چهارچوب نظری و الزامات پیاده‌سازی مفهوم سواد بدنی در مدارس آموزش و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، تهران

2 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز

3 دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه چهارچوب مفهومی منسجم از سواد بدنی به همراه الزامات پیاده‌سازی این مفهوم در محیط­های آموزشی به‌ویژه مدارس آموزش پرورش بود. این پژوهش به لحاظ روش‌شناسی، مبتنی بر رویکردهای کیفی سنتز پژوهی با محوریت مرور سیستماتیک بود. نمونة مطالعه از نوع اسنادی ثانویه با تأکید بر مقالات لاتین 2023- 2018 بود. فرایند غربالگری و تعدیل مطالعات با استفاده از جریان غربالگری و تعدیل مطالعات (PRISMA, 2020) صورت گرفت. روش تجزیه و تحلیل اسناد نیز تحلیل مضمون بود که به صورت دستی انجام شد و طراحی مدل با استفاده از نرم‌افزار ATLAS.TI صورت گرفت. معیارهای کیفیت شواهد «اعتبار، قابلیت انتقال، قابل‌اعتماد بودن و تأییدپذیری» در سراسر فرایندهای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها به کار رفت. از طریق تحلیل مضمون استقرایی ادبیات مرتبط، مؤلفه‌های اساسی سواد بدنی شناسایی شد و به چهار حوزه جسمانی، شناختی، روانی-عاطفی و رفتاری-اجتماعی طبقه‌بندی شد. در راستای الزامات پیاده‌سازی سواد بدنی در مدارس نیز چهار الگوی معنایی یعنی مربیان آموزش دیده، تجارب معنادار و سرگرم کننده، محیط انگیزشی و توانمندساز بودن برنامه­های سواد بدنی برای دانش‌آموزان استخراج شد. همچنین می­توان از استراتژی­های آموزشی ت.ا.ر.گ.ت. (TARGET) ازجمله توزیع متنوع کار، تفویض قدرت و تصمیم‌گیری، روابط مثبت، گروه‌بندی متنوع، استراتژی ارزیابی سازنده و عنصر زمان، به منظور ایجاد جو انگیزشی برای توسعة سواد بدنی در بین دانش‌آموزان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Bailey, R. (2021). Defining physical literacy: making sense of a promiscuous concept. Sport in Society, 25(1), 163-180.‏
  2. Bailey, R. (2021). Defining physical literacy: Making sense of a promiscuous concept. Sport in Society, 25(1), 163-180.‏
  3. Beni, S., Fletcher, T., & Ní Chróinín, D. (2017). Meaningful experiences in physical education and youth sport: A review of the literature. Quest, 69(3), 291-312.‏
  4. Brown, T. D., & Whittle, R. J. (2021). Physical literacy: a sixth proposition in the Australian/Victorian Curriculum: Health and Physical Education? Curriculum Studies in Health and Physical Education, 12(2), 180-196.
  5. Cairney, J., Dudley, D., Kwan, M., Bulten, R., & Kriellaars, D. (2019). Physical literacy, physical activity and health: Toward an evidence-informed conceptual model. Sports Medicine, 49, 371-383.‏
  6. Choi, S. M., Sum, K. W. R., Wallhead, T. L., Leung, F. L. E., Ha, S. C. A., & Sit, H. P. C. (2022). Operationalizing physical literacy through sport education in a university physical education program. Physical Education and Sport Pedagogy, 27(6), 591-607.‏
  7. Cale, L., & Harris, J. (2018). The role of knowledge and understanding in fostering physical literacy. Journal of Teaching in Physical Education, 37(3), 280-287.‏
  8. ‏Carl, J., Jaunig, J., Kurtzhals, M., Müllertz, A. L., Stage, A., Bentsen, P., & Elsborg, P. (2023). Synthesising physical literacy research for ‘blank spots’: A Systematic review of reviews. Journal of Sports Sciences, 1, 1-17.‏
  9. De Silva, C., Hawkins, M., Mazzoli, E., Essiet, I. A., & Barnett, L. M. (2023). First-nation Australian children’s interpretation of a pictorial questionnaire designed to assess physical literacy. Physical Education and Sport Pedagogy, 1, 1-15.‏
  10. Dudley, D. (2015). A conceptual model of observed physical literacy. The Physical Educator, 72(2015), 236–260
  11. Dudley, D., Cairney, J., Wainwright, N., Kriellaars, D., & Mitchell, D. (2017). Critical considerations for physical literacy policy in public health, recreation, sport, and education agencies. Quest, 69(4), 436-452.‏
  12. Durden-Myers, E. J., & Keegan, S. (2019). Physical literacy and teacher professional development. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 90(5), 30-35.‏
  13. Essiet, I. A., Warner, E., Lander, N. J., Salmon, J., Duncan, M. J., Eyre, E. L., & Barnett, L. M. (2022). Exploring Australian teachers’ perceptions of physical literacy: a mixed-methods study. Physical Education and Sport Pedagogy, 1, 1-20.‏
  14. Fernandez-Rio, J., Sanz, N., Fernandez-Cando, J., & Santos, L. (2017). Impact of a sustained Cooperative Learning intervention on student motivation. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(1), 89-105.‏
  15. Franco, E., Coterón, J., Huéscar, E., & Moreno-Murcia, J. A. (2020). A person-centered approach in physical education to better understand low-motivation students. Journal of Teaching in Physical Education, 39(1), 91-101.‏
  16. Gleddie, D. L., & Morgan, A. (2021). Physical literacy praxis: A theoretical framework for transformative physical education. Prospects, 50(1-2), 31-53.‏
  17. Hassani, F., Sheikh, M., & Shahrbanian, S. (2022). The physical literacy and children with autism. Early Child Development and Care, 192(3), 470-480.‏
  18. World Health Organization (WHO). (2023). https://www.who.int/teams/health-promotion/physical-activity/global-status-report-on-physical-activity-2022.
  19. Hulteen, R., Morgan, P., Barnett, L., Stodden, D., & Lubans, D. (2017). The role of movement skill competency in the pursuit of physical literacy: Are fundamental movement skills the only pathway?. Journal of Science and Medicine in Sport, 20, e77.‏
  20. Hulteen, R. M., Barnett, L. M., True, L., Lander, N. J., del Pozo Cruz, B., & Lonsdale, C. (2020). Validity and reliability evidence for motor competence assessments in children and adolescents: A systematic review. Journal of Sports Sciences, 38(15), 1717-1798.‏
  21. Keegan, R. J., Barnett, L. M., Dudley, D. A., Telford, R. D., Lubans, D. R., Bryant, A. S., ... & Evans, J. R. (2019). Defining physical literacy for application in Australia: a modified Delphi method. Journal of Teaching in Physical Education, 38(2), 105-118.‏
  22. Landi, D., Blackshear, T. B., & McFadden, C. (2021). SHAPE America and physical literacy: an event horizon? Curriculum Studies in Health and Physical Education, 12(2), 106-122.‏
  23. Morgan, K. (2019). Applying the TARGET pedagogical principles in physical education to enhance students' physical literacy. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 90(1), 9-14.‏
  24. National Indigenous Australians Agency. (n.d.) Communities lists. National Indigenous Australians Agency. Accessed March 20 2023.
  25. O’Sullivan, M., Davids, K., Woods, C. T., Rothwell, M., & Rudd, J. (2020). Conceptualizing physical literacy within an ecological dynamics framework. Quest, 72(4), 448-462.‏
  26. Pozo, P., Grao-Cruces, A., & Perez-Ordas, R. (2016). Teaching personal and social responsibility modelbased programmes in physical education: A systematic review. European Physical Education Review, 24(1), 56–75
  27. Quennerstedt, M., McCuaig, L., & Mårdh, A. (2021). The fantasmatic logics of physical literacy. Sport, Education and Society, 26(8), 846-861.‏
  28. Robinson, D. B., Randall, L., & Barrett, J. (2018). Physical literacy (mis) understandings: What do leading physical education teachers know about physical literacy? Journal of Teaching in Physical Education, 37(3), 288-298.‏
  29. Schranz, N., Glennon, V., Evans, J., Gomersall, S., Hardy, L., Hesketh, K. D., ..., & Olds, T. (2018). Results from Australia’s 2018 report card on physical activity for children and youth. Journal of Physical Activity and Health, 15(s2), S315-S317.‏
  30. SHAPE America. (2014). National standards and grade-level outcomes for K-12 physical education. Champaign: Human Kinetics.
  31. Sport Australia. (2020). Physical literacy. Retrieved from https://www.sportaus.gov.au/physical_literacy.
  32. Stevens, S. R., Ovens, A., Hapeta, J. W., & Petrie, K. (2021). Tracking physical literacy in aotearoa new zealand: concerns of narrowed curriculum and colonisation. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 12(2), 123-139.‏
  33. Stoddart, A. L., & Humbert, M. L. (2021). Teachers’ perceptions of physical literacy. The Curriculum Journal, 32(4), 741-757.‏
  34. Tang, Y., Algurén, B., Pelletier, C., Naylor, P. J., & Faulkner, G. (2023). Physical Literacy for Communities (PL4C): Physical literacy, physical activity and associations with wellbeing. BMC Public Health, 23(1), 1266.‏
  35. Telford, R. M., Olive, L. S., Keegan, R. J., Keegan, S., Barnett, L. M., & Telford, R. D. (2021). Student outcomes of the physical education and physical literacy (PEPL) approach: a pragmatic cluster randomised controlled trial of a multicomponent intervention to improve physical literacy in primary schools. Physical Education and Sport Pedagogy, 26(1), 97-110.
  36. Valadi, S., & Cairney, J. (2023). The Canadian assessment of physical literacy: a valid tool in determining the Iranian children capacity for an active and healthy lifestyle. Sport Sciences for Health, 19(2), 637-647.‏
  37. Whitney, E., Moore, G., & Fry, M. D. (2017). Physical education students’ ownership, empowerment, and satisfaction with PE and physical activity. Research Quarterly for Exercise and Sport, 88(4), 468–478.
  38. World Health Organization. (2019). Global action plan on physical activity 2018-2030: more active people for a healthier world. World Health Organization
  39. Yang, Q., Zimmermann, K., Bartholomew, C. P., Purtell, K. M., & Ansari, A. (2023). Preschool classroom age composition and physical literacy environment: Influence on children’s emergent literacy outcomes. Early Education and Development, 1-18.‏
  40. Ydo, Y. (2021). Physical literacy on the global agenda. Prospects, 50(1-2), 1-3.‏
  41. Young, L., O’Connor, J., & Alfrey, L. (2020). Physical literacy: A concept analysis. Sport, Education and Society, 25(8), 946-959.‏
دوره 12، شماره 35
خرداد 1403
صفحه 119-140

  • تاریخ دریافت 18 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری 24 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش 25 اردیبهشت 1403