تربیت بدنی و ورزش یک بخش ضروری از برنامه رسمی و درسی مدارس هستند. در مجامع سیاسی، رسانهها، محیطهای علمی و مطالعات انجام گرفته در زمینه ورزش دانش آموزی، در مورد پتانسیل ورزش مدارس برای حل مشکلات متعدد اجتماعی، روانشناختی و آموزشی دانش آموزان تردیدی وجود ندارد. این پژوهش یک مطالعه کیفی، بر اساس نظریه داده بنیاد و با هدف واکاوی موانع و راهکارهای توسعه تربیت بدنی مدارس در نظام آموزشی ایران انجام شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شد. نتایج نشان داد موانع موجود در توسعه تربیت بدنی مدارس در چهار مقوله شامل؛ ایعاد و بازدارندههای انسانی، فرسایش فرایندهای آموزشی، انسداد شریانهای ساختاری و اختلال در پردازش-های سیستمی و راهکارهای توسعه تربیت بدنی مدارس در چهار مقوله شامل؛ احیای روندهای سازمانی، بسط مولدهای تعلیمی-تخصصی، کنشها و محرکههای متمم و تمهید، درایت و تدابیر مدیریتی مورد شناسایی قرار گرفتند. پیشنهاد می-شود برنامهریزان با در نظر گرفتن نتایج این تحقیق با بکارگیری نیروهای متخصص ضمن تحلیل موانع موجود و بکارگیری راهکارهای پیشنهادی سعی در بهبود وضعیت تربیت بدنی مدارس نموده و احیای آن را در صحنه عمل فراهم کنند.
S, Ramezani Nejad. R. (2021 Summer). Comparing the educational situation of physical education course from the point of view of principals, teachers, parents and students of elementary school in Rasht city. Quarterly Journal of Education Studies. 7(26). 49-62. (Persian)
Bamdi. N, Bamdi. (2014 Summer). Investigating the role of sports in preventing students from becoming addicted. The firsr National Conference on the new Achievements of Physical Education and sports. https://civilica.com/doc/426793. (persian).
Cocca, A. Veulliet, N.Clemens Drenowatz, N. V. Wirnitzer, K. Greier, K & Ruedl, G. (2023). Assessment of a Novel Instrument Measuring Perceived Physical Education Teachers’ In-Class Skills. Behavioral sciences. 13(42). https://doi.org/10.3390/ bs13010042.
E. (2018 Autumn). Investigating the status of physical education lessons in girls' schools in Minab city from the point of view of administrators and coaches. Ormazd Quarterly. 48. 121-129. (Persian)
Dosti Pashakolai. M, Vafai Moghadam. A, Fakhri. F, Jafari. M. (2017 Autumn & Winter). Investigating obstacles to the development of sports in schools in Mazandaran province. Sports management and movement behavior research paper. 14(28). 167-182. (Persian)
Friskawati, G.F., Santosa, A., Sanjaya, R. (2020). The Impact of Physical Education Learning on Healthy Life Style Knowledge of Elementary School Students. Journal of Teaching Physical Education in Elementary School, 4.(1). PP: 45-48.
Hazrati. H, Keshkar. S, Honari. (2019 Summer). Identifying effective cultural factors in redesigning the content of physical education lessons. The 6th International Conference on sport studies and Health in the Islamic World. 1-9. https://civilica.com/doc/1181286. (Persian)
Heemskerk, C.H.H.M., Lubans, D., Strand, S., Malmberg, L.E. (2019). The effect of Physical Education lesson intensity and cognitive demand on subsequent learning behavior, Journal Pre-proof, PP: 1-20. doi: https://doi.org/10.1016/j.jsams.2019.12.012.
Poursoltani Zarandi. H, Wahab Moghadam. Kamos. (2017 Summer). Classroom management of physical education for first secondary students, The Secend Scientific Conference of Modern approaches in the humanities of iran. Ilam. https://civilica.com/doc/797544. (persian)
P, Javadipour. M, Lotfi, M. (2013 Winter). Pathology of secondary physical education curriculum based on Klein's theory in Tehran. New educational ideas. 9(4). 91-116. (Persian)
Sawab, Y.M., Pierrot, E.K., Folly, M., Albérick, T., Mansourou, L.M. (2022). State of the art of Psychomotor Education at the Preschool level in the Commune of Porto-Novo in Benin, European Journal of Physical Education and Sport Science, 9.(1). PP: 61-70.
Siregar, F.H.N., Nurkadri, Hasibuan, S. (2021). Evaluation of Physical Education Learning Program at The West Nias District Senior High School. Proceedings of the 6th Annual International Seminar on Transformative Education and Educational Leadership (AISTEEL 2021). Advances in Social Science, Education and Humanities Research. 591. PP: 306-317.
Z, Atzadi, S. (2011 Spring). The necessity of needs assessment in the planning of physical education lessons in schools. Physical education training. 11(3). 60-61. (persian)
ورهرام, باران , امیرنژاد, سعید و منانی, معصومه السادات . (1403). واکاوی موانع و راهکارهای توسعه تربیت بدنی مدارس در نظام آموزشی ایران (یک مطالعه کیفی). پژوهش در ورزش تربیتی, 12(34), 151-172. doi: 10.22089/res.2024.15178.2400
MLA
ورهرام, باران , , امیرنژاد, سعید , و منانی, معصومه السادات . "واکاوی موانع و راهکارهای توسعه تربیت بدنی مدارس در نظام آموزشی ایران (یک مطالعه کیفی)", پژوهش در ورزش تربیتی, 12, 34, 1403, 151-172. doi: 10.22089/res.2024.15178.2400
HARVARD
ورهرام, باران, امیرنژاد, سعید, منانی, معصومه السادات. (1403). 'واکاوی موانع و راهکارهای توسعه تربیت بدنی مدارس در نظام آموزشی ایران (یک مطالعه کیفی)', پژوهش در ورزش تربیتی, 12(34), pp. 151-172. doi: 10.22089/res.2024.15178.2400
CHICAGO
باران ورهرام , سعید امیرنژاد و معصومه السادات منانی, "واکاوی موانع و راهکارهای توسعه تربیت بدنی مدارس در نظام آموزشی ایران (یک مطالعه کیفی)," پژوهش در ورزش تربیتی, 12 34 (1403): 151-172, doi: 10.22089/res.2024.15178.2400
VANCOUVER
ورهرام, باران, امیرنژاد, سعید, منانی, معصومه السادات. واکاوی موانع و راهکارهای توسعه تربیت بدنی مدارس در نظام آموزشی ایران (یک مطالعه کیفی). پژوهش در ورزش تربیتی, 1403; 12(34): 151-172. doi: 10.22089/res.2024.15178.2400