نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز

3 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ارائه و بسط چهارچوب نظری سواد بدنی در محیط‌های آموزشی است تا بتواند درک شفافی از این مفهوم برای ذی نفعان محوری تربیت بدنی در مدارس ارائه دهد. این پژوهش به لحاظ روش شناسی، مبتنی بر رویکردهای کیفی سنتز پژوهی با محوریت مرور سیستماتیک است. نمونة مطالعه، از نوع اسنادی ثانویه با تأکید یر مقالات لاتین 2023- 2018 است. فرآیند غربالگری و تعدیل مطالعات با استفاده از جریان غربالگری و تعدیل مطالعات (PRISMA, 2020) صورت پذیرفته است. روش تجزیه و تحلیل اسناد نیز تحلیل مضمون است که به صورت دستی و طراحی مدل نیز با استفاده از نرم افزار ATLAS.TI صورت پذیرفت. معیارهای کیفیت شواهد "اعتبار، قابلیت انتقال، قابل اعتماد بودن، و تأییدپذیری" در سراسر فرآیندهای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها اتخاذ شد. براساس تحلیل مضمون استقرایی ادبیات مرتبط، عناصر حیاتی سواد بدنی در چهار حوزة فیزیکی، حوزة شناختی، حوزة روانی - عاطفی - و حوزة رفتاری - اجتماعی ادغام و توسعه یافته است. زمینه‌های عملیاتی‌سازی سواد بدنی نیز منوط به وجود مربیان آموزش دیده، تجارب معنادار و سرگرم کننده، محیط انگیزشی و توانمند ساز بودن برنامه‌های سواد بدنی برای دانش آموزان است. همچنین می‌توان از استراتژی‌های آموزشی ت. ا. ر. گ. ت (TARGET) از جمله توزیع متنوع کار، تفویض قدرت و تصمیم گیری، روابط مثبت، گروه بندی متنوع، استراتژی ارزیابی سازنده و عنصر زمان، به منظور ایجاد جو انگیزشی برای توسعة سواد بدنی در بین دانش آموزان استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات