نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی،گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

پژوهش‌های زیادی در حوزه ورزش مدارس صورت‌گرفته است. مطالعه حاضر به دنبال بررسی و مرور این پژوهش‌ها از سال ۱۳۹۶ و تا سال ۱۴۰۲ بوده است. این مقاله باهدف مرور نظام‌مند مطالعات حوزه ورزش مدارس در ایران انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از جنس مطالعات ثانویه با رویکرد مرور نظام‌مند بوده است. جامعه پژوهش شامل مقاله‌های چاپ شده در نشریه‌های علمی - پژوهشی داخل کشور در بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ به تعداد ۳۸۳ مورد بود که از بانک‌های اطلاعاتی استخراج شده است. مقاله‌ها بر اساس ابعاد کلی وضعیت شناختاری، ساختاری، عملکردی، و استنادی مرور شدند. با بررسی مقالات، گرایش‌های رشته‌ای مدیریت، رفتار و بیومکانیک، روان‌شناسی، آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی، فیزیولوژی و طب ورزشی که مطابق با رشته‌های علوم ورزشی و تربیت‌بدنی وزارت علوم بودند، تعیین شدند. هم چنین گرایش‌های بین‌رشته‌ای مدیریت - روان‌شناسی، رفتار - روان‌شناسی، مدیریت - رفتار، مدیریت - فیزیولوژی یافت شدند. نتایج تحقیق نشان داد که روند چاپ مقاله‌های بررسی شده سیر سینوسی داشته است و بیشتر مقالات در نشریه «پژوهش در ورزش تربیتی» با اختصاص ۶۷ مقاله به چاپ رسیده است. از این مقالات، حدود ۵۵ درصد آنها در نشریات تخصصی ورزشی به چاپ رسیده‌اند و حدود ۴۵ درصد آنها در نشریات غیرورزشی بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Boell, S. K., & Cecez-Kecmanovic, D. (2015). On being ‘systematic’ in literature reviews. In L. P. Willcocks, C. Sauer, & M. C. Lacity (Eds.) , Formulating Research Methods for Information Systems ,2, 48–78.
  2. Esmailpour Bariki, E., Shojaei, V., & Hami, M. (2022). Future Study of Iranian educational sportFactors affecting the development of educational sports in Iran with a futures study approach. New Trends in Sport Management,9(35),179–192. (Persian).
  3. Farahani, A, Gholizadeh, S, Farahani, M, Honari, H, (2021), Sports Press Content Analysis with Public Sports Approach, Journal of Sports Management, 13(1),14-1. (Persian).
  4. Ghasemi, Hamid. & AsgarShamsi, Maysam. (2019). Content Analysis of Physical Education and Student Sport Researches in Iran. Research on Educational Sport, 7(16), 61-84. (Persian).
  5. Habyarimana, J. D., Tugirumukiza, E., & Zhou, K. (2022). Physical Education and Sports: A Backbone of the Entire Community in the Twenty-First Century. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(12).
  6. Hastie, P. A., de Ojeda, D. M., & Luquin, A. C. (2011).A review of research on Sport Education: 2004 to the present. Physical Education and Sport Pedagogy,16(2), 103–132.
  7. John Dumay, Charl de Villiers, James Guthrie, Pei-Chi Hsiao, (2018) "Thirty years of Accounting, Auditing and Accountability Journal: A critical study of the journal’s most cited articles", Accounting, Auditing & Accountability Journal,31(5),1510-1541
  8. Jugl, I., Bender, D., & Lösel, F. (2023).Do Sports Programs Prevent Crime and Reduce Reoffending? A Systematic Review and Meta-Analysis on the Effectiveness of Sports Programs. Journal of Quantitative Criminology, 39(2), 333–384.
  9. Koufogiannakis, D., & Wiebe, N. (2006). Effective Methods for Teaching Information Literacy Skills to Undergraduate Students: A Systematic Review and Meta-analysis. Evidence Based Library and Information Practice, 1(3).
  10. Kunisch, S., Denyer, D., Bartunek, J. M., Menz, M., & Cardinal, L. B. (2023). Review Research as Scientific Inquiry. Organizational Research Methods, 26(1), 3–45.
  11. Lee, H. S., & Lee, J. (2021). Applying Artificial Intelligence in Physical Education and Future Perspectives. Sustainability,13(1),351-367.
  12. Mehranmanesh, M., Vaez Mousavi, S. M. K., & Aslankhani, M. A. (2022). Outcomes of Linear and Non-Linear Pedagogy in Learning Sport and Motor Skills: A Systematic Review. Motor Behavior.
  13. Mirtaghianroudsari, SM, Khorasani, MA, (2018), Pathology of Tourism Studies. the Journal of Rural Research: Application of Content Analysis, Rural Research,10(2), 328-359
  14. Neuendorf, K. A. (2017). The Content Analysis Guidebook. SAGE.
  15. Nobakht, Y, (2021), Content analysis of scientific articles in the field of taxation in Iran, Caspian Journal of Scientometrics, 8(1), 69-58. (Persian).
  16. Nourian, M., Yousefi, F., & Samiei Zafarghandi, M. (2023). Components and Educational Goals of Local Games for Learning and Developing Students’ Skills. Journal of Curriculum Studies,18(69),123–156.
  17. Owen, K. B., Foley, B. C., Wilhite, K., Booker, B., Lonsdale, C., & Reece, L. J. (2022). Sport Participation and Academic Performance in Children and Adolescents: A Systematic Review and Meta-analysis. Medicine & Science in Sports & Exercise, 54(2), 299.
  18. Piñeiro-Cossio, J., Fernández-Martínez, A., Nuviala, A., & Pérez-Ordás, R. (2021). Psychological Wellbeing in Physical Education and School Sports: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(3).
  19. pubrica academy, S. R. D. (2020). The Importance of Literature Review in Scientific Research Writing – Pubrica Academy.
  20. Rahimi, A., Shateri, M., & Saffari, F. (2022). Pathology of Tourism Articles published in the Geographical journals: Content Analysis Approach.The Journal of Geographical Research on Desert Areas, 10(2), 105–123. (Persian).
  21. Schulenkorf, N., & Siefken, K. (2019). Managing sport-for-development and healthy lifestyles: The sport-for-health model. Sport Management Review, 22(1), 96–107.
  22. Song, Y., & Shi, C. (2023). Association between sports participation and overall health in children and adolescents. Complementary Therapies in Clinical Practice, 51, 101718.
  23. Thompson, F., Rongen, F., Cowburn, I., & Till, K. (2022). The Impacts of Sports Schools on Holistic Athlete Development: A Mixed Methods Systematic Review. Sports Medicine,52(8), 1879–1917.
  24. Tierney, W. G. (2023). The Impact of Culture on Organizational Decision-Making: Theory and Practice in Higher Education.Taylor & Francis.
  25. United Nations Education Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2021). Making every school a health-promoting school: Global standards and indicators for health-promotingschools and systems. Geneva World Health Organization.
  26. Vega-Díaz, M., González-García, H., & De Labra, C. (2023). Parenting profiles: Motivation toward health-oriented physical activity and intention to be physically active. BMC Psychology, 11(1), 205.
  27. World Health & World Health Organization. (2021). Promoting physical activity through schools: A toolkit. Geneva World Health
  28. Ziaee, A., Aghaei, N., Saffari, M., & Yousefi Zenouz, R. (2022). Systematic Review on Leisure Time Physical Activity’s Studies. Research on Educational Sport, 10(26), 50–17. (Persian).