نوع مقاله : مقاله مروری
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی،گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده
پژوهشهای زیادی در حوزه ورزش مدارس صورتگرفته است. مطالعه حاضر به دنبال بررسی و مرور این پژوهشها از سال ۱۳۹۶ و تا سال ۱۴۰۲ بوده است. این مقاله باهدف مرور نظاممند مطالعات حوزه ورزش مدارس در ایران انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از جنس مطالعات ثانویه با رویکرد مرور نظاممند بوده است. جامعه پژوهش شامل مقالههای چاپ شده در نشریههای علمی - پژوهشی داخل کشور در بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ به تعداد ۳۸۳ مورد بود که از بانکهای اطلاعاتی استخراج شده است. مقالهها بر اساس ابعاد کلی وضعیت شناختاری، ساختاری، عملکردی، و استنادی مرور شدند. با بررسی مقالات، گرایشهای رشتهای مدیریت، رفتار و بیومکانیک، روانشناسی، آسیبشناسی و حرکات اصلاحی، فیزیولوژی و طب ورزشی که مطابق با رشتههای علوم ورزشی و تربیتبدنی وزارت علوم بودند، تعیین شدند. هم چنین گرایشهای بینرشتهای مدیریت - روانشناسی، رفتار - روانشناسی، مدیریت - رفتار، مدیریت - فیزیولوژی یافت شدند. نتایج تحقیق نشان داد که روند چاپ مقالههای بررسی شده سیر سینوسی داشته است و بیشتر مقالات در نشریه «پژوهش در ورزش تربیتی» با اختصاص ۶۷ مقاله به چاپ رسیده است. از این مقالات، حدود ۵۵ درصد آنها در نشریات تخصصی ورزشی به چاپ رسیدهاند و حدود ۴۵ درصد آنها در نشریات غیرورزشی بوده است.
کلیدواژهها
موضوعات
- Boell, S. K., & Cecez-Kecmanovic, D. (2015). On being ‘systematic’ in literature reviews. In L. P. Willcocks, C. Sauer, & M. C. Lacity (Eds.) , Formulating Research Methods for Information Systems ,2, 48–78.
- Esmailpour Bariki, E., Shojaei, V., & Hami, M. (2022). Future Study of Iranian educational sportFactors affecting the development of educational sports in Iran with a futures study approach. New Trends in Sport Management,9(35),179–192. (Persian).
- Farahani, A, Gholizadeh, S, Farahani, M, Honari, H, (2021), Sports Press Content Analysis with Public Sports Approach, Journal of Sports Management, 13(1),14-1. (Persian).
- Ghasemi, Hamid. & AsgarShamsi, Maysam. (2019). Content Analysis of Physical Education and Student Sport Researches in Iran. Research on Educational Sport, 7(16), 61-84. (Persian).
- Habyarimana, J. D., Tugirumukiza, E., & Zhou, K. (2022). Physical Education and Sports: A Backbone of the Entire Community in the Twenty-First Century. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(12).
- Hastie, P. A., de Ojeda, D. M., & Luquin, A. C. (2011).A review of research on Sport Education: 2004 to the present. Physical Education and Sport Pedagogy,16(2), 103–132.
- John Dumay, Charl de Villiers, James Guthrie, Pei-Chi Hsiao, (2018) "Thirty years of Accounting, Auditing and Accountability Journal: A critical study of the journal’s most cited articles", Accounting, Auditing & Accountability Journal,31(5),1510-1541
- Jugl, I., Bender, D., & Lösel, F. (2023).Do Sports Programs Prevent Crime and Reduce Reoffending? A Systematic Review and Meta-Analysis on the Effectiveness of Sports Programs. Journal of Quantitative Criminology, 39(2), 333–384.
- Koufogiannakis, D., & Wiebe, N. (2006). Effective Methods for Teaching Information Literacy Skills to Undergraduate Students: A Systematic Review and Meta-analysis. Evidence Based Library and Information Practice, 1(3).
- Kunisch, S., Denyer, D., Bartunek, J. M., Menz, M., & Cardinal, L. B. (2023). Review Research as Scientific Inquiry. Organizational Research Methods, 26(1), 3–45.
- Lee, H. S., & Lee, J. (2021). Applying Artificial Intelligence in Physical Education and Future Perspectives. Sustainability,13(1),351-367.
- Mehranmanesh, M., Vaez Mousavi, S. M. K., & Aslankhani, M. A. (2022). Outcomes of Linear and Non-Linear Pedagogy in Learning Sport and Motor Skills: A Systematic Review. Motor Behavior.
- Mirtaghianroudsari, SM, Khorasani, MA, (2018), Pathology of Tourism Studies. the Journal of Rural Research: Application of Content Analysis, Rural Research,10(2), 328-359
- Neuendorf, K. A. (2017). The Content Analysis Guidebook. SAGE.
- Nobakht, Y, (2021), Content analysis of scientific articles in the field of taxation in Iran, Caspian Journal of Scientometrics, 8(1), 69-58. (Persian).
- Nourian, M., Yousefi, F., & Samiei Zafarghandi, M. (2023). Components and Educational Goals of Local Games for Learning and Developing Students’ Skills. Journal of Curriculum Studies,18(69),123–156.
- Owen, K. B., Foley, B. C., Wilhite, K., Booker, B., Lonsdale, C., & Reece, L. J. (2022). Sport Participation and Academic Performance in Children and Adolescents: A Systematic Review and Meta-analysis. Medicine & Science in Sports & Exercise, 54(2), 299.
- Piñeiro-Cossio, J., Fernández-Martínez, A., Nuviala, A., & Pérez-Ordás, R. (2021). Psychological Wellbeing in Physical Education and School Sports: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(3).
- pubrica academy, S. R. D. (2020). The Importance of Literature Review in Scientific Research Writing – Pubrica Academy.
- Rahimi, A., Shateri, M., & Saffari, F. (2022). Pathology of Tourism Articles published in the Geographical journals: Content Analysis Approach.The Journal of Geographical Research on Desert Areas, 10(2), 105–123. (Persian).
- Schulenkorf, N., & Siefken, K. (2019). Managing sport-for-development and healthy lifestyles: The sport-for-health model. Sport Management Review, 22(1), 96–107.
- Song, Y., & Shi, C. (2023). Association between sports participation and overall health in children and adolescents. Complementary Therapies in Clinical Practice, 51, 101718.
- Thompson, F., Rongen, F., Cowburn, I., & Till, K. (2022). The Impacts of Sports Schools on Holistic Athlete Development: A Mixed Methods Systematic Review. Sports Medicine,52(8), 1879–1917.
- Tierney, W. G. (2023). The Impact of Culture on Organizational Decision-Making: Theory and Practice in Higher Education.Taylor & Francis.
- United Nations Education Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2021). Making every school a health-promoting school: Global standards and indicators for health-promotingschools and systems. Geneva World Health Organization.
- Vega-Díaz, M., González-García, H., & De Labra, C. (2023). Parenting profiles: Motivation toward health-oriented physical activity and intention to be physically active. BMC Psychology, 11(1), 205.
- World Health & World Health Organization. (2021). Promoting physical activity through schools: A toolkit. Geneva World Health
- Ziaee, A., Aghaei, N., Saffari, M., & Yousefi Zenouz, R. (2022). Systematic Review on Leisure Time Physical Activity’s Studies. Research on Educational Sport, 10(26), 50–17. (Persian).