نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی موانع فناوری های نوین در توسعه درس تربیت بدنی مدارس بود. روش پژوهش از نوع کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون (براون و کلارک،2006) انجام شد. مشارکت کنندگان شامل 16 نفر از متخصصان (9 نفر متخصص تربیت بدنی، 3 نفر متخصص فناوری ،3 نفر از اساتید دانشگاه و 1 نفر سردبیر مجله) بودند. انتخاب نمونه ها تا زمان دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته بود. برای بررسی روایی از بررسی با اعضا، بازرسی مجدد مسیر کسب اطلاعات، درگیری طولانی‌مدت و مقایسه مستمر و همچنین برای بررسی پایایی از پایایی باز آزمون استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، با استفاده از روش کدگذاری باز، مضامین محوری و مضامین اصلی، موانع فناوری های نوین در توسعه درس تربیت بدنی مدارس شناسایی و استخراج شدند. تمامی روند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در نرم‌افزارمکس کیو دی‌ای نسخه2020 انجام گرفت. درنهایت 5 مؤلفه به‌عنوان موانع توسعه درس تربیت‌بدنی در مدارس از طریق فناوری‌های نوین شناخته شدند که شامل موانع اقتصادی، فرهنگی، امکاناتی، نیروی انسانی و مدیریتی بودند. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می‌شود معلمان و مربیان تربیت‌بدنی فن‌آوری‌های نوین را قبل از استفاده از آن‌ها در کلاس یاد بگیرند. با توجه به آنکه دستگاه‌های تکنولوژیکی مقرون‌به‌صرفه، در دسترس و قابل‌حمل هستند؛ مدیران مدارس باید بخشی از بودجه خود را به تأمین وسایل فناورانه اختصاص دهند. این کار باعث شکل‌گیری انگیزه درونی هم برای معلم و هم برای یادگیرنده می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Ahmadi Deh Ghotbaddini, M. (2021). The Impact of Direct and Indirect Effects of Components of Davis' Technology Acceptance Model on Persistence in Use of Technology in Teachers' Teaching Process.(Persian)‏
  2. Ajeigbe, Issa Yaqub. (2022). Challenges Of Teaching Physical Education Through Online Resources During Covid-19 Era. kwasu International Journal of Education (KIJE), 4(1), 89-96.
  3. Bennett, B. L. (1983). Comparative physical education and sport. Lea & Febiger, 600 Washington Square, Philadelpia, PA 19106.‏
  4. Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  5. Caso, F., & Tafuri, F. (2022). Sport as an educational practice. Formazione & insegnamento, 20(1 Suppl.), 298-306.‏
  6. Cojocaru, Adin-Marian, Cojocaru, Marilena, Jianu, Anca, Bucea-Manea-Țoniş, Rocsana, Păun, Dan Gheorghe, & Ivan, Paula. (2022). The Impact of Agile Management and Technology in Teaching and Practicing Physical Education and Sports. Sustainability, 14(3), 1237.
  7. Dana, A., Ghorbani, S., & Fathizadan, A. (2019). Teachers and students view on the use of educational technology in physical education. Technology of Education Journal, 15(4), 793-800.‏(parsian).
  8. Fan, Shijun, & Xu, Ruilin. (2022). Research on the Development and Influencing Factors of Sports Network Education and Training. Paper presented at the 2022 International Conference on Educational Innovation and Multimedia Technology (EIMT 2022).
  9. Ghanbari Firouzabad, A. R; Amani, A; Riehani, M; Sardroodian, M. (2020). Designing a Strategic Model for Student Sport Development. Research on Educational Sport, 8(20): 179-204. (Persian).
  10. Hamutoğlu, Nazire Burçin, & Başarmak, Uğur. (2020). External and internal barriers in technology integration: A structural regression analysis.

11.    Kamalvand, abbas.(1397). Analyzing effective factors on marketing development of student sport. Alborz University.

  1. Korcz, Agata, Krzysztoszek, Jana, Łopatka, Marlena, Popeska, Biljana, Podnar, Hrvoje, Filiz, Bijen,... Bronikowski, Michał. (2021). Physical Education Teachers’ Opinion about Online Teaching during the COVID-19 Pandemic—Comparative Study of European Countries. Sustainability, 13(21), 11730
  2. Lobo, Joseph T. (2022). Perception of Students Towards Physical Education in An Online Class Setting Amid Covid-19 Pandemic. RESEARCH REVIEW International Journal of Multidisciplinary, 7(5), 01-07.

14.    Mirzai kalar, Akbar.(1397). Designing a conceptual and executive framework for students sport development. Doctoral thesis. Gilan University.(Persian).

  1. Mirzaie, I., Mirzaei, M., & Zare, A. (2016). Examining barriers of development information technology in education's Physical Education (case study: Deprived areas of the country). Applied Research in Sport Management, 4(3), 123-133.‏
  2. Moustakas, Louis, & Robrade, Denise. (2022). The challenges and realities of e-learning during COVID-19: The case of university sport and physical education. Challenges, 13(1), 9.
  3. Naseri, E., Sarrafzadeh, M., & Noruzi, A. (2021). Investigation of digital natives’ information behavior: A case of students between 15 and 18 Years at the Faezun High School in Tehran. Journal of Studies in Library and Information Science, 13(3).‏)persian).
  4. Nastaran, B. E.,Nastaran, B. I., & Honari, H. (2016). An identification of problems of physical education course in Isfahan schools and a comparison of the viewpoints of physical education managers, experts and teachers in Isfahan schools.‏(persian).
  5. Prasetyo, Adhi, Sir, Irvan, & Amir, Atmam. (2022). Learning Innovations in Physical Education, Sports, and Health During the Covid-19 Pandemic. ETDC: Indonesian Journal of Research and Educational Review, 1(2), 269-277.
  6. Qenaat, M; Talebpour, M; Heydari, R; Golgoli, M. (2023). Identifying the Factors Affecting the Development of Physical Education and Student Sports (Case Study: Khorasan Razavi Province). Research on Educational Sport, 10 (29): 155-84. (Persian). DOI: 10.22089/RES.2022.12029.2219
  7. Rasulovna, S. N. (2021). The place of physical training and sports in the life of school students. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 2(04), 306-312.‏
  8. Rustiadi, Tri, & Soenyoto, Tommy. (2021). Android-Based Physical Fitness Assessment Application for Student of Senior High School 1 Kudus. Journal of Physical Education and Sports, 10(2), 171-176.
  9. Ryskin, Petr, Davydova, Elena V, Fagina, Stanislava, & Shuraleva, Natalia N. (2021). Implementation of new digital technologies in sports educational process. Revista Inclusiones, 22-28.
  10. Sayadi, M., Farahani, A., Ghorbani, L., & Ghasemi, H. (2020). Model designing for Empowerment indicators of Physical Education educational in Universities based on new educational technologies. Research on Educational Sport, 8(20), 73-92.‏(persian).
  11. Sotiriadou, K., Shilbury, D., & Quick, S. (2008). The attraction, retention/transition, and nurturing process of sport development: Some Australian evidence. Journal of sport management, 22(3), 247-272.‏
  12. Sharma, Sahil. (2019). Role of technology in sports and physical education for coaches and physical educators.

27.    Shahvali Kohshouri, J., Askari, A., Nazari, R., & Naghsh, A. (2021). The Formulation Iranian Educational Sports Strategies: Scenario-based. Research on Educational Sport, 8(21), 223-250.(persian).

  1. Wuest, D. A., Bucher, C. A., & Fisette, J. (2003). Foundations of physical education, exercise science, and sport.‏
  2. Zakeri, A., Rashid Haji Khajehloo, S., Afraee, H., & Zangoee, S. (2011). An Investigation of the Teachers’ Attitudes toward the Usage of Educational Technologies in the Teaching Process. Technology of Education Journal (TEJ), 6(1), 73-79.‏(persian)
  3. Zorba, H Nur, Zorba, Ercan, & Karaman, Merve. (2017). 5-An Analysis Of Physical Education And Sports Teachers’Use Of Technology States To Reach Information. The Online Journal of Recreation and Sports, 6(4), 60-71.