل مسئولین سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مسئولین ورزش دانشآموزی و ورزش دانشگاهی متخصصان ورزش کودکان دارای معلولیت، خبرگان مدیریت ورزشی و قهرمانان ورزشی دارای معلولیت بودند. در بخش تحلیل محتوا، گردآوری دادهها به صورت اسنادی و کتابخانهای بود و در بخش تحلیل مضمون برای گردآوری دادهها از مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته استفاده شد. محققین پس از انجام 12 مصاحبه به اشباع نظری رسیدند، اما برای افزایش ضریب اطمینان، 3 مصاحبه دیگر انجام شد (15= n). یافتهها نشان داد عوامل متعددی بر سیاستگذاری در این بخش اثرگذار است که شامل عوامل تقنینی، اجرایی، اقتصادی، فرهنگی_ اجتماعی، رسانهای و ساختاری است. بنابراین برای برون رفت از شرایط فعلی و بهبود وضعیت ورزش تربیتی افراد داری معلولیت باید در گام نخست قوانین و مقررات بازنگری شده و متولی اصلی ورزش تربیتی مشخص گردد و در زمینه اجرایی و مدیریتی تا حد امکان از افراد توانمند ورزشی که دارای معلولیت هستند استفاده شود.
Adyrkhaev, S.G. (2016). Modern technology of physical education of disabled students in conditions of inclusive education. Medical Biological Problems of Physical Training and Sport, 4-12. http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2016.0101
Aghdasi, M.T., Mohamadi Orange, B., & Ya Ali, R. (2020). Self-esteem changes and motor proficiency influenced by manipulating the environment of an extracurricular physical education class using the new inclusive learning method in a boy with developmental coordination disorder: A mix method study. Research in Sport Management and Motor Behavior, Available at: https://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2915-fa.html (Persian)
Donnelly, F. C., Muller, S, S., & Gallahue, D. L. (2023). Developmental physical education for all children (S. Valadi, & M. Vahdani, Trans). Alborz: Jahad-Daneshgahi Alborz Publication. (Persian)
Statutes of Amateur Sports Federations of the Islamic Republic of Iran. (2021). Approved by the Board of Ministers. Available at: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/119275 (Persian)
نادریان, فاطمه و نقی پور گیوی, بهنام . (1402). واکاوی وضعیت سیاستگذاری در ورزش تربیتی افراد دارای معلولیت. پژوهش در ورزش تربیتی, 11(32), 216-246. doi: 10.22089/res.2023.14944.2381
MLA
نادریان, فاطمه , و نقی پور گیوی, بهنام . "واکاوی وضعیت سیاستگذاری در ورزش تربیتی افراد دارای معلولیت", پژوهش در ورزش تربیتی, 11, 32, 1402, 216-246. doi: 10.22089/res.2023.14944.2381
HARVARD
نادریان, فاطمه, نقی پور گیوی, بهنام. (1402). 'واکاوی وضعیت سیاستگذاری در ورزش تربیتی افراد دارای معلولیت', پژوهش در ورزش تربیتی, 11(32), pp. 216-246. doi: 10.22089/res.2023.14944.2381
CHICAGO
فاطمه نادریان و بهنام نقی پور گیوی, "واکاوی وضعیت سیاستگذاری در ورزش تربیتی افراد دارای معلولیت," پژوهش در ورزش تربیتی, 11 32 (1402): 216-246, doi: 10.22089/res.2023.14944.2381
VANCOUVER
نادریان, فاطمه, نقی پور گیوی, بهنام. واکاوی وضعیت سیاستگذاری در ورزش تربیتی افراد دارای معلولیت. پژوهش در ورزش تربیتی, 1402; 11(32): 216-246. doi: 10.22089/res.2023.14944.2381