نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشار مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشگاه علامه طباطبائی

3 دانشیار مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی

4 دانشگاه تهران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی الگوی مدیریت اتلاف آموزشی در اثربخشی نظام آموزش تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران بود. رویکرد تحقیق حاضر از نظر هدف بنیادی و از نظر استراتژی از نوع کیفی است که با استفاده از گراندد تئوری و بر اساس رویکرد سیستماتیک استراوس- کوربین انجام شد. داده‌های پژوهش با استفاده از تکنیک اسنادی و مصاحبه اسمی با خبرگان جمع آوری شد. شرکت کنندگان در بخش مصاحبه عبارت بودند از اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی و مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، معلمان ورزش، مدرسان و مربیان خبره ورزش دانشگاهی و اساتید و دانشجویان گرایش‌های مختلف علوم ورزشی که به صورت هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه با شرکت کنندگان با 10 نفر شروع شد و تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت با 16 نفر مصاحبه انجام شد. سپس با تحلیل داده های کیفی، 23 مقوله حاصل شد که شامل؛ موجبات علی 4 مقوله (عوامل مرتبط با اساتید، ویژگی های دانشجویان و...)، عوامل زمینه‌ای 4 مقوله (جذب و جانشین پروری، آماده سازی محیط حقوقی و... )، شرایط مداخله گر 5 مقوله (عدم وجود شاخص های ارزیابی، خروجی نامناسب دانشکده‌های علوم ورزشی و...)، راهبردها 6 مقوله (تعیین صلاحیت های شغلی برای اساتید، تدوین شاخص های بهره وری آموزشی در علوم ورزشی و...) و پیامدها 4 مقوله (مدیریت زمان، اثربخشی و...) قرار گرفتند. آنچه به عنوان پدیده اصلی شناسایی گردید عبارتند از ارزش آفرینی از طریق شناسایی و حذف حداکثری اتلافها که در تمام بخش‌ها وجود دارد که باعث افزایش کیفیت و درنتیجه باعث اثربخشی آموزشی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات