الگوی مشارکت در اوقات فراغت ورزشی و وضعیت اعتیاد به فضای مجازی معلّمان تربیت‌بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده
تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی مشارکت در اوقات فراغت ورزشی و اعتیاد به فضای مجازی معلّمان تربیت‌بدنی شهر اهواز طراحی و اجرا گردید. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات همبستگی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری است که جمع‌آوری اطلاعات آن به صورت میدانی انجام گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل معلّمان تربیت‌بدنی شهر اهواز بود و طبق آخرین آمار کسب شده, تعداد آنها 1201 نفر در شهر اهواز بود. طبق فرمول کوکران تعداد 292 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد و نمونه تحقیق با استفاده از روش نمونه‌گیری غیرتصادفیِ دردسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه اوقات فراغت ورزشی اسماعیلی (1390) و پرسش‌نامه اعتیاد به فضای مجازی یانگ (1998) بود. روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه‌های تحقیق توسط اساتید و متخصصان تأیید گردید. پایایی پرسش‌نامه‌های پژوهش از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش‌نامه اوقات فراغت ورزشی 81/0 و برای پرسش‌نامه اعتیاد به فضای مجازی 84/0 به دست آمد. برای تحلیل داده‌های پژوهش از آزمون معادلات ساختاری در جهت تعیین رابطه و مدل‌سازی استفاده شد. یافته‌ها حاکی از این بود که این الگوی مشارکت نه تنها می‌تواند به افزایش سطح سلامت فیزیکی و روحی معلّمان کمک کند، بلکه ایشان را از اثرات منفی اعتیاد به فضای مجازی نیز حفاظت می‌کند. با توجه به اهمیت نقش معلّمان تربیت‌بدنی در ارتقاء سلامت جامعه، ایجاد آگاهی و ترویج این الگوی مشارکت در آموزش‌ها و کارگاه‌های آموزشی نیز می‌تواند به عنوان یک استراتژی مؤثر در مدیریت این چالش‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 تیر 1403

  • تاریخ دریافت 30 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری 25 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش 13 تیر 1403