نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 استادیار مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تدوین الگوی توانمندسازی فناوری اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت ورزشی طراحی گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها آمیخته بود. ابزار مورداستفاده در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی مصاحبه از طریق قابلیت باورپذیری (اعتبار)، انتقالپذیری و تأیید پذیری و پایایی آن از طریق مطالعه حسابرسی فرآیند و توافق درون موضوعی دو کدگذار به تأیید رسید. پایایی و روایی پرسشنامه نیز از طریق روایی سازه با نرم افزار پیالاس به تأیید رسید. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، شامل اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی است که در زمینه توانمندسازی پژوهشهایی انجام داده بودند. همچنین جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کمی شامل اعضای هیئتعلمی مدیریت ورزشی دانشگاههای دولتی و آزاد بودند. تعداد اساتید رسمی (استخدام رسمی و تماموقت) مدیریت ورزشی در دانشگاههای دولتی و آزاد کشور، به ترتیب 118 نفر و 211 نفر میباشند که از این تعداد با توجه به جدول مورگان، به صورت تصادفی، به ترتیب 92 استاد دانشگاه دولتی و 136 استاد دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحلیل دادههای بخش کیفی در پژوهش حاضر، تحلیل مضمون بود. همچنین در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که تعداد 25 مقوله پس از انجام مصاحبههای پژوهش و کدگذاری باز استخراج گردید. پژوهش حاضر نشان داد که زیرساختها، نگرش، سازمانی، فردی، انگیزشی، سواد دیجیتالی و آموزش ازجمله عوامل مؤثر در راستای توانمندسازی فناوری اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت ورزشی میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات